محور مقاومت ایران در عراق هم فعالیت دارد

سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند؟

در سال‌های گذشته از فعالیت مستشاری نیروهای ایرانی در سوریه بیشتر شنیده‌ایم. هرچند موقعیت مهم سوریه از چند جهت باعث می‌شود مرکز توجه باشد، اما عراق هم از محورهای مهم مقاومت در منطقه است. جز شهید حسین شاکری، این سال‌ها شهدای ایرانی دیگری هم در این جبهه داشته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۷۳۵۷۴

مثل سردار شهید حمیدرضا تقویفر با نام نظامی ابومریم، فرمانده قدیمی دفاع مقدس که با جان گرفتن تکفیریها در منطقه، دوباره به میدان جهاد برگشت. او موسس یکی از گردانهای حشدالشعبی در عراق به نام کتائب سرایا الخراسانی است.

دی 93 حاج حمید در 54 سالگی طی عملیات آزادسازی بلد و در مبارزه با تکفیریها به شهادت رسید. زندگینامه او را در کتاب «سردار سامرا» و مستند «عزیز بلد» جستوجو کنید.

شاید بخشی از زندگینامه شهید مهدی نوروزی را هم در مستند جذاب «برادران» دیده باشید. شهید مدافع حرم مهدی نوروزی که در میان همرزمانش به «شیر سامرا» معروف بود، در دفاع از حرمین عسکریین و در مقابله با داعش به شهادت رسید.

او چند بار به عراق اعزام شد و فرماندهان سپاه قدس وقتی نبوغ نظامی و شجاعت کمنظیر او را دیدند، بهعنوان فرمانده چند عملیات انتخابش کردند که هیچکدام با شکست مواجه نشد. در آخر بهعنوان فرمانده عملیات ویژه سامرا وارد میدان شد و در همین مقام به شهادت رسید.

هادی ذوالفقاری هم یک جوان ایرانی بود که برای تحصیل دروس حوزوی به نجف رفت، بعد از بروز تحولات عراق و بسیج نیروهای مردمی برای دفاع از عتبات عالیات بویژه سامرا و حرمین عسکریین، به عضویت سازمان بدر عراق درآمد و در 26 سالگی در این مسیر به شهادت رسید.

بخشی از کتاب «پسرک فلافل فروش» روایتی از فعالیتهای فرهنگی هادی در زمان اربعین است: «هادی به عنوان تصویربردار به جمع نیروهای حشدالشعبی پیوسته بود، او تصاویر و فیلمهای خاصی را از نزدیکترین نقطه به سنگر تکفیریها تهیه میکرد.

از دیگر کارهای او رساندن آب و تغذیه به نیروهای درگیر در خط مقدم بود و اما مهمترین کار فرهنگی هادی برگزاری نمایشگاه دستاوردهای حشد الشعبی در ایام اربعین بود.

هادی اصرار داشت کارهای فرهنگی رزمندگان عراقی به اطلاع مردم و شیعیان رسانده شود. لذا راهپیمایی اربعین را بهترین زمان و مکان برای این کار تشخیص داد.

واقعاً هم تفکر فرهنگی او جالب بود. هادی یک چادر در نیمه راه نجف به کربلا راه اندازی کرد و نمایشگاه تصاویر نبرد با داعش را با چینش مناسب در مقابل دید زائران کربلا قرار داد.

برادر ناجی میگفت: هادی برای این نمایشگاه خیلی زحمت کشید. کار عقب بود و کاروانها از راه میرسیدند. هادی گفت که شبها کمتر بخوابیم و کار را به نتیجه برسانیم.

طی چند شبانه روز هادی بیش از سه ساعت نخوابید. کار به خوبی انجام شد و مخاطب بسیاری داشت.

اما همین که نمایشگاه آغاز شد، هادی به نجف برگشت! او عاشق گمنامی بود و نمی خواست کسی بفهمد این نمایشگاه مهم کار او بوده.»

حالا مزار هادی ذوالفقاری در آرامستان تاریخی و مشهور وادیالسلام در شهر نجف است و زوار پیاده اربعین هم از کنار همین آرامستان عبور میکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها