سریال جدید شبکه 3 به کارگردانی همایون اسعدیان از امشب پخش می شود

«لحظه گرگ و میش» فرا رسید!

مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ‌ومیش» نام سریال تازه تولید شده در مرکز سیمافیلم است که از امشب، پخش آن از شبکه سه سیما شروع خواهد شد و قرار است تا اواخر امسال، مهمان شب‌های زمستان بینندگان باشد. مجموعه‌ای که گرچه در بستر تاریخ حرکت می‌کند و دهه‌های مختلفی از تاریخ معاصر کشور را به نمایش می‌گذارد، اما رویکرد صرف آن تاریخی نیست و فضایی خانوادگی و اجتماعی، محور اصلی این سریال را می‌سازد. از این رو به نظر می‌رسد مخاطبانی از سنین مختلف بتوانند با این مجموعه ارتباط برقرار کنند؛ مخاطبانی که می‌توانند خود، گذشته و حالشان را در این مجموعه ببینند و با شخصیت‌هایی که در مسیر تاریخ جلو می‌آیند، ارتباط برقرار کنند. شبکه سه سیما که در نیمه دوم امسال با پخش دو مجموعه نمایشی شاخص خود یعنی «دلدادگان» و «بانوی عمارت» و نیز دو مینی‌سریال «دختر گمشده» و «گشت پلیس» توانست بخش نمایشی ساعت 20 و 45 دقیقه خود را احیا کند و حتی مجموعه‌هایش رکورد میزان بیننده در سال‌های اخیر را بشکند، حالا با لحظه گرگ‌ومیش که تازه‌ترین مجموعه نمایشی‌اش است، می‌تواند این مسیر موفق را ادامه بدهد و برای سال آینده هم با توجه به ساخت سریال‌هایی چون «مرّ قانون»، «بهترین سال‌های زندگی ما»، «گاندو» و «سرباز» همچنان مخاطبانش را با خود همراه سازد. آنچه بیشتر به تماشای لحظه گرگ‌ومیش ترغیبمان می‌کند، حضور همایون اسعدیان در مقام کارگردانی آن است؛ کارگردانی که چه در تلویزیون و چه سینما، همیشه به دقت نظر و جزئی‌نگری‌هایش شناخته می‌شود و با توجه به همین عامل، می‌توانیم توقع تماشای مجموعه‌ای حساب شده و با کیفیت را از او داشته باشیم. لحظه گرگ‌ومیش با بازی هنرمندانی چون فاطمه گودرزی، شهره سلطانی، فرید سجادی حسینی، علیرضا کمالی، المیرا دهقانی، حسام محمودی، پانیذ برزعلی، ناصر سجادی حسینی، نیما نادری، پاشا رستمی، رها خدایاری، وحید آقاپور، احسان امانی، سیامک احصایی و لیلا بلوکات، مجموعه پربازیگری هم محسوب می‌شود. این مجموعه از امشب ساعت 20 و 45 دقیقه از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود و بر این اساس جام‌جم در گزارش پیش رو نگاهی به درونمایه این سریال خانوادگی - اجتماعی انداخته است.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۰۵

در چه سالی روایت می‌شود؟
مجموعه تلویزیونی لحظه گرگ‌ومیش گرچه در مسیر تاریخ روایت می‌شود و جلو می‌آید، اما مجموعه‌ای تاریخی نیست و توجه و اهتمام خود را فقط به نمایش صرف تاریخ محدود نکرده است. مونا انوری‌زاده فیلمنامه‌نویس جوان مجموعه تلویزیونی، لحظه گرگ‌ومیش گرچه خود متولد دهه 60 خورشیدی است، اما به نظر می‌رسد با راهنمایی و هدایت اسعدیان توانسته فضای قصه در آن دهه را به شکلی باورپذیر به نمایش دربیاورد و روایت کند. او با اشاره به داستان این مجموعه می‌گوید: لحظه گرگ‌ومیش، داستان یک خانواده است که در طول سه دهه روایت می‌شود و تمرکز اصلی ما روی شخصیت دختر خانواده است. سعی کرده‌ایم از رهگذر داستان این خانواده، فضای تاریخی و اجتماعی آن دوره را هم به تصویر دربیاوریم و نیم‌نگاهی به تاریخ معاصر بیندازیم. این نویسنده می‌افزاید: ما در این مجموعه قصه‌ای عاشقانه را روایت می‌کنیم و در دل این قصه، داستان خانواده و تاریخ معاصر را هم جلو می‌بریم. اما داستانمان تاریخی نیست. شروع قصه از سال 1363 است و در آن کاری به جریانات انقلاب نداریم؛ بلکه تحولات دهه 60 جامعه را می‌بینیم.

چه بازیگرانی دارد؟
به گفته انوری‌زاده، فاطمه گودرزی نقش توران مادر خانواده، شهره سلطانی نقش فرخنده عمه خانواده، فرید سجادی حسینی نقش آقای وحدت پدر بزرگ خانواده، علیرضا کمالی نقش احسان پسر بزرگ خانواده، المیرا دهقانی نقش یاسمن تنها دختر خانواده و شخصیت اصلی قصه، حسام محمودی نقش هادی پسر دوم خانواده، پانیذ برزعلی نقش حنانه دوست یاسمن، ناصر سجادی حسینی نقش یوسف پسر سوم خانواده، نیما نادری نقش سروش، پاشا رستمی نقش حامد، رها خدایاری نقش طاهره و وحید آقاپور بازیگر نقش فرهاد را در این مجموعه تلویزیونی ایفا می‌کنند. در کنار این بازیگران اصلی، می‌توان به بازیگران دیگری چون احسان امانی، سیامک احصایی، مریم حاجی‌زاده، آیدا نامجو، لیلا بلوکات، محمدرضا مالکی، مهرنوش مسعودیان، زهره ساداتی، مهدی ملاک، رضا حجری، مهتاب اکبری، فراز مدیری و آروین گالتسیان هم اشاره کرد که دیگر نقش‌های قصه را ایفا می‌کنند و در مقاطعی به قصه افزوده می‌شوند.

کارگردان اثر چه می‌گوید؟

همایون اسعدیان، کارگردان مجموعه نمایشی لحظه گرگ‌ومیش، در گفت‌وگویی که 28 آبان امسال در همین صفحه با جام‌جم داشت، با اشاره به داستان این مجموعه تلویزیونی گفت: داستان ما، قصه دختر یک خانواده است که از روز قبولی او در کنکور تا 20 سال بعد، زندگی‌اش را دنبال می‌کنیم و می‌بینیم.
تلاش کردیم به بهانه یک داستان به ظاهر خانوادگی، بخشی از شرایط اجتماعی‌مان چون جنگ و پذیرش قطعنامه، دوران سازندگی و ... را هم روایت کنیم و جلو برویم. در واقع خط اصلی داستان ما کاملا خانوادگی است، اما در بستری اجتماعی روایت می‌شود و جدای از جامعه نیست. اسعدیان افزود: لحظه گرگ‌ومیش برخلاف چیزی که تصور می‌شود، تاریخی نیست؛ بلکه از سال 1363 شروع می‌شود و تا سال‌های 86، 87 ادامه پیدا می‌کند. به تعبیری تاریخی محسوب می‌شود، بله؛ ولی با تصوری هم که ما از سریال‌های تاریخی در ذهن داریم، یکی نیست. وقتی می‌خواهیم به فضای سال‌های بعد از انقلاب بپردازیم، می‌بینیم که گرچه تهران در ظاهر خیلی تغییر نکرده، اما هیچ شباهتی به دهه 60 ندارد و عملا مجموعه‌سازی در فضای تهران آن سال‌ها، کار فوق‌العاده سختی است. در هیچ کوچه و هیچ خیابان تهران نمی‌شود رفت و فضای تهران آن دوران را به راحتی بازسازی کرد. این کار هم هزینه‌بر است، هم وقت‌گیر. حدود 24، 25 قسمت مجموعه ما در فضای دهه 60 می‌گذشت و این قضیه برایمان دردسرساز بود.
کارگردان مجموعه‌هایی چون «بچه‌های خیابان» و «راه بی‌پایان» لزوم ساخت مجموعه‌ای با این فضا و رویکرد را هم این‌طور عنوان کرد: هیچ‌کدام از ما حواسمان به جامعه‌مان نیست. شماها جوان هستید و یادتان نیست و ما هم که سنی ازمان گذشته، فراموش کرده‌ایم. فکر می‌کنیم زندگی و شرایطمان از ابتدا همین بوده؛ اصلا این‌طور نیست. تهران روز به روز تغییر کرده و زندگی آدم‌ها را تغییر داده است. در این مقطع دهه 60 تاکنون، تحولات زیادی صورت گرفته و رنگ‌آمیزی آدم‌ها هم تغییر پیدا کرده است. خیلی‌ها تغییر کردند، بعضی‌ها درجا زدند و همه این تغییرات برایم جذاب بود. با این وجود رویکرد قصه، همان داستان خانوادگی است.

مجموعه‌ای پردقت و موشکافانه

فرید سجادی حسینی مدت‌هاست در عالم هنر هفتم به فعالیت مشغول است و کارگردانی و دستیار کارگردانی و بازیگری انجام می‌دهد؛ با این حال اتفاقی که او را بیش از دیگر فعالیت‌هایش به مخاطبان معرفی کرد، ایفای نقش در فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی بود که سجادی حسینی در این مجموعه، نقشی جالب توجه و البته متفاوت در فضای سینمای ایران ایفا کرد و برای مخاطبان ایران و جهان شناخته شد.
بازیگر فیلم‌های سینمایی چون «مدرسه پیرمردها»، «ایتالیا ایتالیا»، «آذر» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» در خصوص نقشی که در این مجموعه تلویزیونی دارد، می‌گوید: من نقش آقای وحدت، پدربزرگ خانواده‌ای را ایفا می‌کنم که داستان شخصیت‌هایش از دهه60 شروع می‌شود و جلو می‌آید و همراه با آن، مسائلی چون جنگ و دیگر بحران‌های آن دوران را از سر می‌گذرانیم و می‌بینیم.
او افزود: من هنوز نسخه تدوین شده کار را ندیده‌ام و بر این اساس نمی‌توانم نظر قطعی بدهم، اما صحنه‌هایی که خودم بازی کردم و در جریان فیلمبرداری‌شان بودم، همه‌شان سکانس‌هایی پردقت و موشکافانه بودند؛ مطمئنم این صحنه‌ها در حین تدوین صیقل می‌خورند و بهتر می‌شوند. بر این اساس می‌توان این مجموعه را حائز توجه و تماشایی دانست.
سجادی حسینی با اشاره به اولویت‌هایی که برای انتخاب نقش‌ها -چه در سینما و چه تلویزیون- دارد، تصریح می‌کند: همیشه به دنبال نقش‌هایی هستم که متفاوت با نقش‌های قبلی‌ام باشند و علاوه بر این، شخصیت‌پردازی‌شان هم قرص و محکم باشد. این‌که کارگردان اثر چه کسی است هم برایم مهم است و باید هم‌سلیقه باشیم؛ فقط در این صورت است که نقش بهتر ایفا می‌شود و به تصویر درمی‌آید.
او با اشاره به کارگردانی همایون اسعدیان در این مجموعه تلویزیونی تاکید می‌کند: بعد از این‌که نویسنده شخصیت را قلم زد و در فیلمنامه به آن جان بخشید، بازیگر و کارگردان اثر آن شخصیت را در کنار هم می‌سازند و با چالش‌ها کنار می‌آیند.
او از تجربه همکاری با اسعدیان هم این‌طور می‌گوید: به نظرم اسعدیان همیشه یک قدم جلوتر از بازیگرانش است و از همکاری با او خوشحال بودم.
سجادی‌حسینی می‌افزاید: تلویزیون رسانه‌ای است که نمی‌شود برایش اهمیت قائل نشد. من سینما و تلویزیون را با هم و در کنار هم می‌بینم و به هر جهت دوست دارم که تلویزیون کار کنم؛ منتهی به این شرط تلویزیون هم به کار کردن با من علاقه داشته باشد.

توران، شبیه تمام مادران
فاطمه گودرزی که نقش توران، مادر خانواده را در این مجموعه تلویزیونی ایفا می‌کند، در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: توران یک مادر همیشه فداکار ایرانی و مراقب بچه‌ها و آینده و کارشان است. مادر یعنی همه‌چیز و در این خانواده هم جایگاه مادر همین‌گونه است. این بازیگر می‌افزاید: چیزی که در ایفای این نقش برایم جالب بود، این بود که مادرهای مختلف را در یک نفر جمع کردم و چکیده‌ای از تمام مادران ایرانی را در نقشم ارائه دادم؛ شخصیتی با فداکاری‌ها و مهربانی‌ها و حتی حسادت‌ها و هر خصلت دیگری که در وجود یک مادر می‌تواند وجود داشته باشد. به هر حال هرکدام از ما، بخشی از شخصیت خودمان را در قالب کاراکترها می‌بریم و مگر می‌شود بدون عاشقانه جانمان را گرو گذاشتن، نقش را باورپذیر ایفا کنیم؟ همه با شوق جلوی دوربین می‌رفتیم و ویژگی همایون اسعدیان، کارگردان این مجموعه این است که توانایی‌های آدم‌ها را می‌شناسد. قصدم بی‌جهت تعریف کردن نیست، اما واقعا گروه خوبی در پشت صحنه این اثر دور هم جمع شده بودند، مشکلات را به راحتی پشت سر گذاشتیم و لذت بسیاری از بودن در این گروه بردم. گودرزی با اشاره به روایت تاریخی این مجموعه هم خاطرنشان می‌کند: با اطمینان می‌گویم لحظات تاریخی این اثر زیبا درآمده و مردم با آن همذات‌پنداری خواهند کرد.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها