چالش سلامت با دستگاه‌های ورزشی پارک‌ها

آیا می‌دانید که دستگاه‌هایی که در پارک برای ورزش گذاشته‌اند، می‌تواند برای بعضی‌ها آسیب‌زا باشد؟
کد خبر: ۱۱۸۹۰۲۶


گرچه نصب دستگاه‌های ورزشی در اماکن عمومی بویژه پارک‌ها نشان‌دهنده توجه مدیران شهری به امر ورزش بوده و قابل ستایش است، ولی رعایت استانداردهای علمی و فنی آن در جای خود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
دستگاه‌های موجود در پارک‌ها به منظور آمادگی جسمانی پیش‌بینی شده‌ و به‌هیچ‌وجه قابلیت درمانی برای افراد ندارد؛ لذا افرادی که دچار مشکلات اسکلتی عضلانی هستند نباید از این وسایل برای بهبود بیماری استفاده کنند. کما این‌که در برنامه ورزشی سلامت‌محور در پارک‌ها، چهار جزء مهم وجود دارد که عبارتند از تمرینات هوازی، تمرینات تقویت عضلات، تمرینات انعطاف‌پذیری مفاصل و تمرینات تعادلی که بر این اساس دستگاه‌ها باید طراحی و نصب شود، ولی شاهد هستیم که در خیلی از پارک‌ها این اصول رعایت نشده است.
نصب تابلوی اعلان از استاندارد‌های اصلی برای هر دستگاه و آموزش نحوه استفاده از آن و هشدارهای مربوط است. همچنین دستگاه‌ها باید از ثبات کامل از طریق فوندانسیون‌ریزی صحیح برخوردار بوده و رنگ‌های مختلف بین قطعات ثابت و متحرک داشته باشد. همچنین از حفاظ، تسمه‌ها، کابل‌ها و وزنه‌هایی برخوردار باشد و در برابر شرایط محیطی و رطوبت بالا و اختلاف دمای زیاد استحکام و قدرت تحمل بالایی نیز داشته باشد.
پس این دستگاه‌ها در صورت رعایت استانداردهای فنی فوق و توجه به اصول برنامه‌های ورزشی سلامت‌محور، نظم و ترتیب تمرینات مربوط و آموزش از طریق تابلوی اعلانات یا آموزش حضوری کارشناسان ورزشی قابل استفاده خواهد بود‌. اما با توجه به شرایط موجود، نحوه بهره‌برداری از این دستگاه‌ها نیاز به تجدید نظر جدی از لحاظ فنی و علمی دارد.
در غیر این‌صورت این دستگاه‌ها بخصوص برای سالمندان و افرادی با مشکلات جسمی، می‌تواند خطرناک نیز باشد‌. پس توصیه می‌شود در پارک‌ها یک نفر کارشناس ورزشی در ساعت مشخصی که تعداد ورزشکاران به اندازه کافی وجود دارد برای امور آموزشی و نظارت به کار گرفته شود.

دکتر احمد باقری‌مقدم

متخصص پزشکی ورزشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها