یک روز همراه با عوامل فصل دوم سریال «محکومین»

تماشای بچه‌های طلاق در شبکه یک

خیابان ری. کوچه آبشار غربی. این نشانی خانه‌ای است که یک خانواده با صفا در آن زندگی می‌کنند، خانواده‌ای که مثل بقیه مردم در کنار زندگی روزمره گاهی با فراز و نشیب‌هایی رو به رو می‌شوند، اما در این روزها بیشتر درگیر هستند، چرا که حسن یکی از پسرهای خانواده بی‌خبر از پدر و مادر می‌خواهد از همسرش ساناز جدا شود و حاضر نیست تن به آشتی بدهد... همین سر فصل یک خطی، من را هم برای تهیه گزارش از خانه این خانواده ترغیب می‌کند تا برای کنجکاوی هم شده سری به آنها بزنم. آبشار غربی از آن کوچه‌های باریک است که پیچک‌های سبز رنگ روی دیوار کاهگلی یکی از خانه‌های قدیمی‌اش نسبت به خانه‌های جدید و نوساز خودنمایی می‌کند. انتهای این کوچه به یک دو راهی ختم می‌شود که تابلوی آبی‌رنگ شهید حسن اسماعیل بیک دامغانی به چشم می‌آید. باید سمت چپ بروم و از آنجا به یک کوچه باریک دیگر. خانه‌های قدیمی کاهگلی در این کوچه بیشتر از کوچه آبشار غربی است، حتی در ورودی برخی خانه‌ها هنوز هم چوبی است به همراه کلون. با آن‌که خانه خانواده ارسلان و رعنا قدیمی است، اما در آن آهنی است. در نیمه‌باز است و بی‌اجازه وارد می‌شوم. بعد از عبور از طاقی که ختم به حیاط خانه می‌شود. حیاط خانواده مثل دل اهالی آن باصفاست و پر از انرژی. حوض آبی‌رنگ داخل حیاط که دور تا دور آن با شمعدونی‌های قرمزرنگ تزئین شده، چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند.
کد خبر: ۱۱۸۹۹۰۷

ایوان خانه به سه پنجره قدیمی چوبی و سه ستون سفید با سردرهای طلایی و فیروزه‌ای ختم می‌شود. البته برای ورود به خانه دو پله ورودی سمت راست و چپ قرار دارد. پدر ارسلان (محمد شیری) روی پله‌های خانه نشسته است. امیر علی (علیرضا جعفری) هم در حیاط ایستاده که کنارش هم دو قابلمه بزرگ روی اجاق گاز قرار دارد. از سوی دیگر حسن، برادرش هم روی تخت فلزی نشسته است. ارسلان (اتابک نادری) با دست پر (میوه و شیرینی) وارد خانه می‌شود. نگاهی با تعجب به همسرش می‌کند و می‌گوید: سلام. چه خبر؟!
پدر ارسلان با کلافگی: حسن می‌خواد طلاق بگیره. دعواش شده!
رعنا با حالت ناراحتی خطاب به همسرش: هیچی حسن با ساناز دعواش شده. شش ماهه دارن میرن دادگاه که طلاق بگیرن. اون وقت من و تو از همه جا بی‌خبر هستیم!
حسن: اگه شما همون موقع به من گیر نمی‌دادید، این‌طور نمی‌شد. دلم براش سوخت...
رعنا با عصبانیت: دلت به چی این دختر بسوزه؟ مگه مونده بود؟ مگه علیل بوده؟
حسن: من همون موقع هم نمی‌خواستم ... بابا گیر داد...
ارسلان در حالی که به سمت ایوان می‌رود: دعواشون شده، دو روز دیگه آشتی می‌کنن...
حسن: بابا چرا نمیگی به مامان.
رعنا متعجب به حسن نگاه می‌کند و ارسلان هم خیره به او.
رعنا: چیو بگه بابات...
کات!
عوامل پشت صحنه با شنیدن این جمله از سوی کارگردان، ضبط این سکانس را قطع می‌کنند. او جلو می‌آید و نکات لازم را به هر یک از بازیگران می‌گوید. ضبط این سکانس چند بار تکرار می‌شود، زیرا سیدجمال سیدحاتمی از آن نوع کارگردانانی است که راحت بی‌خیال صحنه نمی‌شود و باید همان چیزی شود که او می‌خواهد.
این صحنه یکی از سکانس‌های فصل دوم مجموعه اپیزودیک محکومین است که به تهیه‌کنندگی بهروز مفید و کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی برای شبکه یک سیما تولید می‌شود. مجازات جایگزین زندان موضوع فصل اول مجموعه محکومین بود که سال گذشته از شبکه یک پخش شد که به دلیل بکر بودن سوژه با اقبال زیادی از سوی مردم رو‌به‌رو شد. این مجموعه روایتگر زندگی افرادی بود که هرگز پرونده قضایی نداشتند، اما ناخواسته به خاطر انجام دادن یک جرم کوچک به زندان می‌افتند، اما بعد از بررسی پرونده آنها از سوی مددکار زندان برای آنها مجازات جایگزین انتخاب می‌شد و آنها باید دوران محکومیت را بیرون از زندان و در یکی از نهادهای دولتی یا مراکز غیردولتی سپری می‌کردند.
اقبال مخاطبان از این مجموعه تلویزیونی، مسؤولان شبکه یک را راغب کرد تا فصل دوم این مجموعه هم ساخته شود، اما این بار با رویکرد تازه تر تا هم نظر مخاطبان فصل اول این سریال را جلب و هم بینندگان جدیدی را جذب کند.
یک بازیگر محکم
بهروز مفید، تهیه‌کننده درباره ساخته شدن فصل دوم این سریال به جام‌جم می‌گوید: فصل جدید محکومین به نوعی ادامه سری اول است و در 40 قسمت به تصویر کشیده می‌شود. فصل اول به مجازات جایگزین زندان پرداخته بودیم، اما با توجه به مسائل اجتماعی تصمیم گرفتیم در فصل دوم یک رویکرد تازه را دنبال کنیم، به همین دلیل در کنار پرداختن به مجازات جایگزین زندان به موضوع بحران زندگی خانواده ها، طلاق و بچه‌های طلاق هم پرداخت می‌شود که به قلم مجید اسماعیلی پارسا و امیرمحمد عبدی نوشته شده است.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد روند رو به رشد آمار طلاق هستیم. بنابراین ما به عنوان سازندگان آثار نمایشی وظیفه داریم نسبت به این مساله دغدغه‌مند و توجه خاصی داشته باشیم. به همین دلیل بعد از صحبت با مسؤولان شبکه یک قرار شد در کنار مجازات جایگزین زندان به بحث طلاق و بویژه بچه‌های طلاق هم بپردازیم. امیدواریم بتوانیم روی کاهش این معضل تاثیرگذار باشیم، زیرا اعتقاد دارم وظیفه رسانه پرداخت به این موضوعات است.
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که آیا سوژه مجازات جایگزین زندان در سریال محکومین روی قضات تاثیرگذار بوده یا نه، توضیح می‌دهد: پرداخت به چنین موضوعی با ابراز خوشحالی از سوی قوه قضاییه رو‌به‌رو شد که بدون مشارکت به دنبال ساخت چنین اثر نمایشی رفته و دست روی یک موضوع بکر گذاشته است. البته مجازات جایگزین زندان سال‌هاست در دنیا اجرا می‌شود، اما مدت زمان زیادی از این اتفاق در ایران نمی‌گذرد. امیدوارم این اقدام فرهنگ‌سازی شود و قوه قضاییه و قضات به این آمادگی برسند تا این اقدام را انجام بدهند. البته با توجه به تعدد پرونده‌ها کار دشواری است، اما شدنی.
نقش‌های محوری فصل اول سریال مجموعه محکومین را لیلا زارع و سپیده خداوردی بازی کرده بودند، اما نقش محوری فصل دوم از آن نازنین فراهانی شده است.
مفید درباره انتخاب فراهانی برای نقش اصلی سریال می‌گوید: به هر حال بعد از تمام شدن هر پروژه‌ای بازیگران مشغول بازی در پروژه دیگری می‌شوند و به همین دلیل ما هم باید بازیگری را انتخاب می‌کردیم که با زمان پروژه هماهنگ باشد. ضمن این‌که برای نقش مددکار قصه که محوری است باید بازیگری انتخاب می‌شد که به لحاظ شخصیتی محکم باشد و بعد از صحبتی که با هم داشتیم به انتخاب نازنین فراهانی رسیدیم.
کار در مناطق مختلف تهران
حسین باقریان، مدیر تولید سریال درباره این سریال می‌گوید: این مجموعه در 40 قسمت 50 دقیقه‌ای است و هر اپیزود در یک قسمت کار می‌شود. تصویربرداری هر اپیزود هم شش تا هشت جلسه طول می‌کشد. سه ماه و نیم پیش کلید زدیم و پیش‌بینی تولید ده تا 11 ماه است و بعد از تمام شدن کار سریال پخش می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: صحنه‌ای که امروز ضبط شده یکی از سکانس‌های اپیزود ساده مثل زندگی است. تا امروز بازیگرانی همچون نازنین فراهانی، شهره لرستانی، بیتا سحرخیز، نسرین بابایی، مریم بوبانی، نگار عابدی، علیرضا جعفری، محمد شیری، اتابک نادری، محمود جعفری، نادر فلاح، حسین سلیمانی، کوروش تهامی، میثم بیدقی، ایمان صباغی، سهند جاهد، بیژن بنفشه‌خواه، حسین محب‌اهری، مهران رجبی و ... جلو دوربین رفتند.
این مدیر تولید درباره تعدد محل‌های فیلمبرداری عنوان می‌کند: کارهای اخیر من سریال ایراندخت، گذر از رنج‌ها و ... بوده که هر کدام در برهه‌ای از تاریخ می‌گذشت و طبیعی است پیدا کردن محل کار سختی بود، اما باید به ضرس قاطع بگویم سریال محکومین، سخت‌ترین کاری بوده که تا به حال انجام داده‌ایم، زیرا مدام جابه‌جایی جا داریم و همین کار را دشوار کرده است. امیدوارم ماحصل کار مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. البته مردم فصل اول را دوست داشتند. ضمن این‌که ما در مناطق مختلف تهران کار می‌کنیم و قشر متوسط جامعه را در بخش عمده کار هدف گرفته‌ایم، البته نه این‌که به قشر متمول نپرداختیم، بلکه به هر طیفی توجه کردیم، زیرا طلاق و حبس جایگزین زندان در هر قشری اتفاق می‌افتد.

راز پنهان پدر
اتابک نادری بیشتر به واسطه بازی‌اش در تئاتر در میان مخاطبان شهره است و هرازگاهی هم در تلویزیون بازی می‌کند. او هم تجربه ایفای نقش‌های جدی را دارد و هم طنز. او درباره سریال اپیزودیک محکومین می‌گوید: وقتی کاری را می‌پذیرم به دنبال درام قصه و فراز و نشیب‌های آن هستم تا قصه برای مخاطب یکنواخت نباشد. ضمن این‌که شخصیت مثبت و منفی صرف را دوست ندارم، چون به نظرم همه آدم‌ها خاکستری هستند. من هم در این اپیزود نقش ارسلان پدر خانواده‌ای را بازی می‌کنم که رازی را پنهان کرده است. او بر خلاف ظاهر و سیرت مثبت خطایی کرده که البته برای همه آدم‌ها پیش می‌آید. در مجموع سعی کرده‌ام این شخصیت را برای مخاطب باورپذیر خلق کنم.
وی اشاره می‌کند: البته خانه اول من تئاتر است. علاوه بر آن چالش دست و پنجه نرم کردن با شخصیت‌های قصه را دوست دارم. برایم مهم نیست ده سکانس بازی می‌کنم یا صد سکانس، مهم این است نقش را درست در بیاورم تا برای مخاطب قابل لمس و باورپذیر باشد.
این بازیگر درباره همکاری با سیدحاتمی، کارگردان می‌گوید: از قبل همکاری کوتاهی در سریال رنج پنهان داشتیم. همچنین برای فصل اول محکومین از من دعوت شد، اما بنا به دلایلی به توافق نرسیدیم و حالا در یکی از اپیزودهای فصل دوم بازی می‌کنم.

جعفری در نقش یک پسر لجباز و یکدنده
وقتی نام علیرضا جعفری شنیده می‌شود ناخودآگاه مخاطب به یاد فیلم مهمان مامان می‌افتد. پسرک تپل با نمکی که در روند قصه نقش موثری داشت، اما حالا او 23 سال دارد و تجربه اش را در عرصه بازیگری تکمیل می‌کند.
وی درباره پذیرش نقش در این سریال می‌گوید: در یکی از اپیزودهای این سریال نقش امیرعلی را بازی می‌کنم که پسری لجباز و یکدنده است و در عین حال ساده و بی‌ریا که در یک خانواده سنتی زندگی می‌کند. وقتی نام کارگردان را شنیدم و گروه را دیدم که حرفه‌ای هستند، پذیرفتم. در مجموع روندم در بازیگری رو به رشد است و خوشحالم که برایم اتفاقات خوب افتاده است. ضمن این‌که شانس داشتم با کارگردانانی حرفه‌ای همچون داوود میرباقری، داریوش مهرجویی و ... کار کنم. البته بعد از این سریال دوست دارم تئاتر بازی کنم، چون دغدغه‌ام است.
وی عنوان می‌کند: همچنین اتفاق خوبی هم در سریال محکومین افتاده و آقای سیدحاتمی تعامل بسیار خوبی با بازیگران دارد. امیدوارم مردم هم سریال را دوست داشته باشند.

در سریال محکومین 2 یک پدر آلزایمری را بازی می‌کنم

محمد شیری بازیگر کهنه‌کار تئاتر، سینما و تلویزیون است که تا به امروز نقش‌های متعددی را بازی کرده است. وی قبل از این‌که درباره نقشش توضیح بدهد از مصاحبه هایش گلایه کرد که چرا گفت‌وگوهایش توسط خبرنگاران نصف و نیمه چاپ یا پخش می‌شود.
وی درباره بازی در اپیزود ساده مثل زندگی می‌گوید: من نقش پدری را بازی می‌کنم که آلزایمر دارد. تا به حال چنین نقشی را بازی نکرده بودم و برای ایفای نقش سری به آسایشگاه سالمندان زدم و بیماری پدرم هم کمک کرد تا بدانم یک فرد آلزایمری را چگونه بازی کنم. از سوی دیگر گروه این سریال خیلی حرفه‌ای هستند، به همین دلیل پذیرفتم که در اپیزود ساده مثل زندگی بازی کنم. علاقه‌مند هستم نقش‌های متفاوت را بازی کنم.
این بازیگر تاکید می کند: وقتی نقش به بازیگر پیشنهاد می شود باید ویژگی هایی داشته باشد که من را به قول معروف قلقلک بدهد. خیلی به کوتاهی و بلندی نقش اهمیت نمی دهم، بلکه آنچه برایم اهمیت دارد این است که با یک گروه حرفه‌ای و کار بلد کار کنم. ضمن این‌ که نقش برایم چالش داشته باشد. یعنی به گونه ای با نقش دست و پنجه نرم کنم.
شیری عنوان می کند: با این که قرار بود در یک اپیزود از سریال محکومین حضور داشته باشم، اما چون نقش برایم تازگی داشت و تا به حال آن را بازی نکرده بودم، پذیرفتم. وی ادامه می‌دهد: این مجموعه به موضوع طلاق می‌پردازد که این روزها خیلی زیاد شده است. در حالی که نباید این طور باشد. واقعا نمی‌دانم چرا تا این میزان درگیر این معضل شده‌ایم.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها