ترامپ برزیل؛ دشمن سوسیالیسم و دوست اسرائیل

ژایر بولسونارو، رئیس جمهور جدید برزیل به طور رسمی قدرت را در این کشور به دست گرفت . او در نخستین سخنرانی خود در این مقام ضمن اعلام این‌که انتخابش باعث «رهایی کشورش از سوسیالیسم و نادرستی سیاسی» شد، متعهد شد با فساد، جرم و جنایت و سوءمدیریت اقتصادی در بزرگ‌ترین کشور آمریکایی لاتین مبارزه کند. بنیامین نتانیاهو و همسرش از جمله مهمانان شاخص مراسم سوگند بولسونارو بودند.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۰۳

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، بولسونارو، در سخنرانی تند و انتقادی خود در عین حال متعهد شد تا به اصول دموکراتیک پایبند بماند. همزمان هزاران نفر از طرفداران بولسونارو که پرچم برزیل را روی شانه‌های خود انداخته بودند شعار می‌دادند: کاپیتان وارد شد. خبرنگار رویترز در گزارش خود می‌نویسد: در حالی که سرمایه‌گذاران امیدوار هستند رویکرد بازار آزاد بولسونارو اقتصاد برزیل را تقویت کند، طرفداران محیط زیست و گروه‌های حقوق بشر نگران هستند که وی تدابیر حفاظتی از جنگل انبوه آمازون و کنترل‌ها بر حمل سلاح در این کشور که در حال حاضر از بالاترین نرخ قتل برخوردار است، کاهش دهد.
این کاپیتان سابق ارتش برزیل که در سال‌های اخیر به یک قانونگذار تبدیل شده و صریحا از دیکتاتوری نظامی برزیل در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ میلادی حمایت می‌کند، می‌گوید: این آغاز آزادی برزیل از سوسیالیسم است. ما با چالش بزرگی از جمله بحران اقتصادی، نقض حقوق بشر و نابودی معنای واقعی خانواده مواجه هستیم. ما باید فورا به ایدئولوژی‌هایی که از جنایتکاران دفاع و پلیس را جریمه می‌کند، پایان دهیم.
بولسونارو (63ساله) که یک سیاستمدار راستگرا و افراطی به شمار می‌رود، پیش از این توانست با وعده‌های جذابی همچون ریشه‌کنی فساد مالی، از بین بردن جرایم خشونت‌آمیز و رونق اقتصادی نظر مردم برزیل را جلب کند. از آنجا که وی در تاکتیک‌های خود از دونالد ترامپ، الگوبرداری کرده بود از سوی برخی کارشناسان ترامپ برزیل لقب گرفت. این نامزد راست افراطی در دو دور انتخابات ریاست جمهوری برزیل توانست با کسب 55 درصد آرا پیروز شود .
از نکات مهم سیاست دولت جدید برزیل، نزدیکی به آمریکا و اسرائیل است. این هم‌پیمانی از یک سو می‌تواند برای حضور کشورهایی مثل چین و روسیه در این منطقه تبعات منفی داشته باشد و از سوی دیگر موجب اعمال فشار بر دولت‌های چپ گرا مثل ونزوئلا و کوبا شود. چندی پیش بولسونارو گفته بود قصد دارد سفارت کشورش را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند؛ هرچند در روزهای اخیر و طی دیدارهای دوجانبه بولسونارو و بنیامین نتانیاهو در برزیل سخنی دراین باره گفته نشد اما نتانیاهو در یک اظهار نظر شخصی گفت انتقال سفارت برزیل به بیت المقدس قطعی است. درهمین رابطه شنیده می‌شود کشور هندوراس نیز تمایل دارد برای کسب رضایت یهودیان سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند.
برزیل در دوران لولا داسیلوا و جانشین او دیلما روسف روابط گرم و پررونقی با ایران داشت. اکنون می‌توان گفت با توجه به نزدیکی دولت جدید برزیل به آمریکا و رژیم صهیونیستی ممکن است سطح روابط این کشور با ایران نیز تنزل یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها