بررسی 10 خودروی جوان‌پسند این روزهای بازار که با بودجه‌ای تا مرز 150 میلیون تومان می‌شود پشت رل یکی از آنها نشست

هرچقدر پول بدی، گاز می‌دی!

بازار خودروی کشورمان بویژه در بازه‌های قیمتی کمتر از صد میلیون تومان در حال حاضر تنوع چندان بالایی ندارد. هرچند تا چند ماه پیش با این بودجه گزینه‌های متنوع‌تری پیش روی شما بود، اما حالا با شرایطی که در آن قرار داریم حتی با 200 میلیون تومان وجه نقد هم نمی‌توانید انتظار چندان بالایی داشته باشید.
کد خبر: ۱۱۷۶۶۰۶

این موضوع جایی بیشتر به چشم میآید که در بازار خودروی کشور به دنبال یک خودروی جوانپسند باشید که در این شرایط بیشتر محصولات وسوسهانگیز و رویایی برچسبهای چند صد میلیون تومانی دارند. با تمام این اوصاف و کاستیها در این نوشتار میخواهیم ببینیم اگر قرار بر انتخاب یک خودروی اسپرت و جوانپسند باشد، با بودجهای تا حداکثر 150 میلیون تومان، چه گزینههایی پیشرویمان قرار میگیرد.

ساپیا 111، کف آرزوهای جوانی

پراید هاچبک را قاعدتا باید از مرسومترین خودروهای جوانپسند بازار ایران دانست؛ زیرا نمونههای کرهای مربوط به اوایل دهه 70 آن حتی با کمترین بودجه هم قابل خریداری هستند. از سوی دیگر هزینه نگهداری این خودرو بشدت پایین است که این موضوع اهمیت بسیار زیادی بین قشر جوان دارد. البته در این بخش نام سایپا 111 را عنوان کردیم که
در واقع همان پراید هاچبک فیس لیفت شده و ارتقایافته است که به دلیل ظاهر دوستداشتنی و مدرنتر، از محبوبیت قابل توجهی بین جوانان برخوردار است. سایپا 111 به عنوان ارزانترین گزینه این فهرست (که با
در نظرگیری پراید هاچبک قدیمی، با بودجه ده تا حدود 40 میلیون تومان در بازار یافت میشود) از موتور چهار سیلندر
3/1 لیتری با 71 اسب بخار قدرت موتور بهره میبرد.

تیبا 2، یک پله بالاتر از پراید

هرچند این خودرو در باطن همان پراید با اندکی تغییرات است، اما از آنجا که در بازار کشورمان کاراکتر و بازه قیمتی متفاوتی دارد، بهتر است به عنوان گزینهای متفاوت و مجزا معرفی شود.

تیبا 2 در واقع نسخه هاچبک تیبا (که در ابتدا تحت عنوان مینیاتور معرفی شده بود) است که از حیث قوای محرکه و بخش فنی کاملا مشابه نسخه صندوقدارش است. این خودرو که استهلاک بسیار کم و سواری و کشش بهتری از پراید دارد، از پیشرانه چهار سیلندر 5/1 لیتری با بیشینه توان 87 اسب بخاری بهره میبرد. البته محبوبیت تیبا2 به عنوان یک هاچبک نسبتا ارزان در بین قشر جوان به اندازه سایپا 111 یا پراید هاچبک نیست، اما اگر کسی در بازه بین پراید و پژو 206 به دنبال گزینهای جوان پسند باشد، تیبا2 مناسبش خواهد بود.

پژو 206، از محبوبترینهای بازار

پیش از این که پژو 206 روی خط تولید ایران خودرو قرار بگیرد، در اواسط دهه 70 میلادی این شرکت اقدام به عرضه پژو 205 (نسل قبل از 206) کرد که آنچنان که باید موفق واقع نشد. اما 206 با ظاهر جذابش، هنوز هم بین بسیاری از ما محبوبیت دارد و جزو خودروهای رایج بین ایرانیها برای استفاده روزمره محسوب میشود. این خودرو بدون در نظرگیری نمونه فیسلیفتشدهاش یعنی207 i، تاکنون در شش تیپ مجزا وارد بازار ایران شده است؛ اما بیش از همه با تیپ 2 و 5 شناخته میشود و این دو نسخه از 206 که اولی نمونه پایه با پیشرانه 4/1 لیتری هشت سوپاپ و دومی مدل آپشنال با پیشرانه 6/1 لیتری 16 سوپاپ است از دیگر تیپها محبوبتر است. به طور کلی پژو 206 خودرویی کمخرج، خوشدست و خوشچهره است که اگر اهل تغییر دادن ظاهر یا حتی قوای فنی خودرو باشید، استعداد خوبی برای این کار دارد.

امویام315 اچ، رقیب چینی پژو 206

از آنجا که بهطور کلی خودروهای هاچبک در بین قشر جوان طرفداران فراوانی دارند، چهارمین گزینه از این فهرست هم مربوط به خودرویی در همین رده، اما این بار از کشور چین خواهد شد. امویام315 که برای نخستین بار در اوایل دهه 90 وارد بازار کشور شد، به عنوان یک رقیب مستقیم برای پژو 206 شناخته میشود که هرچند نتوانست به اندازه رقیب ایرانخودروییاش بفروشد، اما خودروی بداقبالی هم نبود. این محصول در دو نسخه 315 و 315 اچ در بازار کشور حضور دارد که 315 ساده صندوقدار و 315اچ هاچبک است؛ از این رو نسخه 315اچ سنخیت بیشتری با موضوع مورد بحث ما دارد؛ ضمن این که از سال 1394 تاکنون نسخه فیسلیفت این خودرو به بازار عرضه میشود که ظاهری به مراتب بهتر دارد و همچنین تیپهایی مثل لاکچری و اکسلنت برای آن در نظر گرفته تا گستره امکانات بیشتری را نیز پوشش دهد. امویام315 از پیشرانه 5/1 لیتری 16سوپاپ با 107 اسب بخار قدرت بهره میبرد.

سانگیانگ کوراندو، در لباس جیپ با قلب مرسدس بنز

در اوایل دهه 80 شمسی بود که برند کرهای «سانگیانگ» با محصولاتی که در داخل کشور مونتاژ میشدند وارد بازار ایران شد. موسو، کوراندو و چِیرمَن سه محصول آن سالهای سانگیانگ برای بازار کشورمان بود که در این بین موسو بیشترین سهم فروش را به خود تخصیص داده بود. اما کوراندو به عنوان خودروی شاسیبلند آفرودی جمع و جور که شمایلی نوستالژیک و شبیه به محصولات جیپ دارد، هرچند در زمان تولید آنقدرها پرفروش نبود، اما در بازار این روزها به دلیل چهره جوانپسندش میتواند به عنوان گزینهای جذاب، در فهرست ما حضور داشته باشد. این خودرو با دو پیشرانه چهار سیلندر 3/2 لیتری و شش سیلندر 2/3 لیتری و دو نوع جعبهدنده اتوماتیک و دندهای برای نمونه شش سیلندر در بازار حضور دارد. جالب است بدانید که پیشرانه این خودرو توسط مرسدس بنز طراحی شده است.

هیوندای کوپه، با جذابترین ظاهر

هیوندای کوپه که تا همین چند وقت پیش حتی با بودجه نزدیک به 50میلیون تومان هم قابل خرید بود، با وجود شرایط حال حاضر بازار به باشگاه صد و اندی میلیون تومانی پا گذاشته و با توجه به این که در حال حاضر ارزانترین خودروی کوپه موجود در بازار ایران است، دوباره مورد توجه جوانترها قرار گرفته است. این محصول که برخلاف بسیاری از خودروهای کوپه اسپرت از محور فعال جلو (دیفرانسیل جلو) بهره میبرد، پیشرانه نسبتا قدرتمند شش سیلندر 7/2 لیتری را در زیر درپوش محفظه موتور جا داده و عمدتا از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک (و تعداد محدودی پنج دنده دستی) برخوردارند.

ظاهر جذاب این خودرو مطمئنا مهمترین فاکتور برای انتخاب هیوندای کوپه در این فهرست محسوب میشود.

رنو مگان هاچبک، کمیاب و کمآزار

مگان از موفقترین محصولات پارس خودرو بود که در ابتدا به صورت وارداتی و پس از آن به صورت مونتاژ داخل به بازار عرضه شد. این خودروی خانوادگی بسیار کمآزار که در شرایط فعلی کمتر کسی حاضر به فروشش است، یک نسخه هاچبک هم داشته که تعداد محدودی از آن وارد بازار ایران شد. مگان هاچبک در دو نسخه سهدر و پنجدر و انواع ساده و اسپرت در کشورمان حضور دارد که همه وارداتی است و نسخه ساده آن در حدود صد میلیون تومان قیمتگذاری میشود. این در حالی است که نسخه اسپرت که مجهز به پیشرانه توربو است، حدود 40 درصد گرانقیمتتر است.

ماکسیما، پرشتاب و دوستداشتنی

هرچند ماکسیما ذاتا خودرویی کاملا خانوادگی است و عمده مالکان این خودرو میانسال هستند؛ اما از آنجا که قدرت و شتاب خوب، از فاکتورهای مهم برای انتخاب یک خودروی مناسب جوانان محسوب میشود و ماکسیما به لطف پیشرانه شش سیلندر خوشنفسش، از این ویژگی برخوردار است، این سدان خانوادگی را بخصوص در نسخه دندهای میتوان خودرویی کاملا وسوسهبرانگیز برای قشر جوان دانست. این خودرو که از اوایل دهه 80 تا اوایل دهه 90 روی خط تولید شرکت پارس خودرو قرار داشت، بدون شک از ماندگارترین خودروهای تاریخ ایران است.

کیا سراتو کوپ، از ارزانترین کوپهها

یکی دیگر از کوپههای ارزانقیمت بازار ایران، نسخه کوپه نسل پیشین کیا سراتو است که برای نخستینبار در سال 2010 وارد بازار کشورمان شد. هرچند که پس از پایان تولید این نسل در سال 2013، نسخه کوپه نسل بعد این خودرو بلافاصله در سال 2014 جایگزین سراتو کوپ قبلی شد، نسل جدید این خودرو نتوانست مثل نسخه اتاق قدیمش موفق باشد. سراتو کوپ همچون هیوندای کوپه، یک خودروی اسپرت دیفرانسیل جلو است با این تفاوت که سراتو از پیشرانه کمحجمتر چهار سیلندر 4/2 لیتری با 156 اسب بخار قدرت بهره میبرد و به لطف بهرهگیری از گیربکس شش سرعته اتوماتیک، شتاب و کشش نسبتا خوبی (در همان حد و اندازه هیوندای کوپه شش سیلندر) دارد. البته لازم به ذکر است با حدود 150 میلیون تومان بودجه تنها نسخه 2010 این خودرو را میتوانید بخرید.

مزدا 3 ، آرزوی دستیافتنی!

مزدا3 برای نخستینبار در سال 1386 توسط شرکت بهمن خودرو وارد بازار ایران شد. به محض خروج نسل نخست این خودرو از خط تولید در همان سال 1389، نسل دوم آن که تحت عنوان مزدا3 نیو شناخته میشود جایگزین نسخه اتاق قدیم شد. این خودرو که در ظاهر یک سدان کامپکت (جمع و جور) است و بسیاری از افراد برای استفاده روزمره و حتی خانوادگی به سراغ آن رفتهاند، در ذات خود گزینهای کاملا اسپرت و جوانپسند است. این موضوع را در سادهترین حالت میتوان از سیستم تعلیق نسبتا خشکش فهمید! مزدا3 در هر دو نسلی که در بازار ایران حضور دارد از پیشرانه چهار سیلندر 0/2 لیتری 16 سوپاپ با 145 اسب بخار قدرت بهره میبرد، با این تفاوت که نسخه اتاق قدیم گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و نمونه اتاق جدید گیربکس شش سرعته اتوماتیک دارد. البته لازم به ذکر است که در اوایل دهه 90، تعداد محدودی از مزدا3 نیو هاچبک با موتور 1600 سیسی و گیربکس دستی نیز به بازار عرضه شد که تعدادشان چندان زیاد نیست. در حال حاضر با بودجه کمتر از 150 میلیون تومان میتوان به تمیزترین نمونههای اتاق قدیم و با حدود 150 میلیون به مزدا3 نیو با کارکرد بالا فکر کرد.

معید حمیدی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها