هنرمندان از جشنواره جام‌جم می‌گویند

جواد افشار، کارگردان سریال‌های تلویزیونی معتقد است وقتی فیلمسازان بدانند آثارشان زیر ذره‌بین مردم، کارشناسان و داوران می‌رود، طبیعتا با کیفیت بهتر و وسواس بیشتری کار می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۷۸

این کارگردان سریال‌های تلویزیونی درباره سریال‌هایی که در تعداد قسمت بالا تولید می‌شوند، گفت: همان‌طور که سریال‌های خارجی تجربه کارهایی با قسمت‌های بالا را سپری کردند، قاعدتا این اتفاق می‌تواند جذب مخاطب بیشتری نسبت به مینی‌سریال‌ها و آثار کوتاه‌مدت داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که ما به دلیل داستان‌ها، قالب‌ها و محدودیت‌هایی که در داخل وجود دارد همچنان نتوانسته‌ایم نگاه فراملی داشته باشیم، اضافه کرد: اگر بتوانیم از این پیله دربیاییم و نگاه بین‌المللی داشته باشیم، مخاطب بین‌المللی هم خواهیم داشت. اما در بعد داخلی سریال‌های بلندمدت می‌تواند در قصه‌گویی ارتباط تنگاتنگی با مخاطب داشته باشد. بیننده داخلی یقینا ترجیح می‌دهد یک سریال ایرانی را دنبال کند، ولو این‌که مخاطب سریال‌های خارجی هم باشد.
کارگردان سریال «برادر» با بیان این‌که سریال‌های مناسبتی امتحانشان را پس داده و تجربه بسیار موفقی هستند، عنوان کرد: یکی دو سالی که تولید سریال‌های مناسبتی مقداری کمرنگ بود، باعث ریزش مخاطب شد. من اعتقاد دارم اگر تلویزیون همچنان یکی دو مناسبت ویژه مثل ماه مبارک رمضان یا نوروز را حفظ کند، می‌تواند یک انگیزش رقابتی ایجاد کند و آثار پرتعدادی در این زمان پخش شود. افشار افزود: در سریال‌های مناسبتی مردم توجه بیشتری به تلویزیون می‌کنند و چه بسا در سال‌های گذشته سریال‌هایی که در ماه مبارک رمضان پخش شده، از پربیننده‌ترین سریال‌ها بوده و مردم اقبال نشان دادند.

نصرا.. مدقالچی (دوبلور و گوینده): قضاوت مردم صادقانه است، زیرا هیچ رابطه‌ای با من یا دوبلور دیگری ندارند و فقط یک رابطه شنیداری میان آنان با ما وجود دارد و از این طریق است که آنها وابسته و طرفدار می‌شوند.
فلورا سام (بازیگر، نویسنده و کارگردان): وجود جشنواره‌ برای به تصویر کشیدن فعالیت تولید کنندگان برنامه‌های تلویزیونی قدم ارزشمندی است و به نوعی مخاطبان را با این تلاش‌ها آشنا می‌کنند و فیلمسازان هم می‌توانند با بهره‌گیری از نتایج داوری‌ها علاوه بر جبران، ایرادهای گذشته سلیقه و خواست مردم را در آثار آتی خود لحاظ کنند. آرای مردمی همیشه برایم لذت بخش بوده و جان دوباره در من ایجاد می‌کند، چون من آثارم را برای مردم می‌سازم و تلاش می‌کنم خوراک فرهنگی خوبی برایشان تهیه کنم، اما در کنار این آرا دوست دارم نظر هیات داوران هم به شکلی تخصصی‌تر صورت گیرد تا هر اثری با توجه به رتبه و درجه کیفی داوری شود.
بهروز مفید (تهیه‌‌کننده): وجود جشنواره‌ها به طور کلی می‌تواند رویکرد موثری در افزایش درجه کیفی سریال‌های تلویزیونی داشته باشد. همیشه نقد‌های درست می‌تواند سازنده باشد و موارد خوبی را به هنرمندان و فیلمسازان گوشزد کند. در حال حاضر هم این جشنواره چهار دوره را پشت سر گذاشته و تجربیات بسیاری را در این مسیر کسب کرده و با نگاه ویژه‌تری می‌تواند تولیدات جشنواره را مدیریت کند و به نتایج مطلوب‌تری دست یابد.

کاوه خداشناس، بازیگر تلویزیون و سینما با اشاره به اهمیت بهبود کیفیت مجموعه‌های نمایشی گفت: سریال‌ها در مرحله اول باید از لحاظ ساختاری و شکل اجرایی تغییر کنند. برای این تغییر نیازمند به میدان آمدن نیروهای جوان و جدید هستیم تا به کمک آنها از رفتارهای قدیمی که دیگر خیلی جوابگوی امروز نیست، فاصله بگیریم.
خداشناس از تبلیغات به عنوان مهم‌ترین ابزار دنیای امروز برای جذب مخاطب یاد کرد و گفت: من روی تبلیغات خیلی تاکید می‌کنم، چون جهان امروز جهان تبلیغات است. کاری که غرب خوب انجام می‌دهد و بدترین کارهایش را با تبلیغ به خورد جهان می‌دهد، اما متاسفانه ما در بخش تبلیغاتی ضعیف هستیم و معمولا سازمان در بحث تبلیغات برای تولیدات خودش ضعیف عمل می‌کند. گاهی تعجب می‌کنم از این‌که تلویزیون برای یک سریال هزینه زیادی می‌کند، ولی در موارد زیادی به شکل درست تبلیغ نمی‌شود و هیجان لازم برای پیگیری یک اثر شکل نمی‌گیرد.
بازیگر سریال برادر با بیان این‌که هر جشنواره‌ای فضای رقابتی ایجاد می‌کند، درباره جشنواره جام‌جم گفت: رقابت باعث می‌شود افراد برای رسیدن به سطح کیفی بهتر تلاش بیشتری کنند. برای بهتر شدن اوضاع تلویزیون باید هر کاری می‌شود انجام داد و یکی از راه‌ها برگزاری جشنواره است. اما اگر قرار باشد صرفا در یک روز اتفاق بیفتد، اثرگذاری مطلوبی ندارد. باید از قبل تبلیغ شود، با هنرمندان و دست اندرکاران مصاحبه بگیرند، بازیگران دعوت شوند و این اقدامات با خودش هیجان و حرکت می‌آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها