فرمول‌های کارآفرینان برای دورزدن خستگی

بسیاری از افراد گمان می‌کنند خستگی مفرط ناشی از کار زیاد و طاقت‌فرساست. اما بیشتر کارآفرینان موفق، زیاد کار می‌کنند! آنها معمولا سبک زندگی مستقلی دارند و رئیس خودشان هستند. این که بتوانید شیوه زندگی خود را طوری طراحی کنید که کار زیاد موجب دلزدگی و خستگی بیش از حد نشود، اصلا کار آسانی نیست.
کد خبر: ۱۱۷۵۶۴۴

عامل اصلی خستگی مفرط، ناتوانی در درک و مدیریت احساسات است. زندگی مانند ترن هوایی، بالا و پایین دارد. محیط کاری نیز از این قاعده مستثنا نیست و همواره با فراز و فرودهایی همراه است. اگر کسی قوانین بازی کسبوکار را بخوبی بلد نباشد، خیلی زود احساس خستگی خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان حوزه کسبوکار، بیشتر کارآفرینان زمانی که دیدگاه خود را اصلاح و احساسات خود را مدیریت میکنند، احساس دلزدگی و خستگی در محیط کار نخواهند داشت. کسانی که بر احساس شان غلبه دارند و میتوانند در آرامش موقعیتها را بخوبی بسنجند و انتخابهای بجا داشته باشند، کسبوکاری پویا، خلاق و رو به رشد خواهند داشت. شاید تصور کنید داشتن برنامه روزانه بسیار چارچوببندی شده و دقیق که از ساعت پنج صبح آغاز میشود، کلید موفقیت مدیران پرتلاش است، اما این تصور کاملا اشتباه است، زیرا ساختار ذهنی و ساعت زیستی بدن افراد مختلف میتواند متفاوت باشد. بسیاری از افراد شبها بهتر میتوانند فعالیت کنند و زمانی که دیرتر از خواب بیدار میشوند بازده بالاتری خواهند داشت.

انجام دادن روزانه شش گامی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، کمک میکند تا با انرژی بیشتر و بدون احساس خستگی در مسیر کاری خود پیش بروید.

روز خود را هوشمندانه آغاز کنید

هوشمندانهترین کار برای آغاز روز، این است تا وقتی که برنامه روزانه خود را به طور کامل مشخص نکردهاید آن را در معرض تاثیر سایر افراد قرار ندهید.

زمانی که صبح خود را با بررسی ایمیلها، پیامهای شخصی و شبکههای اجتماعی آغاز کنید، اجازه میدهید انرژی و نظرات دیگران روی برنامهها و هدفهای شما اثر بگذارد و برنامهریزی
شخصی تان تحت تاثیر قرار بگیرد.

صبح خود را با انجام کارهایی آغاز کنید که اثر مثبتی روی شما دارند و انجام دادنشان راحت است. مثلا عبادت، مطالعه یا ورزش. لوازمی را که برای این کار نیاز دارید از شب قبل آماده کنید. به خاطر داشته باشید برنامه صبحگاهی شما مختص خودتان است و الزاما کارهایی که دیگران در آغاز روز انجام میدهند نمیتواند برای شما مناسب باشد.

یکی از بهترین کارهایی که میتواند روی بازده کل روز تاثیرگذار باشد، هدفگذاری روزانه است. اگر میخواهید میزان فروشتان افزایش پیدا کند یا قراردادهای خوبی ببندید، زمانی را برای بررسی جوانب کار پیش از آن که دست به اقدامی بزنید، اختصاص دهید یا اگر در شرایطی قرار دارید که نیاز دارید تصمیم قاطع و روشنی بگیرید، هدف روزانه خود را روی آن متمرکز کنید.

بسیاری از روانشناسان معتقدند انجام برنامههای صبحگاهی موجب افزایش کارایی افراد و جلوگیری از خستگی و دلزدگی آنها از کار خواهد شد. البته این برنامه صبحگاهی همانگونه که اشاره شد باید مختصر و آسان باشد تا خودش بار ذهنی مضاعفی برایتان نشود.

بدانید انرژی شما به جایی خواهد رفت که افکارتان میرود

اگر ذهن تان درگیر مسائل بزرگی مانند گسترش کسبوکارتان باشد و این موضوع به آسانی دستیافتنی نباشد، به معضلی بزرگ در کسبوکارتان تبدیل خواهد شد، اعتماد به نفس تان را از بین میبرد و باعث ایجاد احساس نگرانی و اضطراب میشود. همیشه سعی کنید ذهن تان را درگیر اهداف دستیافتنی کنید، پس از رسیدن به آنها و احساس موفقیت، تمرکزتان را بر مسائلی بگذارید که به توجه بیشتری نیاز دارند.

بسیاری از کارآفرینان موفق، یادداشت اهدافی که میخواهند به آن دست پیدا کنند را موثر میدانند. این کار باعث بهوجودآمدن نظم روانی شده و حس تعهد قویتری را در جهت دستیابی به اهداف ایجاد میکند. شما میتوانید صبحها و در حال انجام کارهای روزمره خود، اهدافتان را یادداشت کنید یا این کار را شبها قبل از خوابیدن انجام دهید.

بهعنوان نمونه جاش وایتزکین، قهرمان جهانی تایچی و شگفتیساز سابق مسابقات شطرنج، صبحها زمانی را به تخلیه ذهنی از طریق نوشتن همه افکار روی کاغذ اختصاص میدهد. این کار به او اجازه میدهد افکار اضافی و مزاحم را از ذهنش دور کند و با تمرکز روی نتیجهای که میخواهد به دست بیاورد، اطلاعاتش را طبقهبندی کند.

به چگونه انجام دادن کارها فکر نکنید

برای بیشتر افراد بخصوص کارآفرینان، فکرکردن به چگونه انجام دادن کارها خستهکننده است. وقتی شما از خودتان میپرسید «چگونه؟»، اضطراب وجودتان را فرا میگیرد و مانع عملکرد بجا و مناسبتان خواهد شد. برای مثال وقتی از خودتان میپرسید «چگونه باید همه این کارها را انجام دهم؟!»، سوالی دلهرهآور است که باعث خستگی فکری و احساس ناتوانی خواهد شد. بهجای فکرکردن به چگونگی انجام کارها، از خودتان بپرسید «در ادامه چه چیزی باید اتفاق بیفتد؟» این کار مغز شما را وادار به جستوجوی راهحل میکند. فهرستی از راهحلها تهیه و سپس آنها را اولویتبندی کنید. هرجا که مسالهای هست، راه حل آن نیز وجود خواهد داشت.

وقتی از خودتان درباره قدم بعدی سوال میکنید، ذهن تان بهجای اینکه حوالی نگرانی و اضطراب پرسه بزند، روی راهحلها متمرکز میشود.

استراحتگاه ذهنی بسازید

آشفتگی حاصل ذهن شلوغ و بههمریخته است. به محض این که افکار مزاحم وارد
ذهن تان شود، دیگر تسلطی بر این ترن هوایی ذهنی نخواهید داشت و ذهن تان به هر سویی میرود. بهتر است هر 50 دقیقه یکبار برای کشش اندام، نوشیدن آب و تنفس عمیق، در کارتان وقفه ایجاد کنید.

بیل گیتس که از پولدارترین و تاثیرگذارترین کارآفرینان جهان است، دوبار در سال هفتهای را به فکرکردن و ایجاد وقفه در کارش اختصاص میدهد. یک استراحت هفت روزه در خلال کار برای او فرصت مطالعه، تفکر و برنامهریزی را فراهم میآورد. کارشناسان پیشنهاد میکنند در طول روز وقفهای 15 تا 20 دقیقهای در کارتان ایجاد کنید و در سکوت بنشینید، به عبادت بپردازید یا به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

از مقایسه کردن و قضاوت دیگران بپرهیزید

زمانی که کسبوکار خود را با دیگران مقایسه کنید نتیجه آن از دو حالت خارج نخواهد بود یا افکار منفی در مورد آنها به سراغتان میآید یا حس منفی نسبت به کسبوکار خودتان پیدا میکنید. هر دوی این موارد فقط باعث تجمع امواج منفی و کاهش پویایی کسبوکارتان خواهد شد.

سارا بلیکلی، موسس شرکت اسپنکس (Spanx) که از کارآفرینان موفق است، میگوید: افکار منفی، اولین مانع رسیدن به موفقیت است!

برای خنثیکردن اثرات ناامیدکننده افکار منفی سعی کنید از کار دیگران تعریف کنید. اگر با دیدن موفقیت دیگران هیجانزده شوید انرژی بیشتری برای افزایش موفقیت خود خواهید داشت. یادتان نرود دنیای کسبوکار دنیایی بیانتهاست و همیشه فرصت برای موفقیت بیشتر مهیاست.

برای مصمم و متمرکز ماندن در مسیر هدف و رسیدن به موفقیت باید ماهیچههای ذهن خود را تقویت کنید. یکی از روشهای تقویت ذهن یادآوری مداوم علت راهاندازی کسبوکارتان است. برای پیشبرد اهدافتان پشتکار داشته باشید و با هر اتفاق کوچکی احساس شکست نکنید و دلسرد نشوید.

اگر فقط به اهداف و ایدهآلهایی که برای کسبوکارتان در نظر گرفتهاید فکر کنید
ذهن تان فقط به افکار مثبت و راههای رسیدن به موفقیت مشغول خواهد شد. این دیدگاه فکری کمک میکند همیشه در مسیر موفقیت باقی بمانید. اگر هدف و مقصد روشنی برای کسبوکارتان تعریف کنید، هر روز ایدهآلهای ذهنی تان پیشرفت خواهد کرد.

زمانی را به سلامت جسم تان اختصاص دهید

نیازی نیست برای حفظ سلامت هر روز ورزش حرفهای انجام دهید، اما برای سلامت جسم تان ارزش قائل باشید و زمانی را در طول روز به ورزش مورد علاقه خود اختصاص دهید.

سعی کنید غذاهای سالم بخورید و ساعت منظمی برای غذا خوردن داشته باشید. اگر بعد از روز کاری طولانی که داشتید شکمتان را با غذاهای آماده و ناسالم، آن هم در حجم زیاد پر کنید، روز بعد با احساس خستگی از خواب بیدار میشوید، زیرا بدنتان تمام شب مشغول هضم آن غذای سنگین بوده است.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به نوشیدن زیاد چای، قهوه یا نوشیدنیهای انرژیزا عادت دارید، بهتر است بدانید تحقیقات علمی ثابت کرده است مصرف زیاد کافئین و شکر در طولانیمدت عوارض مخربی مانند افزایش پرخاشگری و کاهش بازده فردی داشته باشد.

هر کارآفرینی باید سعی کند بر اساس روحیات، نوع کار و عادتهایی که دارد بهترین برنامه سلامت روزانه را برای خودش تعریف کند، اما یادتان باشد که سلامت جسم تاثیر مستقیمی روی ذهن و بازده کاری دارد. پس هر وقت خواستید به خاطر شلوغ بودن برنامه کاریتان از برنامه سلامت غافل شوید، به خودتان یادآوری کنید سلامت قدم اول برای رسیدن به اهدافتان است.

منبع: Entrepreneur- Talkin' Business

فراز سهیلی آزاد

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها