در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
استیون براون، نویسنده مسؤول این پژوهش در آزمایشگاه هنر و علوم اعصاب (نوروآرت) مکمستر میگوید: ما در مکالمات هرروزهمان از داستانگویی استفاده کرده و مثل داستانهای ادبی در این داستانها هم با شخصیتها ارتباط برقرار میکنیم و داستانهایمان را با محوریت آدمها میگوییم.
پرسشی که پژوهشگران در جستوجوی پاسخ آن بودند این بود که چطور ایدههای روایی با سهنوع بیان مختلف انتقال پیدا میکنند و مرکز اصلی داستانسرایی در مغز کجاست؟
به همین منظور طی مطالعهای از افراد داوطلب تصویربرداری عملکردی به عمل آمد که در حین آن تیترهای کوتاه مانند: «جراحی یک قیچی در بدن بیمار پیدا کرد» یا «ماهیگیری بچهای را از دریاچه یخزده نجات داد» به آنها نشان داده و از آنها خواسته میشد این تیترها را با استفاده از گفتار، ژست یا نقاشی انتقال دهند. برای نقاشی از تبلتهایی سازگار با دستگاه امآرآی استفاده میشد و شرکتکنندهها میتوانستند نقاشی خودشان را ببینند.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند جدا از اینکه افراد مورد آزمایش از چه روشی برای بیان داستان استفاده میکردند، شبکههای مغزی که در اجرای این تکلیف فعال میشود همان شبکه نظریه ذهن است که تحت تأثیر قصد و نیت، انگیزهها، باورها، هیجانات و اعمال شخصیتهاست.
براون میگوید: ارسطو 2300 سال قبل ادعا کرد که مهمترین بخش روایت «طرح» است و شخصیتها در مقام دوم قرار دارند، اما نتایج ما در مطالعه مغز نشان داد که افراد رویکرد شخصیت محور و روانشناختیای به روایتها دارند و معمولا بر حالتهای ذهنی شخصیت اصلی تمرکز میکنند. پژوهشگران امیدوارند در گام بعدی این مطالعات، روایتها و اعمال را در حالتی که داستانی را اولشخص (داستانی که برای خودمان افتاده) و سوم شخص (داستانی که برای فرد دیگری اتفاق افتاده) تعریف میکنیم باهم مقایسه کنند.
منبع: medicalxpress.com
انسیه قاسمیان شیروان
جامجم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم