صدها نفر از کارمندان دولت فدرال روز پنجشنبه با تجمع مقابل کاخ‌سفید خواستار بازگشایی دولت شدند. این تعطیلی در هر هفته یک میلیارد دلار هزینه به اقتصاد این کشور تحمیل می‌کند. در حال حاضر ۸۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت آمریکا بدون دریافت حقوق بر سر کار خود حاضر می‌شوند. تعطیلی دولت فدرال آمریکا به‌دلیل پافشاری ترامپ بر سر تصویب بودجه 7/5 میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی وارد بیست و یکمین روز خود شده است. کارمندان معترض با سردادن شعارهایی همچون «ما می‌خواهیم کار کنیم» خواستار بازگشایی دولت شدند. بسیاری از معترضان جلیقه‌های سبز نئون پوشیده بودند. تعطیلی دولت و ادامه اختلافات بین ترامپ و کنگره منجر به غیبت او از حضور در اجلاس اقتصادی داووس شد .
کد خبر: ۱۱۸۳۵۸۴

همزمان با برگزاری تظاهرات معترضان، ترامپ واشنگتن را به مقصد مرز مکزیک ترک کرد . وی پیش از این سفر به خبرنگاران گفت: در خلال دوران انتخابات گفته بودم مکزیک پول احداث این دیوار را خواهد پرداخت. آنها این هزینه را از طریق معاهده تجاری عالی که جدیدا با آنها و کانادا امضا کردیم، خواهند پرداخت.بسیاری اما سخنان ترامپ را یک دروغ آشکار خوانده و گفتند این اظهارات کاملا متضاد آن چیزی است که او در یکی از یادداشت‌های ستاد انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ نوشته بود و اکنون دوباره مورد توجه قرار گرفته است. ترامپ همچنین این فرض را طرح کرد که اگر لازم شود، می‌تواند با اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرزهای جنوبی این کشور کنگره را دور بزند و با استفاده از اختیارات قانونی خود برای احداث دیوار در مرز مکزیک اقدام کند.
اما بسیاری وجاهت قانونی چنین تصمیمی را هم زیر سوال برده‌اند و می‌گویند در حالی که آمار عبور غیرقانونی از مرزهای آمریکا و تعداد مهاجران غیرقانونی جدید طی دو دهه گذشته کاهش داشته و به پایین‌ترین حد خود در چند سال گذشته رسیده، آنچه ترامپ تحت بحران ملی از آن یاد می‌کند، ساختگی است و شواهد و مدارک محکمی برای آن وجود ندارد و به این ترتیب اعلام احتمالی وضعیت فوق‌العاده از سوی او هم وجاهت قانونی نخواهد داشت.انتظار می‌رود در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی ترامپ، مخالفان او خیلی زود موضوع را به دیوان عالی بکشانند. همزمان روز پنجشنبه از مجلس سنا خبر رسید میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان که اکثریت مجلس سنا را در دست دارند از رای‌گیری در صحن سنا برای تصویب لایحه‌ای که با هدف بازگشایی دولت ارائه شده بود، جلوگیری کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی است که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با استفاده از بودجه بخش مهندسی ارتش، طرح ساخت دیوار در بخش‌هایی از مرز مکزیک را آغاز کند. رئیس‌جمهور آمریکا به‌دنبال کسب بودجه‌ای پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دیوار در مرز کشورش با مکزیک است. این در حالی است که سران دموکرات‌ها در کنگره آمریکا با اختصاص چنین بودجه‌ای برای ساخت دیوار مخالفت می‌کنند. مناقشه جدید بر سر بودجه درخواستی ترامپ برای احداث بخشی از دیوار مورد نظر او، در ۲۰ روز گذشته به مجادله اصلی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بدل شده و موجب تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال این کشور شده است. نانسی پلوسی، دموکرات کهنه‌کار و رئیس جدید مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا یک بار دیگر برای گفت‌وگو با ترامپ و رهبران جمهوریخواهان به کاخ‌سفید رفتند، اما ترامپ با نیمه کاره رها کردن آن جلسه در توییتر نوشت جلسه او با رهبران دموکرات‌ها «اتلاف وقت» بوده است.در همین حال انتشار یک پست اینستاگرامی از سوی پسر رئیس‌جمهور آمریکا نیز مساله‌ساز شده است. دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه اینستاگرامش با اشاره به دیواری که پدرش تصمیم گرفته در مرز با مکزیک ایجاد کند، دیوار مرزی را با حصار فلزی در باغ وحش مقایسه کرد و همین مساله خشم کاربران را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها