اجراهای محیطی موسیقی، فضای گرمی برای دهه چهارم انقلاب و جشنواره موسیقی فجر آفریدند

به آهنگ انقلاب

موسیقی همراه همیشه انقلاب بوده و هر جا که باید برای بیان حرف و نکته و ارزش‌های انقلابی وارد صحنه شده و اتفاقات خوب و تاثیرگذاری را رقم زده است. امسال هم در ایام دهه فجر برنامه‌هایی با این رویکرد برگزار و به‌زودی هم برگزاری جشنواره موسیقی فجر آغاز خواهد شد. به همین بهانه سراغ محمدحسین حجازی، مدیرعامل منطقه فرهنگی - گردشگری عباس‌آباد رفتیم که برخی اجراهای محیطی موسیقی را برای مخاطبان عام برگزار کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۴۰

وجود حواشی و نقدهایی به برگزاری برنامه‌هایی مثل اجراهای محیطی از مواردی بود که در ادامه بحث آن مطرح شد .« در هر کاری مقداری بار انتقادی وجود دارد و ما که در جایگاه مستقلی هستیم، همیشه مبنایمان این بوده که حتی در فضای انتقادها هم بتوانیم اتفاقات و فعالیت‌های خوبی را رقم بزنیم، یعنی طبیعتا انتقادپذیر باشیم. چنین نگاهی در این حوزه می‌تواند رشد خوبی را به خصوص در عرصه‌های کلان ایجاد کند. با این حال درباره موضوعی که به آن اشاره کردید (نقدهایی به اجرای محیطی) باید بگویم مسأله‌ای نیست که بخواهم به آن بهای ویژه‌ای دهم، چون بار انتقادی آن خیلی نامحسوس است و برای ما بیشتر اصل این اقدام مهم بود که در راستای آن، جریان سازی بسیار خوب و مهمی ایجاد شد و نشان داد موضوع کنسرت‌ها و به تعبیری اجراهای زنده محیطی چقدر می‌تواند نقش آفرینی کند. از همه مهم‌تر این مفهوم را منتقل کرد که مردم چقدر به چنین فضایی بها می‌دهند و از آن استقبال می‌کنند و این که چقدر مردم نیازمند کارهای فاخر هستند. البته من گروه‌های مختلف موسیقی مثل پاپ و... را زیر سؤال نمی‌برم، اما می‌خواهم بگویم اصالت ما ایرانی‌ها فعالیت‌های سنتی است. همان‌طور که آثار فعالان آن در خارج از کشور هم بازتاب‌های زیادی دارد.»
حجازی البته معتقد است مردم دوست دارند اجرای محیطی موسیقی را ببینند و از آن استقبال می کنند. « اجرای زنده محیطی، در بوستان آب و آتش به خوانندگی محمد معتمدی و ارکستر سازهای ملی ایران انجام شد که این نشان داد مردم مطالبه گر چنین فضایی هستند و بعد از آن هم بسیاری از خواننده‌ها درخواست کردند این برنامه‌ها ادامه داشته باشد. با این اوصاف تلاش ما این است تا در سال جدید با همکاری مراجع ذی‌صلاح بتوانیم کاری بسیار خوب و جدی را انجام دهیم.»
برنامه چلچله نیز یکی از برنامه‌هایی بود که برای 40 سالگی انقلاب کار کردیم که در آن همایون رحیمیان رهبری گروه را به عهده گرفتند و آن انسجام بخشی و وحدتی را که به آن نیاز داریم را در قالب گروه ارکستر صد نفره ایجاد کردند.
در آخر هم حجازی از جدیدترین برنامه‌ای که در سالن خلیج فارس در قالب اجراهای محیطی برگزار شد، گفت:« چهلمین سال انقلاب در همه حوزه‌ها نقش داشته و نه فقط در یک بعد سیاسی، چون انقلاب ما انقلاب فرهنگی هم بوده و یکی از ابعاد اصلی همین انقلاب فرهنگی می‌تواند موسیقی باشد. همان‌طور که مداحی و صدای خیلی از عزیزان در عرصه جنگ نقش‌آفرینی‌های زیادی کرده، در اوایل انقلاب هم این ترانه‌ها و نواهای زیبا تداعی کننده رشادت‌های مردم عزیز ما در آن مقطع است. ما هم سعی مان این بود تا با تداعی آن زمان و فضا و ادای دین به حوزه موسیقی، این کار مشترک را انجام دهیم که هر کدام از استادان مثل سالار عقیلی، وحید تاج و ماریو تقدسی تکخوانی خودشان را هم داشتند. در کنار اینها کار مشترکی هم اجرا شد. با این حال، این پایان برنامه چلچله نبود و من امیدوار هستم، این برنامه بتواند در آینده‌ای نزدیک برنامه‌های جریان‌سازی را رقم بزند. »وی اظهار آمادگی کرد تا از هنرمندان پیشکسوت و جوان که دغدغه اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در گستره ملی و حتی بین‌المللی دارند در بستر اراضی عباس‌آباد حمایت کند.

فاطمه شهدوست

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها