نبرد بر سر آخرین سنگر داعش در سوریه

نیروهای کرد سوری روز شنبه عملیاتی را برای نابودی باقیمانده‌های داعش در روستای الباغوز در دیرالزور آغاز کردند. این عملیات همچنان ادامه دارد و به موازات آن صدها خانواده ساکن در این شهر از چنگ نیروهای داعش فرار کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۷۸


به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری هاوار، نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند تاکنون موفق شده اند ۲۰۰ غیرنظامی را از چنگ داعش در حومه دیرالزور آزاد کنند. اکثر این افراد را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.
یکی از نیروهای کرد اعلام کرد: گروه‌های تروریستی همچنان از صدها غیرنظامی به عنوان سپر انسانی در مقابله حملات استفاده می‌کنند. نیروهای کرد تاکنون موفق شده‌اند بیش از دو کیلومتر مربع از روستای الباغوز را آزاد کنند. گفته می‌شود طی ده روز گذشته ۲۰ هزار غیرنظامی توانستند با مساعدت نیروهای سوریه دموکراتیک به مناطق امن بروند.
خبرنگاران می‌گویند تروریست‌ها در الباغوز اکثرا خارجی هستند و به همین دلیل چون جایی برای خود در کشورهای‌شان متصور نیست مقاومت زیادی می‌کنند. بعضی منابع خبری می‌گویند ممکن است ابوبکر البغدادی نیز به این شهر پناه برده باشد. آمریکایی‌ها از عملیات کردها به این دلیل حمایت می‌کنند که شاید بتوانند از طریق دستگیری البغدادی یا تصرف این شهر، پیروزی جدیدی را در خاک سوریه برای خود رقم بزنند. بعضی خبرها حاکی از آن است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با تصرف شهر الباغوز پیروزی نهایی بر داعش در سوریه را اعلام کند. رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر گفته بود کشورش به‌زودی تمامی اراضی در اختیار گروه تروریستی داعش را تحت کنترل خود درمی‌آورد.
در همین حال، ژنرال جوزف ووتل فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفته است احتمالا عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه طبق دستور ترامپ طی هفته‌های آینده آغاز می‌شود.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکا نوشت، ارتش آمریکا آماده خارج کردن نیروهایش از سوریه تا پایان ماه آوریل است و بخش اعظم آنها اواسط مارس خارج خواهند شد. به نظر می‌رسد اعلام یک پیروزی جدید بر داعش نیز بهانه‌ای برای همین موضوع یعنی خروج آبرومندانه از سوریه باشد؛ موضوعی که برخی مقامات کاخ سفید به شدت با آن مخالف هستند و برخی نزدیکان ترامپ با محوریت جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مایک پمپئو تحرکاتی را برای منصرف کردن ترامپ از این تصمیم آغاز کرده‌اند. دولت‌های عرب به رهبری عربستان سعودی و رژیم اسرائیل نیز مخالف خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها