چرا عنوان زائر از روی تابلوهای اطراف حرم امام رضا(ع)حذف شد؟

یک بازی به بهانه سیاست!

اقدامات فرهنگی یا تلاش برای انجام آن حتی در ظاهر از اتفاقاتی است که هر مسؤولی با توجه به جایگاهی که دارد، وقت و بی وقت برایش تصمیمات مختلفی می‌گیرد. این موضوع به خصوص برای مدیران و کسانی که در پسوند سمتشان عنوان فرهنگ وجود دارد، بیش از همه به چشم می‌خورد و باعث می‌شود تا گاهی فقط برای آن که حرکتی صورت گرفته باشد، دست به کارهایی بزنند که یا لزومی نداشته و بی فایده بوده یا توجیه منطقی خاصی ندارد. نمونه این اقدامات کم نیستند، مثلا در همین فضا به‌تازگی اتفاقی در مشهد رخ داده که می‌توان آن را نمونه یکی از این موارد بدانیم. اخیرا شهرداری مشهد در حرکتی در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) تابلوهایی را که برای راهنمایی و کمک به زائران با عنوان «راهنمای زائر» وجود داشتند به عنوان«مرکز اطلاعات مسافر» تغییر داد، اقدامی که با واکنش‌ها و انتقادات زیادی مواجه شد.
کد خبر: ۱۱۸۶۴۹۰

بازی با عنوان«فراملی»
این انتقادات از آن جهت است که به طور کلی مشهد به عنوان یک شهر زیارتی شناخته شده است و اغلب کسانی که به آن جا سفر می‌کنند در وهله اول به نیت زیارت و دیدار با امام هشتم می‌روند، به همین دلیل این تغییر عنوان آن هم در اطراف حرم و فضایی که می‌توان گفت به رفت و آمد زائران اختصاص دارد، با منطق خاصی همراه نیست.
اما دیدگاه مسؤولان این شهر برای انجام چنین حرکتی جالب است، به عنوان نمونه نرگس شالچیان، معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، با استفاده از عنوان «فراملی» بودن برای این شهر می‌گوید: مشهد شهری فراملی است و می‌طلبد از واژگان، مفاهیم و تعابیر استاندارد که مورد پذیرش مجامع بین‌المللی است برای معرفی اماکن آن استفاده شود تا برای گردشگران و زائران داخلی و خارجی هم قابل فهم و بهره‌برداری باشد.
او همچنین به عنوان دلیلی دیگر برای تغییر نام تابلوها به ترکیب لاتین مراکز اطلاعات سفر اشاره کرد و از حرف i که مخفف Tourist information center است و برای کیوسک‌های راهنمای مسافران استفاده می‌شود، گفت. این در حالی است که تمام این موارد بازهم در مورد یک شهر زیارتی مثل مشهد چندان صدق نمی‌کند.

میزبانی بهتر با حذف«زائر» از تابلوها!
شالچیان در بخش دیگری از صحبت هایش به سراغ بحث میزبانی و مهمان نوازی هم رفت و گفت: مگر نه این است که باید حق میزبانی را به درستی ادا کنیم؟ پس این مراکز با هدف خدمت‌رسانی مناسب فعالیت می‌کنند. هدف شهرداری مشهد هم از این اقدام ارائه خدمات شایسته به گردشگران و زائران به دور از نگاه‌های سیاسی و غرض‌ورزی است.
او گریزی هم به مصوبه 28 آذرماه سال 96 هیات وزیران داشت که در آن از همکاری شهرداری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای نصب کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و گردشگری گفته شده بود، بعد هم ادامه داد که از این موضوع 11ماه می‌گذرد و اگر ایرادی به این کار وارد بود، خوب بود پیش از اینها مطرح می‌شد!
در ادامه هم تاکید او در گفت‌وگوی منتشر شده‌اش، روی میزبانی شایسته توسط تغییر عنوان این تابلوها ادامه داشت؛ موضوعی که این سوال را ایجاد می‌کند آیا وجود نام زائر آن هم در فضایی که به چنین گروهی اختصاص دارد، واقعا مانع خدمت‌رسانی مناسب می‌شود؟!

به بهانه سیاست
معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری برای توجیه این اقدام به سراغ سیاست هم رفت و در بخشی از حرف هایش عنوان می‌کند کسی که وارد مشهد می‌شود، نگاه نمی‌کند وارد منطقه برخوردار شده یا نابرخوردار. او نگاه سیاسی هم ندارد؛ بلکه به عشق امام هشتم(ع) وارد مشهد می‌شود و شرط میزبانی نیز آن است که به دور از نگاه‌ها و نگرش‌های مختلف، مهیای میزبانی درست از آنان باشیم. انتشار این صحبت‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت که نمونه آن شعر ابوالفضل مبارز بود که در پاسخ به این موارد نوشت:
«نه خلق اسیر این گرانی می‌شد
نه دکه پیر ما روانی می‌شد
سطح خدمات روستایی در شهر
با تابلویی اگر جهانی می‌شد»
با این حال بازهم سوال اینجاست که آیا تنها عنوان «زائر» در تابلوها باعث شکل‌گیری نگاهی خاص می‌شود و آن وقت ایجاد تغییری در این حد با هزینه و زمانی که صورت گرفته، هیچ نگاهی پشتش نیست جز خدمت رسانی شایسته تر؟! نکته‌ای که وحید جلیلی، مسؤول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و معاون پیشین فرهنگی شهرداری مشهد هم درباره‌اش می‌گوید: موضوع حذف عنوان زائر از عاشقان زیارت امام رضا (ع) را نمی‌توان بحثی سیاسی دانست بلکه اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس است.
کسانی که تاکنون برای زیارت به حرم رضوی نرفته‌اند اکنون تئوریسین توسعه مشهد هستند که در نشریات مصاحبه و اعلام می‌کنند در مشهد نباید زائر داشته باشیم، بلکه باید توریست جذب کنیم. این حرکت یادآوری می‌کند برخی در حال مقابله با ماهیت امام رضایی مشهد مقدس هستند.

هیچ‌کس پاسخگو نبود
خلاصه آن‌که تمام این نگاه‌ها و موارد ذکر شده برای این اقدام عجیب صورت گرفته از سوی شهرداری وجود دارد، موضوعی که همچنان با سوالات بسیاری همراه است. ما هم برای رسیدن به پاسخ آن در پیگیری‌هایی که داشتیم سراغ معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد رفتیم، اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته هیچ پاسخی نگرفتیم و تنها با بوق‌های ممتد، پیام‌های بی‌جواب و رد تماس‌های مکرر مواجه شدیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها