در دو طرح اخیر پلیس امنیت علاوه بر سلاح گرم و سرد، کلی کتاب قاچاق ضبط شد

درباره این تصویر هولناک

چماق و چاقو، قمه و اسلحه گرم، مشروبات الکلی، مواد منفجره و در کنار همه اینها کتاب! اشیایی که پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی تهران بزرگ در مرحله چهارم طرح سراسری دستگیری اراذل و اوباش ضبط کرده و کتاب‌هایی که در طرح جمع‌آوری کتب غیرمجاز در کنار هم حسی هولناک ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۲۸۱۳

رابطه بین تمام چیزهایی که از اراذل و اوباش و قاچاقچیان ضبط شده را میتوان با نگاه و جهانبینی این نوع آدمها پیدا کرد و فهمید اما کتاب را نه! چه سنخیتی هست بین کتاب که حامل کلمه، اندیشه و دانایی است با مثلا کلت کمری، اسلحه شکاری، مواد منفجره؟ برای کسی که کتاب را عزیز میدارد و محترم میداند حتی تصور وجود کتاب در میان اقلام قاچاق دردآور است چه رسد به تجسم و تصور آشوبی که بر سر بازار نشر ایجاد میکنند.

شاید چندان تفاوتی بین اراذل و قاچاقچیان وجود نداشته باشد و این هر دو دسته از یک کرباس باشند؛ نشان به آن نشان که نویسندههایی چون یوسف علیخانی مدعی شده بودند در پی اعتراض به قاچاق کتاب، با اسلحه تهدیدشان کردهاند و نه با کلمه و سخن! لابد هر چیزی که بوی پول بدهد و احتمالا کمی هم هیجان کاذب، میتواند جذاب باشد و اسباب کاسبی کثیفشان.

برای ما هم البته جذاب است که بدانیم قاچاقچیان به سراغ چه کتابهایی میروند، چرا به سراغشان میروند و با آنها چه میکنند. البته میتوان حدس زد این کتابها، همان نسخههای افست و غیرمجازی هستند که در انبارهای زیرزمینی خیابان انقلاب نمونهاش کشف شده و اتحادیه ناشران هفته گذشته یک نمونه بزرگش را به پلیس معرفی کرده بود. حال تصاویری که برخی خبرگزاریها از جمله ایسنا از کتابهای غیرمجاز ضبط شده از قاچاقچیان در کنار اشیای ضبطشده از اراذل و اوباش منتشر کردهاند و گزارشهای پلیس اطلاعات و امنیت عمومی در این باره را بالا و پایین کردهایم تا به این کنجکاویها پاسخ بدهیم و البته توجه شما را که اهل خواندن هستید، به نتیجه جلب کنیم.

عطر کلمه، بوی باروت

کتابهایی که عکسشان کنار اسلحهها منتشر شده را بیشتر بشناسیم

چند تصویر منتشر شده از کتابهایی که توسط ارازل و اوباش قاچاق شدهاند، در سایتهای خبری و فضای مجازی به اندازه کافی واضح نیست که بتوان نام و عنوان همه کتابها را فهمید و فهرست کرد. البته دسترسی به اسم و عنوان این کتابها چندان سخت و پیچیده نیست بخصوص اگر خبرنگار باشی اما چه فایده که نمیشود نام همه کتابها را در این فضای محدود منتشر کرد و بهتر اینکه از میان همه کتابها سراغ آنهایی برویم که قبلا خوانده و میشناسیم. از میان کتابهایی که توانستیم در عکسهای منتشر شده از ارازل و اوباش شناسایی کنیم، سه عنوان را اینجا معرفی کردهایم و نکته قابل توجه این که این کتابها که شرح کوتاهی از آنها را خواهید خواند، در بازار رسمی نشر ایران موجود هستند، فقط موضوع یا سابقه نشرشان به ترتیبی است که فرصتطلبان به راحتی میتوانند به عنوان نسخه بدون سانسور به خلق خدا بفروشند و کاسبی کنند.

تاریخ اجتماعی ایران: این مجموعه نوشته مرتضی راوندی است که در ده جلد توسط انتشارات نگاه و امیرکبیر منتشر شده است. نویسنده با بررسی جامعه ایران قبل از اسلام آغاز میکند و همزمان با ذکر رویدادهای تاریخی به موضوعات مورد توجه جامعه ایرانی
از جمله شیوه حکومت، اقتصاد، اخلاق و رسوم اجتماعی، زبان و ادبیات، فرقههای مذهبی و حتی تفریحات ایرانیان میپردازد.

کمدی الهی: ناشران متعددی کمدی الهی را منتشر کردهاند و این نسخه که در بساط ارازل و اوباش منتشر شده متعلق به نشر امیرکبیر است.
کمدیالهی یک مجموعه شعر سه جلدی است از دانته آلیگیری شاعر و نویسنده ایتالیایی در قرن چهاردهم آن را درباره یک سفر خیالی به دوزخ، برزخ و بهشت نوشته است. این کتاب اولین بار پیش از انقلاب توسط نشر شفا منتشر شده بود و چند سال بعد از انقلاب مجوز گرفت و بازار رسمی نشر راه پیدا کرد.

لطفا گوسفند نباشید: دلیل وجود این یکی را در بساط ارازل و اوباش نمیشود حدس زد؛ چون نه درباره تاریخ است و نه درباره بهشت و دوزخ و برزخ. لطفا گوسفند نباشید به قلم محمود نامنی کتابی است درباره خودشناسی، خودسازی، مدیریت احساسات و درک زیبایی و مفاهیمی از این قبیل اما در عوض فروش بسیار خوبی داشته و بارها توسط ناشران مختلفی از جمله ثامن و آسیم منتشر شده و در بازار رسمی نشر براحتی میتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

فقط کتابهای افست در زمره کتابهای قاچاق قرار نمیگیرند و این رشته سر دراز دارد

دردهای یارمهربان

آذر مهاجر

روزنامهنگار

کتاب همیشه گویای ساکت و صامت بوده، حتی همین حالا که لابهلای اقلام قاچاق کشف و ضبط میشود. کتابهایی که در بساط قاچاقچیها پیدا شده نشان میدهد نه خلافکارهای دیروز و امروز شبیه هم هستند و نه شیوههای قاچاق کتاب مثل گذشته است.

روزی روزگاری در بساط قاچاقچیان کتاب و برخی دستفروشها کتابهایی پیدا میشد که مجوز نشر نداشت و به دلایل مختلف وزارت ارشاد صلاح نمیدانست که این کتابها وارد بازار رسمی کتاب کشور شود.

همین امر کنجکاوی عدهای را بر میانگیخت و البته طمع عدهای دیگر را که نسخههای بیکیفیت از این کتابها را عرضه کنند.

ناشران برونمرزی هم در این زمینه کمک میکردند و با انتشار این دسته از کتابها امکان دسترسی برای قاچاقچیان را فراهم میکردند.

حتی روزگاری بود که علاوه بر کتابهای ممنوعه، کتابهای موجود در بازار هم به بساط قاچاقچیان و دست فروشها اضافه شده بود و میشد در میان کتابهایی که مثلا دستفروشهای خیابان انقلاب عرضه میکردند، آثاری را دید که نمونهاش کمی آنسوتر پشت ویترین کتابفروشیها موجود بود اما این کجا و آن کجا! آنچه قاچاقچیها ارائه میکردند، نسخه افست و چاپ بیکیفیت از نسخه اصلی بود که نه به لیتوگرافی رفته بود و نه برخی دیگر از مراحل چاپ را پشت سر گذاشته بود، در نتیجه بسیار ارزانتر به مخاطبان ارائه میشد.

بسیاری از کتابهای پرفروش سر و کارشان به این بازار قاچاق میافتاد.

وقتی قاچاقچیان ته مانده مرام و معرفتشان را از دست دادند و کتابهای موجود در بازار کتاب را بدون کیفیت عرضه کردند، دیگر هیچ چیز جلودارشان نبود و حالا کتابهای قاچاق را که تورق کنی دیگر از بیکیفیتی و دستدوم بودن حرف نمیزنند؛ این کتابها به تو خواهند گفت که همه آنها از روی کتابهای اصلی در چاپخانهها اسکن و افست نشدهاند! بعضیهایشان اصل اصل هستند و همانی که خود ناشر ارائه کرده است! ولی چرا از بساط قاچاقچیها سر درآوردهاند؟ جواب این سوال تا حدی ساده است: کتابهای اصل و واقعی که در بساط قاچاقچیها یافت میشوند مربوط به چاپهای قدیمی هستند که فروخته نشده و ماندهاند تا چاپهای جدید منتشر شوند تا قیمت در بازار رسمی بالا برود.

وقتی تمام چاپهای قبلی یک کتاب فروخته شدند و کتاب مورد نظر براساس تورم، حسابی گران شد قاچاقچیان چاپهای قدیمی انبار شده را وارد بازار میکنند و به قیمت کمیارزانتر از کتابفروشیها میفروشند.

گویا این همه ماجرا نیست؛ چون درددل کتابها زیاد است و کمتر مسوولی به آنها توجه کرده. برخی کتابهای قاچاق از دستهای پشت پردهای حکایت دارند که آنها را از مجاری رسمی تولید کتاب به دستفروشها تحویل میدهند تا با حذف هزینههای میانی از جمله هزینه توزیع کتاب، سودهایی نصیب قاچاقچیان کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها