در نشست پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه مطرح شد:

فناوری‌های رسانه‌ای ایرانی، در مسیر رقابت جهانی

نشست خبری پانزدهمین اجلاس بین‌المللی فناوری رسانه، صبح روز گذشته در سالن جنبی همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد و دکتر رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی در این نشست به تشریح ابعاد اجلاس پانزدهم، مقایسه آن با اجلاس سال‌های قبل و نیز مرور دستاوردهای ایران پرداخت. محمد فهمی، دبیر اجلاس فناوری رسانه و رضا ابراهیمی دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، از دیگر حاضران در این نشست بودند که علیدادی را همراهی می‌کردند.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۹۵

علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با اشاره به برگزاری پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه که پاییز امسال برگزار خواهد شد، گفت: امسال سال خاصی برای کشور و سازمان صدا و سیما است. ما در آستانه چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داریم و همزمان با آن، تحریمهای ظالمانه هم علیه کشورمان شدت گرفته است. در این شرایط وارد اجلاس پانزدهم میشویم.

او با اشاره به اجلاس قبلی سازمان افزود: سازمان صدا و سیمای ایران یک ابررسانه است؛ چراکه ساختارهایی بزرگتر از یک شهر متوسط دارد. ما در اجلاس چهاردهم نتایج خوبی گرفتیم. توانستیم در اتحادیه رادیو و تلویزیونهای آسیا و اقیانوسیه، مقام ریاست کمیته فنی ABU را کسب کنیم و یکی از مقالاتی که داشتیم، به عنوان مقاله برتر سال 2018 ABU انتخاب شد.

علیدادی خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته برای اولین بار توانستیم در کنفرانس و نمایشگاه IBC که محل تجمیع نوآوریهای رسانه در سطح دنیاست، دو طرحمان را مورد پذیرش واقع کنیم. اتفاقی که قابل تصور نبود و ما قبلا فقط مشتری این نمایشگاه بودیم. امسال در نشستهای اجلاس پانزدهم، از اساتید مطرح رسانه در سطح دنیا دعوت کردهایم و 32 نشست علمی را با حضور 74سخنران برگزار خواهیم کرد.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با اعلام ارائه مقالات علمی فنی و طرحهای نوآورانه، برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت رسانه و کمیسیونهای بررسی مدیریت زیرساختها در معاونتهای مختلف و استانهای صدا و سیما به عنوان محورهای اصلی اجلاس پانزدهم تاکید کرد: امسال بیش از 160 محصول نوآورانه داشتیم که در نهایت 11 محصول ممتاز و خلاقانه را که برای نخستین بار تولید و یا بومیسازی شدند، در طول برگزاری اجلاس به نمایش میگذاریم. همچنین 116مقاله به دستمان رسیده که 30مقاله برتر به صورت مکتوب منتشر خواهند شد. او تصریح کرد: ما مدتهاست از کپیکاری عبور کرده و این روزها به ابداع یا بومیسازی محصولات خارجی رسیدهایم. در حال حاضر 80 شرکت استارتآپی داخلی در زمینههای مختلف خدمت ارائه میدهند که ما از این میان از 40 شرکت برای اولین بار برای شرکت در اجلاس دعوت کردهایم. حضور این شرکتها فرصت خوبی برای دیده شدنشان است و به اتفاقات جدید در صنعت رسانه منجر میشود. امسال چهلمین سال وقوع انقلاب اسلامی ایران است و بر این اساس علیدادی به تشریح برخی دستاوردهای نظام در عرصه توسعه فنی پرداخت. او ضمن بررسی اجمالی صنعت رسانه در طول 40 سال اخیر در کشور گفت: در سال 57 فقط 5/1 شبکه تلویزیونی در سطح کشور داشتیم که پوشششان هم کمتر از 40 درصد بود. همچنین تنها یک شبکه رادیویی سراسری داشتیم که آن هم پوششی کمتر از 60 درصد داشت. در آن سالها ایجاد زیرساختها توسط کارشناسان خارجی انجام میشد، اما در حال حاضر حدود 67 شبکه تلویزیونی و 90 شبکه رادیویی داریم که اغلب به صورت 24 ساعته برنامه پخش میکنند و حالا به معنای واقعی کلمه ابررسانه شدهایم. پوشش رادیو FM هم گسترش پیدا کرده و هر روزه ایدههای جدیدی برای پوشش بهتر برنامه مطرح میکنیم. علیدادی با اعلام «توانمندی ایرانی، رسانه جهانی» به عنوان شعار اجلاس امسال ادامه داد: کیفیت فرستندههای دیجیتال ایران به گونهای است که در هر نقطه جغرافیایی قابلیت استفاده را دارند. چراکه اقلیم ایران سخت است؛ ما با گرما، سرما و آلودگی هوا مواجه هستیم و ساختههایمان با این شرایط تطبیق یافتهاند. البته اینها هم از نتایج تحریم است که باعث خوداتکایی و خودباوری در ما شده است و با توجه به اینکه تجربه تحریم قبلی را پشت سر گذاشتیم، این بار نگرانی نداریم.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها