معافیت تجهیزات گردشگری از عوارض گمرکی می‌تواند کمک بزرگی به این صنعت کند

در فواید حذف عوارض گمرکی

برداشتن عوارض و معافیت‌های مالیاتی، یکی از ابزارهای دولت‌ها برای حمایت از صنایعی است که بر نقش آنها در رشد اقتصادی تاکید می‌شود؛ درست همان اقدامی که ترکیه، به عنوان پیش‌نیاز توسعه گردشگری، در دستور کار خود قرار داد و این صنعت را به یکی از قدرتمندترین صنایع این کشور بدل کرد. با ورود ادبیات گردشگری به بحث‌های توسعه اقتصادی ایران نیز، این موضوع ازجمله مواردی بود که از سوی فعالان این حوزه مطرح شد. با این‌همه روند دستیابی به مصوبات و قوانین حمایتی از این صنعت نوپا به کندی پیش رفت و چند سالی طول کشید تا صنایع گردشگری مشمول این معافیت‌ها شدند. تصویب این طرح اما پایان کار نبود و حذف عوارض گمرکی بر واردات تجهیزات و کالاهای گردشگری، از دیگر مطالباتی بود که فعالان این حوزه خواستار آن بودند؛ مطالبه‌ای که حالا بالاخره محقق شده است. این خبر را چند روز پیش، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد. علی‌اصغر مونسان که در حاشیه نشست هیات دولت گفت‌وگو می‌کرد، به خبرنگاران گفت: تجهیزات گردشگری از پرداخت عوارض معاف شدند که این مصوبه باعث کاهش هزینه و تسهیل فرآیند واردات تجهیزات می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۷۲

افزایش چند برابری قیمت‌ها، خدمات گردشگری را هم بی‌نصیب نگذاشته و در حالی که بر توسعه گردشگری به عنوان یک صنعت درآمدزا تاکید مــــــی‌شود، صـــــــاحبان مشاغل گردشگری و صنایع وابسته به آن، با مشکلات عدیده‌ای در چند ماه اخیر برای تامین کالاها و تجهیزات مورد نیاز خود روبه‌رو بوده‌اند؛ مشکلاتی که با در نظر گرفتن کاهش قدرت خرید متقاضیان داخلی این خدمات یعنی گردشگران داخلی، تاثیری دوچندان بر رشد این صنعت داشته است.
در سطح گردشگری ورودی نیز این عامل با ایجاد دشواری در نوسازی و تجهیز زیرساخت‌های این صنعت، کیفیت خدمات را تقلیل داده و مانع ورود سرمایه‌گذاران به این وادی می‌شود که این عوامل به گونه‌ای دیگر، ورود گردشگران خارجی و درآمدهای حاصل از این طریق را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. با این شرایط، حالا شاید مصوبه هیات دولت در رابطه با معافیت واردات تجهیزات گردشگری، بتواند مهاری باشد بر افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و جلوگیری از رکود صنعت نوپای گردشگری در کشور.
در همین خصوص، معاون گردشگری با ابراز خرسندی از مصوبه هیات دولت گفت: معافیت تجهیزات گردشگری از پرداخت عوارض گمرکی موضوعی بود که سازمان میراث فرهنگی، از سال‌ها پیش به دنبال آن بود. ولی تیموری خاطر نشان کرد: بر اساس ماده ۸ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، تمام تاسیسات گردشگری از هر حیث مشمول تعرفه‌های بخش صنعت می‌شوند و از مزایای این بخش از جمله معافیت‌های گمرکی برخوردارند. این مقام مسؤول تاکید کرد، تنها دستگاهی که این موضوع را اجرا نمی‌کرد گمرک بود و دلیل عدم اجرای آن را هم ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ که بر اساس آن معافیت شامل تجهیزات مربوط به خط تولید می‌شود و تجهیزات صنعت گردشگری مربوط به خط تولید نیست، اعلام کرد.
واکنش فعالان گردشگری به برداشتن عوارض گمرکی
برداشتن عوارض گمرکی از واردات تجهیزات و ماشین‌آلات گردشگری، البته واکنش مثبت فعالان این حوزه را نیز به دنبال داشته است.
رئیس جامعه هتلداران استان فارس در این‌باره گفته: معافیت تجهیزات گردشگری از پرداخت عوارض بدون تردید با استقبال سرمایه‌گذاران این حوزه مواجه می‌شود.
حسن سیادتان معتقد است با این مصوبه، ساخت و ساز در حوزه گردشگری بیشتر می‌شود و فعالان این بخش می‌توانند زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز را بدون دغدغه وارد کشور کنند.
پیمان محمدی، یکی دیگر از کسانی است که نسبت به این خبر واکنش نشان داده. او که در زمینه هتل‌سازی سرمایه‌گذاری می‌کند، معافیت تجهیزات گردشگری از پرداخت عوارض را عامل متحول کننده صنعت گردشگری کشور دانسته است. او تاکید کرده بالا بودن هزینه‌های گمرگی و عوارض ورود تاسیسات گردشگری، هزینه‌های زیادی به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌کرده که عامل تنزل کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه گردشگری در سطح کشور به شمار می‌رفت.
مدیر یکی از هتل‌های پنج ستاره نیز در اظهار‌نظری درباره این خبر گفته: معافیت تجهیزات گردشگری از پرداخت عوارض به رونق ساخت مراکز اقامتی کمک می‌کند. حمید رضا باقر نژاد درباره معافیت تجهیزات گردشگری از عوارض تصریح کرد: دولت باید سازوکاری را پیش‌بینی کند که هتل‌ها با نظارت دقیق، تجهیزات مورد نیاز را وارد و در بخش هتلی مورد استفاده قرار دهند. این فعال صنعت گردشگری، کاهش مالیات بر ارزش افزوده و تخصیص یارانه برای حامل‌های انرژی مورد استفاده در هتل را از دیگر مطالبات فعالان این صنعت عنوان کرده است.
ارتقای کیفیت خدمات گردشگری
اما کارشناسان گردشگری نیز همچون فعالان این صنعت، مصوبه مذکور را مثبت ارزیابی کرده و این تصمیم را گامی موثر در جهت ارتقای گردشگری دانسته‌اند. یک استاد دانشگاه در این‌باره به جام‌جم گفت: تصویب این مصوبه به ابتکار دولت، هزینه خریداری تجهیزات گردشگری را برای هتلداران و فعالان گردشگری کشور کاهش می‌دهد و به این ترتیب انگیزه سرمایه‌گذاران را برای ورود به این حوزه بیشتر خواهد کرد.
دکتر علی‌اصغر شالبافیان، با یادآوری این نکته که برخی تجهیزات گردشگری در داخل تولید نمی‌شوند، تاکید کرد: با این تدبیر، اجناس باکیفیت با قیمت واقعی به دست هتلداران می‌رسد و همچنین کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران نیز ارتقا می‌یابد.
او امکان ورود اتوبوس‌های گردشگری و دیگر وسایل نقلیه مخصوص گردشگری را از جمله دیگر مزایای اجرایی شدن این مصوبه عنوان کرد؛ موضوعی که از مطالبات جدی تورگردانان بوده است.
شالبافیان اما در پایان، اجرای صحیح و بدون تخلف این مصوبه را در گرو تنظیم جزئیات اجرایی آن توسط سازمان میراث فرهنگی و گمرک دانست و نسبت به همکاری گمرک در این زمینه ابراز امیدواری کرد.

شیما رئیسی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها