جراحی‌هایی که قابل تعقیب کیفری است

رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران گفت: جراحی‌های نوظهور زیبایی مثل تغییر رنگ چشم و شکل گوش جزو عمل‌های جراحی مشروع تلقی نمی‌شود و براساس قانون مجازات اسلامی غیرقانونی و قابل تعقیب کیفری است.
کد خبر: ۱۱۷۵۹۸۷

به گزارش ایرنا، محمود عباسی افزود: پذیرش مخاطرات، عوارض مهلک، مخاطرهآفرین و نتایج غیرعقلانی جراحیهای نوظهور زیبایی، موازنه ضرورت را به طورکلی برهم زده است به گونهای که با ابزار فقهی، حقوقی و اخلاقی کمتر میتوان وجهه مشروعیت برای این گونه اعمال قائل شد.

وی ادامه داد: قراردادن عنبیه مصنوعی و کاشت نگین در چشم، تغییر دائم رنگ چشم و عملهای عجیب و غریب از جمله چشم گربهای، گوش الاغی و امثال اینها فاقد مشروعیت قانونی است و در اینگونه اعمال پزشکی اصل بر مسؤولیت جراح است و رضایت و برائت قبل از عمل، هیچ تاثیری در مسؤولیت پزشکی ندارد.

عباسی بیان کرد: مسؤولیت مبتنی بر تقصیر در نظام حقوقی ما در چارچوب اعمال جراحی مشروع و متعارف پذیرفته است و در اینگونه اعمال، مسؤولیت پزشک مبتنی بر نتیجه است. یعنی اصل بر مسؤولیت پزشک است هرچند که لازم است قانونگذار صراحتا اینگونه اعمال جراحی را ممنوع اعلام کند و ضمانت اجرای شدیدتری برای آن در نظر بگیرد.

وی گفت: قانونگذار در سال 74 برای عملهای جراحی غیرقانونی، مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و جزای نقدی در نظر گرفته بود، اما متاسفانه در سال 79مجازات حبس حذف شد؛ البته در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که اخیرا در معاونت حقوقی قوه قضاییه تهیه شده، مجازات سنگین از جمله حبس در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها