تحلیلگران و اندیشکده‌های آمریکایی تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج از سوریه را پیروزی ایران تفسیر می‌کنند

فرار بزرگ

دونالد ترامپ چهارشنبه هفته گذشته در توییتی از خروج 2000 سرباز آمریکایی از سوریه خبر داد و دلیل این تصمیم را شکست داعش در این کشور اعلام کرد. این درحالی است که به نظر بسیاری خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آخرین راهکار دولت ترامپ برای فرار از تجربه‌ای شکست خورده در سوریه بوده است. بعضی از رسانه‌ها این مساله را به دلیل هراس آمریکا از حضور قدرتمند ایران و روسیه در سوریه تفسیر کردند و بعضی از تحلیلگران صهیونیستی نیز آن را یک سیلی آمریکایی به تل‌آویو توصیف کردند و از موج تازه نگرانی‌ها در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۵۲

رئیس‌جمهور آمریکا زمانی که با انتقادات زیادی درباره تصمیم جدید خود مواجه شد تاکید کرد، تصمیم عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه ناگهانی نبوده است. به گزارش بی.بی.سی، دونالد ترامپ همچنین در پیامی توییتری گفت: من به قولی که در کمپین انتخاباتی‌ام دادم وفا کردم. زمان آن رسیده به سرزمین خود بازگردیم و به حل مشکلات داخل آمریکا بپردازیم. زمان آن رسیده دیگران در سوریه بجنگند. وی این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکا می‌خواهد پلیس خاورمیانه شود که فقط جان افرادی را گرفته و‌تریلیون‌ها دلار برای حمایت از دیگران هزینه کند؟
طبق گزارش اینترفاکس، آمریکا همچنین قصد دارد پایگاه نیروهای ویژه خود در منطقه التنف در شرق سوریه را تعطیل کند. کردهای سوریه با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم ناگهانی ترامپ انتقاد کرده و خواستار باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه شدند. گروهی از سناتورهای آمریکایی نیز با نوشتن نامه‌ای به رئیس‌جمهور نگرانی شدید خود را نسبت به تصمیم ترامپ ابراز کرده و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شدند. این نامه که توسط شش سناتور آمریکایی تهیه شده در صفحه رسمی سناتور لیندس گراهام به اشتراک گذاشته شد. در این نامه آمده است: ما معتقدیم چنین اقدامی در زمان کنونی نابهنگام و اشتباه است و نه تنها امنیت آمریکا را تهدید می‌کند، بلکه به گروه تروریستی داعش، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و روسیه جرات و جسارت بیشتری می‌دهد.
فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز تصمیم ترامپ را بسیار ویرانگرخواند و تاکید کرد: ماموریت ما در سوریه تمام نشده است. با‌این حال دولت روسیه از این تصمیم ترامپ استقبال کرده و آن را مفید دانست. سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه نیز گفت حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه به سامان‌دادن اوضاع این کشور از طرق سیاسی و دیپلماتیک کمکی نمی‌کرد.
دولت سوریه نیز تصمیم ترامپ را بازتاب دهنده یک شکست در استراتژی اشتباه آمریکا در سوریه توصیف کرد.
بازتاب‌های تصمیم ترامپ
روزنامه رای الیوم در گزارشی خروج آمریکا از سوریه را سیلی به صورت رژیم اسرائیل و پیروزی برای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه توصیف کرد و نوشت: تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه به منزله تیر خلاص به همه اهداف شکست خورده اسرائیل درقبال سرزمین شام از تقسیم و سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه گرفته تا حمایت از شماری از گروه‌های تروریستی مخالف و جلوگیری از گشودن شدن جبهه جدید مقاومت علیه اسرائیل در بلندی‌های جولان از سوی حزب‌ا... و ایران بود.
شیمون شفر، تحلیلگر برجسته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نیز در یادداشتی نوشت: سران اسرائیل و جامعه صهیونیست‌ها دچار اضطراب شده‌اند، زیرا آمریکا آنها را در برابر سرسخت‌ترین دشمنان یعنی حزب‌ا... و ایران تنها رها کرده است. شفر ادامه داد: تصمیم ترامپ نشان از ضعف و بالاتر از آن، به منزله خیانت واشنگتن به هم‌پیمانانش و در وهله اول کردهای سوری به شمار می‌رود. اسرائیل نیز احساس نگرانی می‌کند، زیرا اساسا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از دخالت در جنگ سوریه پرهیز کرد و به آمریکایی‌ها برای تضمین منافع اسرائیل به هنگام پایان جنگ تکیه کرد، اما اکنون به نظر می‌رسد سوریه به دست سرسخت‌ترین دشمنانش افتاده است؛ بدون این‌که کسی به منافع اسرائیل توجه کند. حیمی شالیف، تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز نوشت: تصمیم ترامپ تُف کردن به صورت اسرائیل بود. شبکه دهم تلویزیون اسرائیل نیز با ابراز ناامیدی از تصمیم آمریکا تاکید کرد این خروج به منزله سیلی آمریکا به تل آویو و پیروزی ایران و حزب‌ا... و روسیه به شمار می‌رود. این شبکه افزود: آمریکایی‌ها شکست‌خورده از سوریه خارج شدند؛ نه پیروز. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در تحلیلی این تصمیم را یک پیروزی نادر برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دانست.
از سوی دیگر عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب به موضوع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اشاره کرد و گفت: خروج نیروهای آمریکایی گواه موضوعات بسیاری است و علامت‌های سوال زیادی را مطرح می‌کند. موضوع فقط به نیروهای آمریکایی محدود نمی‌شود. نمی‌توان از حضور نیروهای آمریکایی سخن گفت و از حضور نیروهای دیگر [ترکیه] غافل شویم.
زمزمه خروج از افغانستان
در بحبوحه خبر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از سوریه، یک مقام آمریکایی با اشاره به لبریز شدن صبر ترامپ در مورد طولانی‌شدن جنگ در افغانستان نیز گفته است که رئیس جمهور برنامه دارد تا بیش از
7000 نیرو از ۱۴ هزار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را از این کشور خارج کند. به گزارش رویترز، یکی از مقامات آمریکایی به شرط فاش نشدن هویتش گفت تصمیمی گرفته شده و دستورات شفاهی نیز برای شروع تخلیه نیروها از افغانستان داده شده است. وی همچنین گفت جدول زمانی این تخلیه همچنان در حال تصمیم‌گیری است، اما ممکن است در طول هفته‌ها یا ماه‌ها صورت گیرد. تصمیم ترامپ در مورد سوریه باعث سردرگمی متحدان او و عکس‌العمل خشمگینانه جمهوریخواهان همراهش در کنگره شد. حال باید صبر کرد و دید تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان چه بازتاب‌هایی در داخل یا خارج از آمریکا خواهد داشت.
به گزارش ایسنا، گرت مارکس، سخنگوی شورای امنیت ملی در این باره گفته است اظهار نظری نمی‌کند. آمریکا سال ۲۰۰۱ به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان لشکر کشید و دولت طالبان را در کابل سرنگون کرد. پس از آن افغانستان وارد چرخه‌ای از خشونت‌های کور و اقدامات متعدد تروریستی شد که همچنان ادامه دارد. این اواخر آمریکا با امیدهایی واهی در صدد گفت‌وگو با طالبان برآمده تا شاید به این وسیله بتواند بین طالبان و دولت کابل تفاهمی ایجاد کند؛ مساله‌ای که چندان خوشبینانه تحلیل نمی‌شود. تاکنون بیش از ۲۴۰۰ نیروی آمریکایی در جنگ ۱۷ ساله افغانستان کشته شده‌اند. در واکنش به این خبر، روز گذشته سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان گفت: خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تاثیری بر امنیت کشور نخواهد داشت.

نفاق آمریکایی

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» مدعی شد واشنگتن روز گذشته در منطقه هجین واقع در ریف دیرالزور یک‌پایگاه نظامی جدید برای نیروهای خود احداث کرده و از کردستان عراق سلاح، تجهیزات و مهمات وارد آن کرده است. این درحالی است که آمریکا در رسانه‌ها با آب و تاب از خروج نیروهای خود از سوریه خبر می‌دهد. به گزارش فارس، این منبع همچنین گفت ده‌ها کامیون حامل سوخت هواپیما و خودرو، سلاح، تجهیزات نظامی و لجستیکی عازم ریف دیرالزور و به‌ویژه پایگاه آمریکا در این منطقه شده است. گفته می‌شود آمریکا پنجشنبه 29 آذر این پایگاه را ایجاد کرده است. این پایگاه در منطقه هجین واقع در اطراف منطقه تحت اشغال گروه تروریستی داعش در کرانه خاوری رود فرات قرار دارد و این منطقه تحت‌کنترل شبه‌نظامیان کرد است. دیدبان حقوق بشر سوریه همچنین گفت شبه‌نظامیان کرد قصد دارند در صورت آغاز عملیات نظامی ترکیه، نیروهای تحت امر خود را از مناطق درگیری با داعش خارج و به جبهه‌های عملیاتی شرق فرات برای مقابله با آنکارا اعزام کنند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها