جزئیات جدید از حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات به‌همراه گفت‌وگو با پدری که عکس پایان‌نامه خونین دخترش سوژه فضای مجازی شد

زگهواره تا گور...

بریدن ترمز اتوبوس علت اولیه حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران اعلام شد. این در حالی است که پزشکی قانونی، سکته قلبی یا مغزی راننده قبل از تصادف را رد کرد. دیروز با مرگ یکی از مصدومان، تعداد جانباختگان به ده نفر افزایش پیدا کرد. پیکر دانشجویان به خانواده‌هایشان تحویل شد و تعدادی از آنها تشییع و به خاک سپرده شدند. پدر یکی از جانباختگان که عکس فرم خونین پایان‌نامه‌اش در فضای مجازی منتشر شده بود، در گفت‌وگو با جام‌جم به تشریح ماجرا پرداخت. عصر دیروز ، در بازدید سه تن از نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس از محل حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد مشخص شد نقص فنی اتوبوس محرز بوده و راننده فوت شده نیز تنها 20 روز در دانشگاه به‌کار گرفته شده بود و از وی معاینه فنی و کارت سلامت خودرو دریافت نشده بود. این گفت‌وگو را می‌توانید در ستون «مکث» بخوانید.
کد خبر: ۱۱۸۱۸۷۴

8 مصدوم در جدال با مرگ
مشاور وزیر بهداشت عصر دیروز تعداد مصدومان بستری حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات را 18 نفر اعلام کرد و گفت: هشت نفر از این مصدومان حال عمومی مناسبی ندارند و در ICU بستری هستند.
دکتر عباس زارع‌نژاد با اشاره به این که ۱۶ نفر از مصدومان این حادثه در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری بودند، گفت: از این تعداد هفت نفر مرخص شده‌اند که چهار نفر خانم و سه نفر آقا هستند و هفت مصدوم نیز در بخش ICU بستری هستند که حال عمومی چهار نفر مناسب نیست.
وی تعداد مصدومان بستری شده در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ره) را پنج نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد، دو نفر به بخش منتقل شده، یک نفر مرخص و دو نفر در ICU بستری هستند که حال یکی از آنها وخیم است.
مشاور وزیر بهداشت و رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت افزود: دو نفر از مصدومان این حادثه با شکستگی‌های متعدد در بخش ICU بیمارستان شریعتی بستری هستند و حال یکی از آنها وخیم گزارش شده و تمامی مراحل درمانی و اعمال جراحی لازم برای مصدومان در حال انجام است.
وی تاکید کرد: تعدد، نوع شکستگی‌ها و آسیب‌های ایجاد شده برای مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نشان‌دهنده شدت زیاد این حادثه است و تیم درمانی تمام تلاش خود را برای بهبود مصدومان بویژه نجات جان مصدومان بدحال به کار بسته است.

شیب استاندارد نیست
انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران هم دیروز در واکنش به این حادثه گفت: براساس شناختی که از مسیر حادثه دارم، این مسیر به‌شدت ناایمن بوده و شیب استانداردی ندارد. همان‌گونه که پس از حادثه نیز عنوان کردم استانداری تهران به‌عنوان مقام عالی دولت به مساله ورود کرده و این حادثه را با جدیت و با در‌نظر گرفتن ابعاد تخصصی پیگیری خواهد کرد.

توضیحات طهرانچی درباره اتوبوس‌های دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یک روز بعد از حادثه، به گلایه ‌دانشجویان واکنش نشان داد و گفت: تذکر به پیمانکار حمل و نقل دانشگاه علوم و تحقیقات داده بودیم.
دکتر محمدمهدی طهرانچی با حضور در برنامه «پارک‌شهر» رادیو تهران، درباره حادثه روز سه‌شنبه دانشگاه «علوم و تحقیقات» در پاسخ به این‌که تعداد زیادی از دانشجویان علوم و تحقیقات از وضعیت تردد خود بسیار گله کردند، چرا تاکنون رسیدگی نشده بود، گفت: دانشگاه علوم و تحقیقات در موقعیت جغرافیایی خاصی طراحی شده است. جاده‌های پرشیب و تندی در طراحی آن جانمایی شده است. مساله حمل و نقل دانشجویان توسط پیمانکارانی که در مناقصه‌هایی شرکت می‌کنند، باید انجام شود. مساله حمل و نقل دانشجویان به شرکت‌هایی که در مناقصه برنده می‌شوند، سپرده می‌شود. برای حمل‌ونقل، حدود ۵۰ ماشین در دانشگاه فعالیت دارد که مسؤولیت جابه‌جایی دانشجویان را از در ورودی تا دانشکده‌های مختلف انجام می‌دهد.
وی افزود: در این مدتی که من مسؤولیت دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عهده گرفتم، عمده اعتراض بچه‌ها در زمینه نوع رفتار رانندگان بوده است. دانشگاه به صورت جدی در طول دو ماه گذشته چهار بار تذکر داده است. حتی به پیمانکار اخطار داده بود اگر مفاد قرارداد را انجام ندهد با او لغو قرارداد می‌کند.
طهرانچی در پاسخ به این‌که مگر قرار نبود تله‌کابین در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شود پس چه شد؟ گفت: ترجیح می‌دهم به قضیه تله‌کابین ورود نکنم. برخی درباره تله‌کابین حرف‌هایی می‌زنند که به دور از عقل است. در حال حاضر نمی‌خواهم به بحث تله‌کابین ورود کنم.
وی در پاسخ به این‌که برخی دانشجویان می‌گویند روز قبل ترمز اتوبوس مشکل داشته و ظاهر اتوبوس‌ها نشان‌دهنده این است که اتوبوس‌ها ایمن و باکیفیت نیستند، چرا روز بعد از اتوبوس استفاده کردند، گفت: من از ابتدای سانحه حضور داشتم و دیشب به بیمارستان‌ها رفتم و بچه‌ها را دیدم. ۵۰تا اتوبوس شبیه هم هستند.
طهرانچی ادامه داد: ما هم در جامعه دانشگاهی معتقد هستیم که امنیت بچه‌ها باید به نحو احسن رعایت شود و پیمانکار مناسب انتخاب و جاده‌ها ایمن شود. باید گاردریل طراحی شده باشد. این سه، چهار ماهه که مسؤولیت گرفتم با تمام توان برای ایمن‌سازی تلاش می‌کنیم. من هم می‌دانم که جای دانشگاه علوم و تحقیقات مناسب نیست،‌ من هم می‌دانم که گاردریل باید زده شود. من هم معتقد هستم که پیچ‌های دانشگاه بسیار تند است، اما باید با کارشناسی کار انجام شود. حتی اگر گاردریل هم بزنیم، پیچ‌ها بسیار تند است. در برخی از قسمت‌ها پیچ‌ها حدود ۹۰ درجه است.

افزایش قربانیان
ظهر دیروز با جان‌باختن یکی از دانشجویان در بیمارستان عرفان شمار جانباختگان به ده نفر افزایش یافت. پزشکی قانونی تهران هم دیروز با شناسایی هویت ده قربانی این حادثه، پیکر آنها را تحویل خانواده‌شان داد که مراسم تشییع تعدادی از آنها دیروز برگزار و در بهشت زهرا به خاک سپرده شدند.
بر اساس اعلام پزشکی قانونی، نگار باب‌الحوایج، سارا ابوالفتحی‌راد، سجاد پوراحسان، رحمان عقل‌مند (راننده اتوبوس)، احسان صفایی، محمدجواد هوشنگی‌فر، محمدعلی ابوالفتحی‌راد (پدر دانشجو سارا ابوالفتحی‌راد)، علی حسین‌زاده‌نوا، نیلوفر رادمهر و محمدرضا فضیلتی در حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات جان خود را از دست دادند.

جزئیات حادثه تشریح شد
اتوبوس ترمز برید

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با تشریح علت این حادثه از پیگیری تصادف دانشگاه آزاد توسط سه تیم کارشناسی خبر داد و اعلام کرد، معاینه فنی اتوبوس حادثه‌دیده دانشجویان دانشگاه آزاد منقضی شده بود.
به گزارش جام‌جم، سردار محمدرضا مهماندار ادامه داد: با توجه به این‌که این تصادف ابعاد مختلفی دارد، باید تمام آنها در نظر گرفته شود، با هماهنگی دادستان تهران و دستور او سه تیم کارشناسی خبره برای این موضوع تعیین کرده‌ایم.
مهماندار افزود: این سه تیم شامل گروهی از کارشناسان تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، تیم کارشناسان فنی و مکانیک خودرو برای مشخص کردن اشکالات فنی احتمالی خودرو و همچنین یک تیم نیز از کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه راه که از وزارت راه و شهرسازی با ما همکاری کرده‌اند، می‌شود. صبح چهارشنبه این سه تیم به محلی که خودرو نگهداری می‌شود و نیز محل وقوع تصادف اعزام شدند تا به موضوع رسیدگی کنند.
وی اظهار کرد: لازم است سهم همه عواملی که در این تصادف مقصر بوده‌اند مشخص شود؛ اعم از خطای احتمالی راننده، اشکالات راه و نقص خودرو و همچنین کوتاهی مسؤولان چه به عنوان پیمانکار حمل و نقل و چه کارفرمای این حوزه.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت: این اتوبوس در یکی از ایستگاه‌ها توقف نمی‌کند، براساس اظهارات شهود، راننده از این لحظه به دانشجویان می‌گوید که اتوبوس ترمز ندارد و همه به سمت عقب اتوبوس بروند. بعد از طی کردن حدود 600 متر، راننده احتمالا برای این‌که بتواند به‌نحوی خودرو را متوقف کند وارد فضای سبز می‌شود که درختان کوچکی داشته و نتوانسته‌ جلوی حرکت اتوبوس را بگیرد.
مهماندار افزود: سپس با یک زاویه 35 درجه از جاده خارج می‌شود، بعد از این‌که 69متر مسیر را طی می‌کند، با پایه بتنی که برای تأسیسات آب در آنجا قرار داشته برخورد می‌کند که سرعت اتوبوس و برخوردی که با آن پایه بتنی می‌کند، باعث می‌شود که حدود دوسوم زیر اتوبوس جمع و منهدم شود که این موضوع باعث افزایش تلفات می‌شود. در تاریخ 22 آذر معاینه فنی این خودرو منقضی شده و در زمان تصادف معاینه فنی نداشته، ضمن این‌که سن فرسودگی اتوبوس‌های شهری ده سال است که این خودرو تولید سال 1381 است و از سال 1391 در سن فرسودگی قرار داشته است.
وی در پایان گفت: این اتوبوس‌ها سرویس داخلی دانشگاه هستند و دانشگاه آنها را به‌عنوان پیمانکار استخدام کرده تا بین دانشکده‌های مختلف کار سرویس‌دهی را انجام دهند. در واقع این اتوبوس‌ها مربوط به حمل و نقل درون‌شهری نیستند.

گلایه خانواده مصدومان به مجلس
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید همراه فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و محسن علیجانی عضو دیگر فراکسیون امید و عضو کمیسیون بهداشت و درمان صبح دیروز در بیمارستان امام خمینی (ره) حضور یافته و در جریان روند درمان دانشجویان حادثه‌دیده دانشگاه آزاد قرار گرفتند. در این دیدار خانواده مصدومان از عارف خواستند که پزشکان متخصص برای درمان فرزندانشان به بیمارستان بیایند. مادر یکی از دانشجویان گفت: پای دخترم باید عمل شود و با گذشت یک روز از حادثه او را به اتاق عمل نبرده‌اند.

راننده سکته نکرد
سرپرست دادسرای جنایی تهران سکته قلبی یا مغزی راننده قبل‌از تصادف را رد کرد.
محمد شهریاری درباره آخرین وضعیت جانباختگان گفت: علاوه بر راننده جسد 9 نفر دیگر که یکی از آنها پدر یک دختر دانشجو بود، پس از احراز هویت از سوی خانواده‌هایشان، برای تدفین به اولیای‌دم تحویل شد. همچنین جواز دفن برای این ده نفر که سه زن و هفت مرد بودند، صادر شد.
وی افزود: زمانی که اجساد به پزشکی قانونی منتقل شد هویت برخی از آنها نامعلوم بود، بنابراین با حضور خانواده‌ها در پزشکی قانونی برخی از آنها از طریق وسایلی که متوفیان همراه داشتند شناسایی شدند. برخی از افراد فوت شده چون چهره‌هایشان زیاد آسیب ندیده بود به‌راحتی شناسایی شدند. این در حالی بود که برخی اجساد به خاطر شدت صدمات ناشی از این تصادف قابل شناسایی نبودند.
به همین خاطر برای مشخص شدن این قربانیان خانواده‌هایی که فرزندانشان در این تصادف کشته شده و هنوز هویت آنها مشخص نشده بود در پزشکی قانونی آزمایش دی‌ان‌ای انجام دادند که به این ترتیب هویت جانباختگانی که هویت‌یشان نامعلوم بود، شناسایی شد .
سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: با توجه به این‌که در خبرها آمده بود راننده در زمان حادثه دچار سکته شده و نتوانسته اتوبوس را کنترل کند، زمانی که جسد راننده میانسال به پزشکی قانونی منتقل شد، بررسی‌های اولیه درباره علت مرگ او انجام و معلوم شد او زمان حادثه سکته قلبی یا مغزی نداشته، اما برای اطمینان بیشتر از این موضوع آزمایش آسیب‌شناسی روی جسد او انجام گرفت. بعد از اعلام نتیجه آسیب‌شناسی در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شهریاری ادامه داد: در بررسی‌‌های به عمل آمده در پزشکی قانونی معلوم شد این افراد براثر آسیب‌هایی که به سر، قلب و ریه‌شان وارد شده و خونریزی داخلی فوت کرده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها