مروری بر روش‌های بومی شده درمان ناباروری در پژوهشکده رویان

سلام بچه!

درمان ناباروری که 10 تا 15 درصد خانواده‌ها با آن درگیر هستند، علمی نوپا ست و در حدود چهار دهه از تولدش در دنیا می‌گذرد. اولین نوزاد حاصل لقاح خارجی سال 1357 در انگلستان متولد شد؛ در آن زمان خانواده‌ها برای درمان به کشورهای دیگر سفر می‌کردند، اما امروز ما میزبان ورود بیمارانی از کشورهای دیگر هستیم. امروزه بیش از 70 مرکز درمان ناباروری در سراسر کشور وجود دارد. یکی از این مراکز معتبر در دنیا، پژوهشکده رویان است که در سه حوزه پزشکی تولید مثل، سلول‌های بنیادی و زیست فناوری وظایف مختلفی را به عهده دارد. در گفت‌وگو با دکتر عبدالحسین شاهوردی، عضو هیات علمی و سرپرست پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی، مروری بر پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه ناباروری خواهیم داشت که می‌تواند مورد توجه زوجین ناباروری که با این روش‌ها آشنا نیستند، قرار بگیرد .
کد خبر: ۱۱۹۰۸۰۸

فرایند باروری شامل مراحل مختلفی
است .مثلا لانه‌گزینی یا پی.‌چی‌.دی همان اتصال تخم به دیواره رحم است که به بارداری منجر می‌شود. بعد از بارور شدن سلول تخمک سه روز در لوله‌ای به نام فالوپ باقی می‌ماند و در ادامه به سمت رحم حرکت می‌کند؛ به این فرآیند لانه‌گزینی می‌گویند. این فرآیند بخش مهمی در بارداری است و با توجه به این‌که امروزه بیماری‌های ژنتیک یکی از عواملی است که باعث عدم لانه‌گزینی و ناباروری، سقط‌های مکرر می‌شود، با روش پی.‌جی.‌دی می‌توان بررسی‌های ژنتیک قبل از لانه گزینی انجام داد. این علم حدود دو سال است که پیشرفت‌های زیادی داشته است و حتی با تشخیص جنسیت می‌توان بیماری‌های وابسته به جنسیت را نیز پیش‌بینی و با توجه به آن جنین سالم متولد کرد. این شیوه برای هر زوجی که در معرض بیماری‌های ژنتیک قرار دارد، مفید است. برای انجام این کار حدود 18 دقیقه بعد از لقاح تخمک‌ها را بررسی می‌کنند و تعدادی از آنان را کشت می‌دهند و مراحل بعدی طی می‌شود. سال‌ها پیش از روش پی.ان‌.دی (شیوه تشخیص قبل از تولد) استفاده می‌شد که تصمیم سقط برای زوج‌ها بسیار سخت بود.
میکرو اینجکشن راه حل کمبود اسپرم
شیوه‌ای است که در آن اسپرم مرد داخل تخمک تزریق می‌شود و در مواردی به کار می‌رود که اسپرم با کیفیت یا به تعداد کافی وجود نداشته باشد. همچنین از این شیوه در صورتی که چندین بار از آی.‌وی.‌اف استفاده شده است و نتیجه حاصل نشده بهره گرفته می‌شود. برای میکرواینجکشن اسپرم در آزمایشگاه داخل تخمک تزریق می‌شود و در ادامه لقاح و تقسیم سلولی صورت می‌گیرد؛ حتی اگر یک اسپرم سالم وجود داشته باشد، یا بیمار فاقد لوله رحمی باشد، می‌توان مراحل را انجام داد.
بچه یخی چیست؟
سرطان و آغاز پرتودرمانی باعث می‌شود فرد سلول‌های جنسی خود را از دست بدهد، در گذشته فردی که سلول جنسی نداشت، نابارور محسوب و از مسیر درمان خارج می‌شد. بسیاری از سرطان‌ها پس از تشخیص و اقدام به موقع، قابل درمانند و فرد می‌تواند با بهره‌گیری از راه‌های درمانی بعد از یک دوره شیمی‌درمانی یا جراحی به زندگی عادی بازگردد.
امروزه این امکان وجود دارد تا قبل از شروع درمان سرطان با عمل جراحی بخشی از تخمدان را برداشت. پژوهشگران در تلاشند تا شانس باروری از این شیوه را به میزان بیشتر افزایش دهند. از سال 2000 روی بیماران سرطانی و افرادی که نامزد حفظ توانایی باروری‌شان بودند، تحقیقات در زمینه انجماد بافت تخمدان شروع شد و پس از حدود یک دهه بانک تخمدان انسانی پژوهشگاه رویان 2010 راه‌اندازی شد، تاکنون بیش از 300 بیمار در بانک تخمدان پذیرش شده و نمونه تخمدانی 50 بیمار، در بانک ذخیره شده است تا در صورت نیاز بتوانند با این شیوه صاحب فرزند شوند.
داستان رحم جایگزین چیست؟
یکی از درمان‌ها برای خانمی‌ که ساختار آناتومی رحم او قابلیت جنین نداشته باشد و سقط‌های مکرر ایجاد کند، استفاده از رحم جایگزین است. البته دلایل دیگری هم مانند خطرناک بودن بارداری برای مادر، کوچک بودن رحم یا استفاده از شیوه‌هایی مانند کورتاژ غیرعلمی یا عفونت‌هایی از این دست را می‌توان دلایل استفاده از رحم شخص دیگری دانست.
در بسیاری از ادیان این شیوه مردود اعلام می‌شود اما مذهب شیعه با پتانسیل پویایی، سد راه نیست. در پژوهشکده رویان فهرستی از زنان داوطلب وجود دارد که زوج‌ها می‌توانند این وظیفه را به آنان بسپارند که از نظر شرع این خانم به دلیل رابطه خونی، حکم مادر رضاعی را دارد و شامل ارث یا حقوقی که به عنوان مادر واقعی می‌شود برای او وجود ندارد.
بند ناف را دور نیندازید
جدای از مسائل ناباروری، امروزه با گسترش انواع بیماری‌ها از قبیل سرطان و ... بند ناف می‌تواند به عنوان کلید درمان باشد. امکان نگهداری در مراکز پژوهشکده رویان، سازمان انتقال خون و مرکز پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی و یک بانک خصوصی بندناف در شرکت دانش بنیان بن یاخته‌های رویان وجود دارد. در مواردی خانواده‌هایی که فرزند اولشان با سرطان رو‌به‌رو بوده است با تولد فرزند دوم و استفاده از بند ناف او، توانسته‌اند شرایط بهبود او را فراهم کنند. بند ناف را می‌توان به‌طور خصوصی و با هزینه نه چندان زیاد برای درمان بیماری‌ها نگهداری کرد.

نیلوفر جامه‌بزرگی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها