جام خوراک

ناسازگاری برخی غذاها با کم کاری تیروئید

گواتروژن‌ها یا ایزوسیانات‌ها، ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند که تولید یا فعالیت هورمون‌های تیروئید را کاهش می‌دهند یا به عبارتی عملکرد تیروئید را کند می‌کنند. این ترکیبات به دلیل ویژگی‌های ساختاری خود از توانایی غده تیروئید برای جذب ید می‌کاهند. این ترکیبات در اغلب مواد غذایی مصرفی ما وجود دارند که خیلی از آنها غذاهای سالمی نیز محسوب می‌شوند، اما برای بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید این غذاها ایمن نیستند مگر این‌که با روش‌های خاص طبخ یا فرآوری، این ترکیبات را از آنها خارج کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۶۲۰۰

بنابراین برخی افراد ناخواسته و بدون آگاهی با مصرف این مواد غذایی به بیماری کمکاری تیروئید مبتلا خواهند شد. مهمترین گروههای حاوی این ترکیبات در رژیم غذایی روزمره عبارتند از:

سویا و خانواده محصولات برپایه آن: آجیل سویا، شیر سویا، پروتئین سویا و غذاهای تهیه شده از آن نظیر همبرگر، روغن سویا، لستین سویا، غذاهای سنتی تهیه شده از سویا (تمپه و توفو). قویترین اثرات ضد تیروئیدی مربوط به سویا و غذاهای بر پایه آن است. لستین ترکیبی است که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارد و معمولاً روی بسته بندی قید میشود.

سبزیجات: خانواده کلمها بویژه کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، خردل، تربچه، ترب و شلغم. این سبزیجات گرچه سرشار از ترکیبات مغذی هستند، اما مصرف آنها با اختلال در سنتز هورمونهای تیروئیدی همراه است.

مصرف بیش از حد این سبزیجات از توانایی تیروئید برای استفاده از ید میکاهد و در عملکرد آن اختلال ایجاد میکند.

گلوتن: پروتئین گندم بوده و در محصولات بر پایه غلات حاوی گندم نظیر انواع نان و پاستا یافت میشود. برای کاهش اثرات ضدتیروئیدی آن سعی کنید از غلات یا محصولات پر فیبر استفاده کنید.

چربیهای موجود در کره، گوشت و غذاهای
سرخ شده:
در جذب داروهای تیروئیدی تداخل ایجاد و از تولید هورمون توسط تیروئید جلوگیری میکنند.

شیرینیجات و غذاهای حاوی قند: این غذاها اثری روی تیروئید ندارند، اما به دلیل اینکه یکی از عوارض کمکاری، کند شدن متابولیسم بدن است، مصرف مقادیر زیاد این غذاها با اضافه وزن سریع این بیماران همراه است.

قهوه: کافئین از جذب داروهای مکمل هورمون تیروئید که معمولاً صبح ناشتا مصرف میشوند، جلوگیری میکند.

حبوبات و سبزیجات غنی از فیبر: مصرف بیش از حد فیبر با جذب داروهای مکمل تداخل دارد.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها