با پیشرفت فناوری رایانش ابری و ذخیره‌سازی هر چه بیشتر اطلاعات کاربران در سرویس‌های ابری، خیلی‌ها می‌پرسند این سرویس‌ها چطور کار می‌کنند و چقدر امن هستند؟

ذخیره کردن خاطرات در لابه‌لای ابرها

اولین بار حدود پنج سال پیش بود که با سرویسی در اینترنت به‌نام «دراپ‌باکس» آشنا شدیم. این سرویس، فضایی به حجم 50 گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می‌داد تا عکس‌ها و فایل‌های متنی و هر چیزی که پیش از آن در هارد ذخیره می‌کردند را به رایگان در این فضا آپلود کنند و همه جا به آن دسترسی داشته باشند. می‌گفتند دراپ‌باکس با فناوری «رایانش ابری» کار می‌کند. رایانش ابری و ذخیره‌سازی ابری، مفاهیم تازه‌ای نیستند. شاید بتوان گفت واژه ابر ،یکی از محبوب‌ترین واژه‌های دنیای امروز فناوری است. با این حال حفظ یکپارچگی داده‌ها در ذخیره‌سازی ابری از نگرانی‌هایی است که درمورد خدمات رایانش ابری وجود دارد. قبل از پرداختن به این موضوع ابتدا ببینیم رایانش ابری اساسا به چه معناست.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۶۶

کسانی که دست‌اندرکار دنیای فناوری هستند، معمولا کلمه ابر (Cloud) را بدون هیچ‌گونه توضیح اضافه‌ای به کار می‌برند. شاید مفهوم ابر پیچیده به نظر برسد اما واقعیت این است که رایانش ابری یک مفهوم بسیار ساده است. رایانش ابری به ذخیره‌سازی داده‌ها و دسترسی به آنها از طریق اینترنت به‌جای دیسک سخت (Hard disk) رایانه اشاره دارد و خدمات ابری شامل همه برنامه‌هایی است که از طریق رایانش ابری در دسترس قرار می‌گیرند. بسیاری از برنامه‌های کاربردی که روزانه از آنها استفاده می‌کنید، از جمله نرم‌افزارهای پست الکترونیک، سندنگارهای گوگل، شبکه‌های اجتماعی و درواقع هر برنامه‌ای که بتوانید بدون نیاز به نصب روی دستگاه‌تان به آن دسترسی داشته باشید جزو سرویس‌های ابری به‌شمار می‌آیند. رایانش ابری ترکیبی از نرم‌افزار‌های میزبان، مخزن داده و دسترسی به سرور از راه دور است و ابر جایی است که همه این نرم‌افزار‌ها و داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند.
آیا فضای ابری کاملا امن است؟
بسیاری از ما وقتی فایلی را در سرویس ابر بارگذاری می‌کنیم تصور می‌کنیم فایل بارگذاری‌شده برای همیشه در این سرویس باقی خواهد ماند و همیشه یا دست‌کم وقتی اینترنت خوبی در اختیار داریم آماده دانلود و دسترسی خواهد بود. اما واقعیت درمورد سرویس‌های ابری این است که این خدمات صرفا مجموعه‌ای از دیگر دیسک‌های سخت هستند و فایل شما فقط در صورتی قابل دسترسی خواهد بود که سرور ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری که شما از آن خدمات دریافت می‌کنید به کارش ادامه بدهد. از سوی دیگر باید قالب داده‌ای که فایل‌های شما در آن ذخیره شده‌اند همچنان از طرف نرم‌افزارهای موجود قابل خواندن باشد و مورد استفاده قرار بگیرند. افزون بر این، در دسترس نگه داشتن همه فایل‌های ذخیره شده به تلاشی بیشتر از آنچه شما ممکن است تصور کنید، نیاز دارد.
درست است که همه فایل‌های دیجیتال صرفا متشکل از بیت‌ها و بایت‌ها هستند و تفاوت‌شان فقط در چگونگی سازماندهی‌شان است، اما واقعیت به همین سادگی نیست.
برای مثال، یک فایل متنی ساده پسوندی دارد که نشان می‌دهد فایل، یک فایل متنی است و استفاده از استانداردهایی مثل یونیکد یا ACSII است که اجازه می‌دهد بیت‌های 01101000 01101001 به‌صورت «hi» خوانده شوند. درمورد فایل‌های پیچیده‌تر هم در قالب‌های مشابهی اعمال می‌شوند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا وقتی که قالب به کار رفته دیگر مورد تایید نباشد یا نرم‌افزار قدیمی شده یا هردو اتفاق رخ داده باشند.
یادتان هست آخرین باری که با استفاده از فرمت‌های RAM یا WMA به یک آهنگ گوش کردید، چه زمانی بود؟ برای تماشای فیلم‌ها چه تعداد فایل mov. یا wmv. دانلود کرده‌اید؟ با پیشرفت فناوری و فاصله گرفتن آن از قالب‌های اختصاصی رسانه مثل ریل‌مدیا، ویندوزمدیا و کوئیک‌تایم و حرکت به سمت استانداردهای مشترکی مثل MPEG4 یا MP3 ، نرم‌افزارهایی که با چنان انواع قدیمی از فایل‌ها کار کنند یا منسوخ شده‌اند یا محکوم به منسوخ شدن هستند. حتی قالب‌های کنونی هم نمی‌توانند قالب‌های امنی باشند. به عنوان مثال موسسه آلمانی فرانهوفر IIS که فرمت MP3 را به ما معرفی کرده است از این فرمت که درحال حاضر در همه‌جا برای پخش موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حال حاضر کناره‌گیری کرده و از قالب‌هایی مثل AAC و FLAC حمایت می‌کند.
آینده فایل‌های منسوخ شده
روشن است که ما برای دسترسی همیشگی به فایل‌های ذخیره شده، باید توانایی خواندن یا تبدیل خودکار قالب‌های قدیمی را داشته باشیم؛ زیرا با گذشت زمان، افراد بیشتری به ذخیره‌سازی و تهیه پشتیبان در سرویس ابر روی می‌آورند و داده‌هایی به قدمت چند دهه را به دیسک‌های سخت سرورها در مراکز وسیع داده اضافه می‌کنند. مبدل‌های آنلاین به احتمال زیاد از عهده تبدیل فرمت‌های قدیمی برمی‌آیند.
کاری که صورت می‌گیرد این است که کاربران، فایلی را در یک سرور بارگذاری می‌کنند و سرور، کار پیچیده تغییر فرمت ساختار بیت‌ها و بایت‌ها را در آن فایل انجام می‌دهد، پسوند جدیدی به فایل اضافه می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد زمانی که به این داده‌ها نیاز دارند نتیجه کار را در قالب مورد نظر خود دانلود کنند. منتظر باشید که این شرایط به آرامی در نسل‌های جدیدتر فرمت‌ها معمول شود و از سوی اکوسیستم‌های نرم‌افزاری بزرگ مورد پذیرش قرار بگیرد، زیرا پس از گذشت بیش از یک دهه از معرفی حافظه ذخیره‌سازی وسیع و محبوب ابر و پس از بارگذاری پتابایت‌ها داده از طرف صدها میلیون نفر در این سرویس، می‌توان مطمئن بود بعضی از قالب‌های این فایل‌ها به‌زودی منسوخ شوند.
آیا می‌توانم همیشه به فایل‌هایم دسترسی داشته باشم؟
همه داده‌هایی که آنها را در سرویس‌های ابری بارگذاری کرده‌ایم چگونه می‌تواند امن و قابل دسترسی باشد؟ بالاخره سن رایانه‌ها زیاد می‌شود، سرورها خراب می‌شود، از بین می‌رود و جایگزین می‌شود. مراکز داده چگونه با چنین مشکلات فاجعه‌باری مقابله می‌کند؟ پاسخ، استفاده از سرورهای بیشتر به‌ویژه سرورهای پشتیبان است که با هماهنگ‌سازی دوره‌ای برنامه‌ریزی شده، سرورهای مشابه خود را پشتیبانی و هر زمان که لازم باشد خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌کند.
اما گاهی حتی این سرورهای پشتیبان هم کافی نیست و مراکز داده به نوارهای مغناطیسی روی می‌آورد. هرچند نوارهای مغناطیسی یادگاری از اولین روزهای تاریخ رایانه است اما نه‌تنها زنده‌اند و به‌خوبی به‌عنوان یک وسیله ذخیره‌سازی عمل می‌کند، این روزها در حال رشد هم است.
در نهایت، فناوری ذخیره‌سازی ابری صرف‌نظر از این‌که چه اتفاقی می‌افتد و شما از چه نوع ابزاری استفاده می‌کنید، خواهد توانست همه فایل‌های شما را در دسترستان قرار دهد. نوارهای مغناطیسی می‌تواند رمزگذاری شود و فایل‌های شما را بدون هیچ‌گونه خرابی یا تغییری به مدت 30 سال به صورتی امن نگهداری کند. این در حالی است که دیسک‌های سخت ممکن است، ظرف مدت پنج سال از کار بیفتد.
علت از مد افتادن نوارهای مغناطیسی این است که بارگیری و خواندن داده‌ها با استفاده از این نوارها دردسر زیادی دارد و در مقایسه با سرعت باورنکردنی دیسک‌های سخت، روند کار با آنها بسیار کند و پیچیده است. اما اگر از نوارهای مغناطیسی فقط برای ذخیره‌سازی فایل‌ها استفاده شود، این نوارها جایگزین‌های بسیار خوبی برای دیسک‌های سخت خواهد بود.

پیش‌بینی قابلیت‌های رایانش ابری در آینده

مدیریت داده
میزان داده‌ها در اینترنت واقعا تکان‌دهنده است و این مقدار همچنان درحال افزایش است. خدمات ویدئویی مانند نتفلیکس و یوتیوب، پلتفرم‌های هوش کسب‌وکار، وبگاه‌های تجارت الکترونیک و بیشتر از اینها همگی نیازمند جایی برای زندگی هستند. از آنجا که سرورهای فیزیکی فقط می‌توانند داده‌های زیادی را در خود نگه دارند، سرورهای ذخیره‌سازی ابری تنها راه‌حل مناسب برای مدیریت داده‌های درحال افزایش به شمار می‌آیند.
کسب و کارهای ابری
در سال 2018 تقریبا 96 درصد سازمان‌ها از برخی ظرفیت‌های رایانش ابری استفاده کرده‌اند. معمول و در دسترس بودن خدمات ابری حتی باعث می‌شود برخی شرکت‌ها و کسب‌وکارها حتی ندانند که در حال استفاده از برنامه‌هایی بر پایه رایانش ابری هستند. درحالی که بسیاری از سازمان‌ها از خدمات ابری استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود در آینده شاهد تکیه بیشتر سازمان‌ها بر این خدمات باشیم.
ظرفیت‌های امنیتی پیشرفته
در بسیاری از حملات سایبری اخیر، سیستم‌های امنیت سایبری قدیمی هدف قرار گرفته‌اند. امنیت سایبری مبتنی بر ابر با ایجاد امکان تجزیه و تحلیل فوری و استخراج بزرگ‌داده‌ها، زمینه بررسی پیشرفته تهدیدات و جلوگیری از تهدیدات سایبری را فراهم می‌کند.
افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی
سیسکو، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت تولیدکننده تجهیزات شبکه و ارائه‌کننده راه‌حل در زمینه فناوری اطلاعات، پیش‌بینی می‌کند ظرفیت ذخیره‌سازی ابری تا سال 1400/ 2021 به‌طور تصاعدی افزایش بیابد. این شرایط، زمینه دسترسی بیشتر کسب‌وکارهای کوچک را به سیستم ابری به‌عنوان اهرم قدرت فراهم می‌کند.
کاهش هزینه‌ها
نرم‌افزارهای مبتنی بر رایانش ابری به تولیدکنندگان نرم‌افزار‌های ابری کمک می‌کنند کارشان را بهتر انجام دهند. در بسیاری از موارد ایجاد نرم‌افزار‌های جدید در سیستم‌های ابری برای تولیدکنندگان نرم‌افزار‌ها آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.


منابع:: howstuffworks.com و tcitechs.com

یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها