جام‌جم با توجه به تخریب ویلای جنجالی دختـــــر وزیـــر ســـــابق از تخریب 470مــــــورد ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در لواسان خبر می‌دهد

آبادانی

تبعیضی وجود ندارد! حکایت تخریب ویلای دختر یکی از وزرای پیشین دولت در لواسان، به همین جمله سه کلمه‌ای ختم می‌شود! حکایتی که قرار است این بار ژن خوب‌ها، آقازاده‌ها و فرزندان افراد خاص را مستثنا نکند، دورشان خط‌قرمز نکشد و آنها را هم مثل بقیه مردم در مقابل قانون در یک جایگاه بنشاند؛ آن‌وقت به سیاهه تخلفات بزرگ و کوچک‌شان یکی یکی رسیدگی شود. حکایتی که دیروز از لواسان شروع شد، از منطقه‌ای ییلاقی، کوهستانی، خوش آب و هوا در دامنه رشته کوه‌های البرز و 33 کیلومتری جنوب‌غربی قله دماوند که مدت‌هاست به بهشت محبوب جماعت ویلانشین تبدیل شده؛ نتیجه این اتفاق قد کشیدن ویلاهای بزرگ و کوچک روی خاک این منطقه است؛ ویلاهایی که پشت سرشان حرف و حدیث زیاد است. ویلای شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت یکی از آنها بود، مشتی نمونه خروار که براساس رای کمیسیون ماده 100 شهرداری، حدود هزار متر بنای غیرمجاز داشت و با پیگیری‌های شهرداری لواسان بالاخره وقتی عقربه‌های ساعت به 9 صبح دیروز رسیدند. تخریب بخش غیرمجاز آن آغاز شد و خیلی‌ها شاهد این اتفاق بودند؛ اتفاقی که از چند روز قبل زمزمه‌هایش در اخبار وجود داشت، به‌خصوص وقتی علی حیدریان، شهردار لواسان مهمان تلفنی برنامه تهران 20 شد و از تخریب این ویلا خبر داد. حیدریان در این برنامه تلویزیونی گفت: ما از کارشناس رسمی دادگستری درخواست کردیم برای بازدید از ویلا برود و یک طرح اجرایی برای تخریب به ما بدهد،برای مثال شما حساب کنید زیرزمین این ویلا باید 150 متر می‌بوده و 400 متر ساخته شده و همین‌طور بنا بالا آمده، ما باید مشخص می‌کردیم که کدام ساخت و سازها در حیطه جوازش بوده و کدام‌ها نبوده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۵۱۸

بعد از صحبت‌های شهردار لواسان فضای مجازی پر شد از خبر تخریب زودهنگام این ویلای جنجالی که گفته می‌شد دوبرابر مجوز دریافتی ساخته شده و با این‌که هر طبقه برای 160 متر جواز ساخت داشته، اما 500 متر ساخته بوده و دقیقا به همین دلیل کمیسیون ماده 100 دستور تخریب آن را داده و گرچه مهلت قانونی تخریب به مالک داده شده بود، اما او اقدام به تخریب نکرده و همین مساله پای عوامل شهرداری را وسط کشیده بود.

تخریب 470 مورد ساخت و ساز غیرمجاز
دامنه تخلفات صورت گرفته در منطقه لواسان اما به همین جا ختم نمی‌شود، مدت‌هاست که با گسترش ساخت و ساز‌های بیش از اندازه و انجام تخلفات ریز و درشت، لواسان پر شده از ویلاهای رنگی با سقف‌های شیروانی و باغ و باغچه‌هایی پر از گل و زمین‌هایی با کف صیقلی، استخرهای پر‌آب و آب‌نما و...
ویلاهای دلفریبی که یکی‌یکی روی زمین ارزشمند منطقه قد می‌کشند و خیلی‌ها را از شهروندان عادی و البته طبقه بالای جامعه تا خویشان و اقوام مسؤولان و وزرا و... را برای لواسان‌نشینی وسوسه می‌کنند. این وسط البته هرقدر لواسان‌نشینی برای بومی‌های منطقه زحمت داشته باشد، برای غیربومی‌ها و شهروندان جدیدش سود و منفعت دارد.
موضوعی که مورد توجه فرماندار شهرستان شمیرانات هم قرار می‌گیرد و سیاوش شهریور با توجه به آن، از تخریب 470 مورد ساخت‌و‌ساز‌غیرمجاز در شمیرانات در یک‌سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید، بیش از نیمی از این ویلاها‌متعلق به افراد غیربومی بوده‌اند.
فرماندار شهرستان شمیرانات البته برای ساماندهی این ساخت و سازها به اجرایی شدن طرح «کاداستر» اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که شهرستان شمیرانات از گذشته برای مردم تهران مرکز تفرجگاهی بوده و همیشه برای خرید ملک و ساخت و ساز مورد توجه قرار داشته است، لذا باید برای قانونمند کردن روند ساخت و‌ساز در این شهرستان تدبیر مناسبی در نظر گرفته شود که در این راستا اگر طرح کاداستر اجرایی شود، می‌توان از بسیاری تخلفات زمین‌خواری جلوگیری کرد. شهریور سابقه ساخت‌و سازهای غیرمجاز در این منطقه را سال‌ها قبل می داند و می‌گوید: از سنوات گذشته در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز اتفاقاتی در سطح این شهرستان روی داده که مجوز آنها در سال ۸۰ صادر شده و امروز افراد در حال استفاده از این املاک هستند.
با این حال او با تاکید بر این‌که در برخوردهای قانونی و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز هیچ مماشات و اغماضی نداریم، می‌گوید: همواره در تلاش هستیم با هرگونه تخلف در شمیرانات مقابله کنیم، هرچند مسؤول تشخیص و مقابله با تخلف‌ها قوه قضاییه است.
نتیجه این تلاش همه‌جانبه به گفته این مقام‌مسؤول، شناسایی و تخریب 470 مورد ساخت و ساز غیرمجاز از دی 96 تا بهمن 97 بوده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم مسؤولی است که با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرها به ما می‌گوید: اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در‌خصوص ضرورت حفظ محیط‌زیست قبل از هر نوع ساخت و سازی هزینه تخریب و قلع و قمع ساخته‌های غیرمجاز را کاهش می‌دهد.
مهدی هاشمی با تاکید بر ضرورت حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب آن می‌گوید: دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز طبق قانون اقدام کند.
این نماینده مجلس با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شمال تهران می‌افزاید: ممانعت از ادامه چنین فعالیت‌های غیرمجازی برای ادامه حیات محیط‌زیست ضروری و غیرقابل انکار است.

تکلیف ویلای لاکچری اوشان چه شد؟
حرف از تخریب ویلا در لواسان که به میان آمد، خیلی‌ها یاد چندماه پیش افتادند، دقیق‌ترش را بخواهید همین آبان ماهی که گذشت و تصویر یک ویلای خیلی لوکس شبیه ویلای مهاراجه‌های هندی در فضای مجازی سروصدا کرد، ویلایی که می‌گفتند در اوشان ساخته شده و مصداق کامل کوه‌خواری است! همان ویلای سفید‌رنگ و لوکسی که در مسیر اوشان به آهار، روی شیب کوه روی زمین سبز شده بود و با انتشار تصاویرش در فضای مجازی توجه خیلی‌ها را به خودش جلب کرد. بهانه‌ای که باعث می‌شود با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان شمیرانات تماس بگیریم و از او درباره وضعیت این ویلای اشرافی بپرسیم و حسن شکری در جواب به ما بگوید: این ویلا چون سند مالکیت داشت، قرار منع تعقیب برایش صادر شد، اما اداره منابع طبیعی به این قرار منع تعقیب اعتراض کرد و این اعتراض در حال حاضر در دادگاه تجدید‌نظر در حال رسیدگی است و از طرف دیگر ما دادخواست ابطال اسنادش را هم داده‌ایم و منتظر حکم دادگاه هستیم و هنوز قاضی برای ابطال این سند حکمی صادر نکرده است.

آرینایی که زمین نخورد
حاشیه رودخانه جاجرود، یکی دیگر از محورهای جذاب برای ساخت و سازهای پرتخلف است؛ جایی که حالا مدت‌هاست یک هتل نیمه‌کاره و بلند در آن قد کشیده‌؛ هتل آرینا که در چند سال گذشته با حاشیه‌های زیادی همراه بوده تا جایی که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران دی‌ماه دو سال پیش در مثالی برای عدم همکاری دستگاه‌های مختلف در برخورد با تخلفات بگوید: اگر دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند، هتل آرینا احداث نمی‌گردید که حال برای تخریب آن سر و صدا به پا شود! آرینا، اما هنوز پابرجاست و حتی می‌گویند نه‌تنها از تخریبش خبری نیست بلکه این روزها نرم نرمک در حال تکمیل است.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها، یکی از مراجع اختصاصی خارج از دادگستری است که شخصیت حقوقی جداگانه‌ای نسبت به شهرداری دارد اما در اداره شهرداری مستقر است. نمایندگان وزارت کشور، دادگستری، نماینده شورای اسلامی و نماینده شهرداری اعضای تشکیل‌دهنده این کمیسیون هستند. طبق ماده100 قانون شهرداری، شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی که بدون مجوز شهرداری انجام می‌شود، جلوگیری کند. مالکان اراضی و املاک باید پیش از ساخت بنا از شهرداری‌ها پروانه ساخت ساختمان بگیرند. بنابراین شهرداری وظیفه دارد مانع احداث ساختمان‌های بدون پروانه شود. وقتی نیز شهرداری در جریان این تخلف قرار بگیرد براساس مقررات با متخلف برخورد می‌کند. به این ترتیب اگر بنای ساخته شده بدون رعایت اصول فنی شهرسازی و بهداشتی ساخته شده باشد حکم تخریب صادر می‌شود. علاوه براین، کمیسیون ماده 100 می‌تواند‌ در صورت نبود ضرورت قطع اضافه بنا رای به اخذ جریمه علیه ذی‌نفع بدهد. ‌این در حالی است که اگر شخص متخلف جریمه را پرداخت نکند‌ کمیسیون مکلف به صدور حکم تخریب است.

مینا مولایی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها