اگر از ایمپلنت‌تان بدرستی نگهداری نکنید در زمان کوتاهی از بین می‌رود

مراقب کاشته‌هایتان باشید

این روزها کاشت دندان یا ایمپلنت خیلی دست‌یافتنی‌تر از دهه گذشته شده است. حتی شیوه پرداخت هزینه کاشت با ارائه راهکارهایی از سوی دندانپزشکان از جمله پرداخت اقساطی، وسوسه کشیدن دندان‌های دردسرساز و کاشت دندانی با پایه تیتانیومی را شدت می‌بخشد. با این حال، دکتر امید مقدس، متخصص جراحی و درمان بیماری‌های لثه و ایمپلنت معتقد است این طرز فکر که «دندانم اذیت می‌کند، پس آن را می‌کشم و جایش ایمپلنت می‌گذارم» اشتباه است. چرا که ایمپلنت خوب است، ولی در صورت مراقبت و داشتن شرایط نگهداری از آن، وگرنه می‌تواند بسیار دردسرساز شود. به همین بهانه با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۹۳۸۴۴

شاید خیلی‌ها ندانند هر گونه اشکال در کاشت ایمپلنت، انتخاب گیرنده مناسب و نیز مراقبت و نگهداری از دندان کاشته شده چه عوارضی را می‌تواند به دنبال داشته باشد؟
موضوع ایمپلنت شاید از دور مساله‌ای ساده باشد، ولی پیچیده بوده و باید ابعاد مختلفی را برای انجام آن در نظر گرفت؛ چرا که در غیر این صورت عوارض مختلفی را برای بیمار همچون نمای نازیبا، از بین رفتن استخوان‌های اطراف ایمپلنت و تحلیل لثه را به همراه دارد.
از کاشت دندانم ناراضی هستم!
برخی بیماران از انجام ایمپلنت خود ناراضی هستند که این مساله حکایت از انجام نشدن اصول و ترتیب مراحل درمانی و نداشتن اطلاعات کافی دندانپزشک دارد. اگر طرح درمان درستی برای بیمار داشته باشیم شاهد عوارض ناشی از ایمپلنت نخواهیم بود.
اگر ایمپلنت در جهت و عمق درست قرار نگیرد یا به‌صورت سطحی کار گذاشته شود، می‌تواند مشکلات زیبایی ایجاد کند که شامل تحلیل لثه، دیده شدن رنگ فلزی روکش و تحلیل استخوان می‌شود که بعضا غیرقابل جبران است.
همچنین اگر کاشت دندان در شرایط استریل صورت نگیرد، می‌تواند عفونت به همراه داشته باشد. اگر انتخاب بیمار نامناسب باشد و نکات بهداشتی را رعایت نکند باز هم احتمال عفونت وجود دارد و در نهایت، ممکن است ایمپلنت از دست برود.
وقتی شخص، شرایط کاشت را ندارد
آیا دست نیافتن به نتیجه مطلوب پس از کاشت دندان، ناشی از انجام نشدن درست مراحل درمانی از سوی دندانپزشک است یا قصور بیمار در نگهداری از ایمپلنت؟
واقعیت آن است که هر دو می‌تواند در بروز آن دخیل باشد. اگر جراح حرفه‌ای نباشد و پیش از کاشت دندان، ارزیابی رادیو گرافی درستی از وضعیت استخوان فک بیمار انجام ندهد، نتیجه نهایی ایمپلنت مطلوب نخواهد بود.
حتی اگر بهداشت بیمار هم بدرستی چک نشده باشد، آماده‌سازی ناحیه برای قرار دادن ایمپلنت با فشار انجام شود، شست‌وشوی حین جراحی کافی نباشد، زمان جراحی نیز بیش از حد طولانی باشد و نیز اگر بیمار بهداشت را رعایت نکند ایمپلنت با سرعتی بیش از دندان از دست‌ رفته شخص از بین می‌رود.
زنگ خطر ناسازگاری با ایمپلنت
برخی عوارض پس از کاشت ممکن است به صورت بیماری باشد، یعنی لثه ملتهب شود و بیمار احساس فشاری را در ناحیه ایمپلنت داشته باشد‌. حتی ممکن است در تصویر رادیو گرافی، تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت مشاهده شود.
با این‌حال شایع‌ترین عوارض قابل مشاهده پس از ایمپلنت در ارتباط با زیبایی است. چنین عوارضی در مواردی بروز می‌کند که جهت ایمپلنت نامناسب باشد‌. بویژه این مشکل (تحلیل لثه) در بیمارانی که عرض استخوان فک‌شان کم باشد و بازسازی استخوان برایشان انجام نشود، بروز می‌کند.
اگر بیمار متوجه بروز نشانه‌های فوق بشود باید بسرعت به جراح مراجعه کند‌. ناگفته نماند گرچه کاشت دندان در حوزه تخصص جراحان لثه و فک و صورت است، اما مراجعه به دندانپزشکانی که دوره دیده باشند و بتوانند مراحل کاشت را بدرستی انجام دهند نیز مانعی ندارد. مهم آن است هم پزشک کارش را بدرستی انجام دهد و هم بیمار برای نگهداری از ایمپلنت مراقبت‌های لازم را داشته باشد.
مراقبت‌های پس از ایمپلنت
رعایت بهداشت کامل دهان، از طریق مسواک‌زدن به روش صحیح و استفاده از نخ دندان برای تمیز نگه‌داشتن فضاهای بین ایمپلنت و دندان‌های طبیعی مجاور و جلوگیری از تجمع مواد غذایی در این فضاها.
جرم‌گیری دندان، حداقل هر شش ماه یک بار موجب می شود از تجمع پلاکت‌های باکتریایی و تخریب دندان‌های مجاور ایمپلنت و بافت لثه جلوگیری شود.
در صورت بروز تورم و التهاب لثه در ناحیه کاشت به دندانپزشک مراجعه شود‌. بی‌توجهی به این مساله به تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت منجر و با پیشرفت زیاد، موجب لقی ایمپلنت می‌شود.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها