هدف از شایعه پراکنی درباره اختلاف ایران و روسیه در سوریه چیست؟

ایران و روسیه مدیریت اختلافات

برکسی پوشیده نیست که تلاش و همبستگی میان ایران و روسیه به خصوص بعد از سال 2015 سرنوشت جنگ در سوریه را تغییر داد و روند تازه‌ای را شروع کرد که در نهایت به شکست کامل گروه‌های تکفیری تروریستی در این کشور منجر شد. این همکاری در عین حال خاری در چشم بسیاری از دشمنان سوریه به ویژه دشمنان محور مقاومت در منطقه و در راس آنها رژیم صهیونیستی بود که بارها تلاش کرد با پخش شایعاتی چنین وانمود کند که این همکاری درحال قطع شدن است. در این میان نباید فراموش کرد ایران و روسیه در سوریه منافع مشترک و متفاوتی دارند که در دوران بعد از پیروزی بر گروه‌های تروریستی بیشتر خود را نشان می‌دهد و باید به‌خوبی مدیریت شود.
کد خبر: ۱۱۹۰۶۲۶

رسانه‌های اینترنتی و شبکه‌های وابسته به معاندان و مخالفان محور مقاومت طی روزهای اخیر شایعات جدیدی را پیرامون اختلافات بین ایران و روسیه در خاک سوریه منتشر کردند. در یک نمونه، امیر اشل، فرمانده سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی حدود یک هفته پیش در یک مصاحبه رسانه‌ای اذعان کرد: «قدرت بزرگ نظامی اسرائیل نیز نمی‌تواند ایران را از سوریه خارج کند.» وی در ادامه اظهاراتش مدعی شد، «تنها روسیه است که می‌تواند ایران را از سوریه خارج کند.»
به دنبال چنین اظهاراتی توسط این فرمانده عالی‌رتبه نظامی رژیم صهیونیستی، رسانه‌های وابسته به مخالفان و معاندان دولت سوریه نیز اقدام به شایعه‌پراکنی درخصوص بروز اختلافاتی میان ایران و روسیه کردند؛ به‌گونه‌ای که در نهایت بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص گفت: « بخش بزرگی از این تلاش‌ها به جنگ رسانه‌ای مربوط می‌شود که علیه ائتلاف ایران و روسیه در پرونده سوریه و سیاه‌نمایی در روابط میان مسکو و تهران، آغاز شده است. اما همکاری میان روسیه و ایران در پرونده سوریه همچنان ادامه دارد و همه تلاش‌ها برای از بین بردن این همکاری‌ها محکوم به شکست است.»
به گزارش العالم، لیوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران نیز در واکنش به این جنجال رسانه‌ای و شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس، تاکید کرد، روسیه شریک استراتژیک ایران است و از همکاری با ایران نه‌تنها در پرونده سوریه بلکه در موارد دیگر نیز راضی است و این همکاری ادامه خواهد داشت.
بازی صهیونیست ها در میان است
چندی پیش نشریه فارین‌پالیسی در گزارشی پیرامون وضعیت آینده ایران در سوریه نوشت: «سپاه پاسداران که در هفت سال گذشته حضور بسیار پررنگی در سوریه داشته است، به‌هیچ‌روی نمی‌تواند ببیند رقبای دیگر یعنی اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده عربی دستاوردهایش را در این کشور تصاحب کنند». البته این نشریه نیز در ادامه گزارش خود سعی کرد وانمود کند منافع ایران و روسیه در خاک سوریه متفاوت بوده و به‌زودی به اختلافات بین آنها منجر خواهد شد .
در ادامه این نفاق افکنی ها، یو آو گالانت، از اعضای حزب لیکود اسرائیل و وزیر مهاجرت این رژیم به دنبال اظهارات نتانیاهو، مبنی بر درخواست از آمریکا برای حفظ نیروهایش در سوریه گفت: « اسرائیل برنامه دارد نیروهای ایرانی در سوریه را از این کشور بیرون براند». وی ادامه داد: «اسرائیل و روسیه دغدغه مشترکی برای بیرون راندن ایران از سوریه دارند».
به عبارت دیگر شایعات مطرح شده از یک سو قصد دارد بگوید بین ایران و روسیه اختلاف افتاده و از سوی دیگر می‌خواهد این‌طور وانمود کند که بین اسرائیل و روسیه تفاهمی به‌وجود آمده است تا بر مبنای آن از حضور ایران در سوریه کاسته شود.
پشتیبانی از محور مقاومت
تحلیلگران می‌گویند؛ واقعیت مسلم این است که ایران و روسیه به رغم همه همکاری‌های امنیتی در سوریه، اختلاف منافعی نیز با یکدیگر دارند، به‌ویژه وقتی پای اسرائیل به میان کشیده شود. با این حال، آنها تاکنون توانسته‌اند با مدیریت اختلافات به همکاری‌ها ادامه دهند و زمینه‌های تثبیت نظام سیاسی سوریه را فراهم سازند. به گفته آنان، هرچه به پایان جنگ در سوریه نزدیک‌تر می‌شویم، احتمال آشکارتر شدن اختلافات میان تهران و مسکو نیز بیشتر خواهد بود. با این حال، دو کشور باید بتوانند برنامه‌های مشترک خود را در خاک سوریه به نحوی پیش برند که در عین تضمین ثبات و آبادانی سوریه در مجموع تقویت‌کننده محور مقاومت به‌عنوان بزرگ‌ترین خط استراتژیک منطقه باشد.
هم‌اکنون ایران و روسیه گفت‌وگوهای مفیدی برای ترسیم آینده سیاسی سوریه در قالب نشست‌های سوچی و آستانه دارند و همراه با ترکیه تلاش می‌کنند هرچه زودتر روند سیاسی در این کشور تکمیل و نهایی شود.در هر حال حقیقت این است که نقش آفرینی ایران و حزب‌ا... لبنان در سوریه موجب تقویت محور مقاومت در منطقه شده است؛ محوری که هرچند خواب و آرامش را از صهیونیست‌ها گرفته و آنها را به‌شدت برآشفته است اما در همان حال امید را در دل ملت‌های مظلوم منطقه به‌خصوص مردم فلسطین که 70 سال است از اشغالگری رنج می‌برند، برانگیخته است.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها