مراسم اسکار 2019 با حواشی عجیب و غریبش به پایان رسید

مسخره باز !

خب اسکار امسال هم به سلامتی و میمنت و مبارکی و مقادیر معتنابهی بالا و پایین پریدن برگزار شد و رفت پی کارش تا جماعتی در این سوی کره خاکی هم از آخرین رویداد فرهنگی که منتظر بودند مطلع شوند و بعدش هم بروند پی کار و کاسبی و مسائل و خرج و مخارج شب عید. البته کما فی‌السابق ما بچه‌های گروه فرهنگی مثل عقاب اینجا نشسته‌ایم و از هر چیزی سوژه می‌سازیم تا مگر خاطر عزیز و گرامی مخاطبان گرانمایه‌مان که شما باشید مکدر نشود و الساعه نسبت به رویدادهای مختلف فرهنگی در اقصی نقاط این کره خاکی مطلع باشید و حرف و حدیث و تحلیل خودتان را داشته باشید. خب اسکار هم از زیر چشمان تیزبین گروه واکنش سریع فرهنگی در امان نماند و فی‌المجلس آمار جالبی از وقایع و رویدادهای این قضیه را درآورده و خدمت حضور پربرکت‌تان ارائه خواهیم کرد. این شما و این گزارش اسکاری اینترنشنال فرهنگی جام‌جم. عجب لید طولانی نوشته شد برای این گزارش؛ تا اینجایش 167 کلمه!
کد خبر: ۱۱۹۴۲۲۶

خب اولین نخ اسکاری گزارش را بگذارید از کانال‌ها و رسانه‌ها و سایت‌هایی شروع کنیم که همزمان با اعلام جایزه بخش مستند کوتاه اسکار در بامداد روز دوشنبه، در جیک ثانیه خبر فرستادند روی خروجی که یک زن ایرانی برنده اسکار شد. اجمالا همین قدر عرض کنیم که آکادمی اسکار، برنده بخش مستند کوتاه خود را به خانم رایکا زهتابچی اهدا کرد.
مخاطب ایرانی اگر با شنیدن واژه رایکا متوجه نشده باشد که این یک واژه فارسی است (فارسی خیلی کهن البته) و به معنای پسر محبوب و دوست‌داشتنی است (راستش ما هم مثل شما تعجب کردیم که چرا چنین واژه‌ای باید نام یک خانم باشد. در ادامه این را هم بگوییم که واژه ریکا که یک واژه بابلی - مازندرانی است برگرفته از همین واژه رایکاست) حداقل از نام خانوادگی رایکا خانم باید متوجه شده باشند که واژه «زهتابچی» یک واژه ایرانی است. زهتابچی این جایزه را به دلیل ساخت مستندی دریافت کرد که در هند ساخته است. رایکا خانم رفته سراغ روستایی در هند و فیلم مستندی ساخته که در آن دختران روستا برای مقابله با مشکلات فرهنگی و اجتماعی که در ایام عادت ماهانه‌شان پیش می‌آید، اقدام به تولید وسایل بهداشتی خاص زنان می‌‌کنند و یک تجارت و بازرگانی راه می‌اندازند.
رایکا زهتابچی آنچنان که خیلی‌ها می‌گویند صرفا یک فیلمساز ایرانی است. حداقل آن‌که بسیاری از رسانه‌های دنیا او را تحت عنوان یک زن فیلمساز ایرانی - آمریکایی می‌شناسند. رایکاخانم البته در لس‌آنجلس هم به دنیا آمده و تحصیلات آکادمیک سینمایی‌اش را هم در ینگه دنیا سپری کرده است. جالب این‌که رایکاخانم صفحه توییتر و اینستاگرام خلوتی دارد و ظاهرا خیلی اهل شبکه‌های اجتماعی نیست. لابه‌لای کارها و سوابق زهتابچی فیلم کوتاهی با نام مادران هم وجود دارد که خانم فیلمساز داستان آن را بر مبنای اعدام قاتلی پیش برده که در معرض چوبه دار است و حالا مادر مقتول باید برای زندگی یا قصاص او تصمیم بگیرد. سوژه ملتهبی که بدجور استعداد بودار بودن دارد.
راستش را بخواهید ما هنوز فیلمش را ندیده‎‌ایم. جالب این‌که نام انگلیسی فیلم هم دقیقا معادل فینگلیس «مادران» است یعنی واژه MADARAN. فیلم از قضا در میان کاربران IMDB هم نمره بالایی دارد و 6/8 از 10 را کسب کرده است.
التفات‌های خاک بر سری
اصلا ناف این فرنگی‌ها را با مسائل خاک بر سری بریده‌اند. جلسه و مراسم و رویدادی نیست که اینها با قر و فر ظاهر نشوند و دست به کارهایی نزنند که عقل جن، به آنها قد نمی‌دهد. اختتامیه حضرات آکادمی اسکار هم از این قاعده مستثنی نبوده است. خب تا اینجای کار ظاهرا اسکار بهترین بازیگر مرد به خاطر ایفای نقش یک خواننده و ترانه‌سرای انگلیسی بوده که بلا به دور بلا به دور تمایلات همجنس‌خواهانه داشته است! جناب رامی مالک، بازیگر مصری‌الاصل به خاطر ایفای نقش فردی مرکوری در فیلم راپسودی بوهمی موفق به اخذ اسکار بهترین بازیگر مرد شده است. یحتمل برایتان جالب است که بگوییم این فردی مرکوری به خاطر ابتلا به عارضه برونکوپنومونی، در 45 سالگی راهی دیار باقی شده است. اگر در مورد عارضه برونکوپنومونی هم مثل ما برایتان سوال ایجاد شده باید بگوییم طبق چیزی که جناب ویکی‌پدیا فرموده‌اند، برونکوپنومونی (Bronchopneumonia) وقتی است که عامل بیماری‌زا هم بافت ریه و هم مجاری تنفسی را درگیر نماید. پنومونی ممکن است بر‌اثر آلودگی به باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها یا صدمات شیمیایی و فیزیکی ریه ایجاد شود. اغلب این عوامل می‌توانند موجب برونکوپنومونی هم بشوند. علائم بیماری، تشخیص و درمان بسته به عامل بیماری‌زا مشابه پنومونی است. باز هم متوجه نشدید؟! خب ساده‌اش می‎‌شود این‌که این عارضه به دلیل ایدز برای انسان پیش می‌آید! خب خیلی سعی کردیم که کار به اینجا نرسد، ولی ظاهرا تا اسم این واژه را نبریم کسی متوجه نمی‌شود! جناب بیلی پورتر هم در یک اقدام عجیب [البته برای ما ] دیگر با لباس بانوانه روی فرش قرمز اسکار حاضر شده. پورتر که او هم خواننده و بازیگر است و از قضا ویراستارهای ویکی‌پدیا در مورد او هم،‌ عبارت «سیالیت جنسی» را به کار برده‌اند تمایلات اینچنینی داشته و حالا هم که با لباس جماعت نسوان خودش را جلوی دوربین عکاسان و رسانه‌ها ظاهر شده و اسمش را روی زبان‌ها انداخته. البته طبق چیزی که دویچه‌وله نوشته، این عمل قبیح پورترِ بی‌حیا مسبوق به سابقه بوده و او در جشن گلدن گلوب هم کت و دامنی بلند با پارچه‌ای از ساتن زرد رنگ و یک کت و شلوار طوسی با گلدوزی‌های بزرگ به همراه شنلی با آستر صورتی و کفش‌های پاشنه‌دار پوشید و رسما فیوز همه را پراند.
رد پای ترمیناتور در اختتامیه
حالا که اجازه ادامه بحث‌های بالا را نمی‎دهید برویم سراغ پرزیدنت ترامپ که فحش‌خورش حسابی ملس است. یحتمل یادتان هست که اصغرخان فرهادی به دلیل سیاست‌های ضدمهاجرتی رئیس‌جمهور ایالات متحده امکان سفر به آمریکا را پیدا نکرد و دو نفر را به نمایندگی از خودش روی سن فرستاد تا جایزه اسکار را دریافت کنند. اتفاقی که باعث شد آن سال بعضی‌ها بگویند آکادمی از لج ترامپ، اسکار را به فرهادی داده تا حسابی در یک اقدام مادرشوهرطور، حال ترامپ را بگیرد. تا اینجای قصه را داشته باشید! امسال آکادمی در اختتامیه خودش یک فیلم مکزیکی را برنده بهترین فیلم بخش غیرانگلیسی‌زبان کرده است. این چه ربط و ارتباطی با مورد اصغر فرهادی دارد؟! عجله نکنید! عرض می‌کنیم! اگر مثل ما جماعت خبرنگار توی هر مساله و رویدادی سرک کشیده باشید احتمالا در جریان هستید که دیوارکشی بین آمریکا و مکزیک و حصارکشی برای جلوگیری از مهاجرت مکزیکی‌ها به ینگه دنیا از جمله مواردی است که اتفاقا با روی کار آمدن دونالد ترامپ حسابی بحثش داغ شده. یانکی‌ها و مکزیکی‌ها چیزی حدود 3145 کیلومتر با هم مرز مشترک دارند. آمریکایی‌ها برای این‌که مکزیکی‌ها بیخودی به این کشور سرازیر نشوند، بخش زیادی از این مرز را حصار و فنس‌کشی کرده‌اند. جناب ترامپ هم حالا برای تشدید این امر دوباره دست گذاشته که این کار باید تقویت شود. این را بگذارید در کنار سیاست‌های ضدمهاجرتی دونالد خان تا گوشی دست‌تان بیاید چرا خیلی‌ها با ترامپ ساز مخالفت کوک کرده‌اند. حالا این‌که در چنین اوضاع قمر در عقربی یکهو جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار هم به یک فیلم مکزیکی – انگلیسی می‎‌رسد که از قضا توسط یک کارگردان مکزیکی‌الاصل ساخته شده است که خودش می‌تواند به اندازه کافی بودار و معنادار باشد. قبول دارید؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها