نشانه‌های بصری و شعاری در تبلیغات نامزدهای انتخابات پارلمانی، چه تصویری از فرهنگ امروز مردم افغانستان به دست می‌دهد؟

5 نکته جالب درباره تبلیغات انتخاباتی کشور همسایه

انتخابات در راه است و همه چیز در این کشور همسایه رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است، افغانستان را می‌گویم. کشوری که روزهای دشواری را پشت‌سر گذاشته و هرچند همین حالا هم در برابر طوفان حوادث است، اما مردمش آماده شرکت در انتخابات هستند و شهرشان پر شده از نشانه‌های این رویداد سیاسی مهم. آنها قرار است از میان نامزدهایی که برای تصاحب کرسی‌های پارلمان پیشقدم شده‌اند، دست به انتخاب بزنند و برای آینده سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند. یعنی بهتر است بگوییم انتخابات با چهره نقاط مختلف افغانستان همان کاری را کرده که در سراسر دنیا اتفاق می‌افتد. در و دیوار و بنرهای تبلیغاتی شده‌اند پر از تصاویر کسانی که پا در این کارزار سیاسی گذاشته اند و تلاش می‌کنند در کسب کرسی‌های پارلمان از دیگر رقبای خود پیشی بگیرند.
کد خبر: ۱۱۷۱۳۷۸

در این گزارش رفته ایم سراغ عکسهایی که از افغانستان رسیدهاند و نکات جالب آنها را بررسی کردهایم، هرچند عکسها به تنهایی حتی میتوانند تصویری به بیننده منتقل کنند، اما با توضیحاتی کوچک سعی کردیم شما را در قضاوت عکسها یاری کرده و چهره تازه این کشور همسایه را در چند سطر تحلیل کنیم.

دیدن این تصاویر میتواند از این بابت جالب باشد که ما هنوز تصویر و تصوری از همسایههای شرقی خود داریم که چندان به واقعیت نزدیک نیست. در تصاویر ذهنی بسیاری از ما، مردان افغان دستار یا پکول بر سر دارند و زنان پوشیده در چادر و برقع و شهرها چیزی نیستند جز ویرانههای به جا مانده از جنگ با طالبان در حالی که افغانستان امروز جلوتر از اینهاست و عکسهایی که تبلیغات انتخابات پارلمانی را در شهرهایی چون کابل، نمایش میدهند و نوع پوشش نامزدهای زن و مرد در این عکسها، حکایت دیگری است.

حکایتی که میشود آن را به دقت تماشا کرد و دید افغانستان امروز، با دیروز یا تصویر گذشته ما چقدر تفاوت پیدا کرده است.

بیلبوردهای نامتعارف

فضای شهر کابل هرگز به این اندازه زنانه نبوده است. در کشوری که تا چندی پیش سیاستهای افراطی طالبان حتی اجازه نمیداد زنانها در خیابانها حضور پیدا کنند چنین تصاویری تامل برانگیز است؛ بخصوص از این بابت که هنوز هم بسیاری از زنان در کابل برقع میپوشند و هنوز جامعه سنتی افغانستان به دیدن چنین عکسهایی با این ابعاد از زنان عادت ندارد.

و این نسل جوان

مردی جوان که نوع پوشش گویای قومیت اوست و البته مثل هرجوان دیگری که در انتخابات پارلمانی شرکت کرده، شعارهایی مرتبط با جوانگرایی و حضور جوانان دارد. البته توضیحات عبدی، عکاس این تصاویر، گویای آن است که این جوان، فرزند یکی از رهبران جهادی است که تا همین یک ماه پیش از نزدیکان رئیسجمهور بوده است.

همه در کنار هم

دو نماینده از دو نسل در یک قاب. فاطمه نظری دانشآموخته رشته حقوق است و دو دوره وکیل پارلمان افعانستان بوده و حالا دوباره برای حضور در مجلس نامزد شده است و روی شیشه آن طرف ون، تصویر کوچکی از مرادی دیده میشود که رهبر قوم هزاره بود و در دهه 1970 در جنگ طالبان کشته شد.

ثروتمندان همیشه در صحنه

یک بانوی دانشآموخته در رشته طب، برای شعار انتخاباتیاش عبارت: زن و مرد دو بال جامعه هستند، را انتخاب کرده است. بیلبوردش از همه بیلبوردهای دیگر بزرگتر است و گویا عاطفه طیب به قشر ثروتمندان کابل تعلق دارد که در این دوره انتخابات حضور پررنگی دارد و در میان آنها میتوان تاجران نفت و گاز، مدیران شرکتهای حملونقل و رؤسای بانکها و مؤسسههای مالی را دید.

حاکمیت اقوام

ذکیه وردک به عنوان نامزد انتخابات پارلمانی در تبلیغاتش نه بر شعارهایش تاکید کرده و نه بر برنامهها و اهدافش. بلکه او تصویری از بستگان و خویشاوندانش را منتشر کرده که شهید شدهاند. به نظر میرسد نشان دادن وابستگیهای فامیلی، قومی، قبیلهای در جلب آرای مردم تاثیر قابل توجهی دارد و گویا نامزدهای دیگری هم در انتخابات این دوره شرکت دارند که همین کار را کردهاند.

زمانی برای اقلیتها

این تصویر تنها نامزد اقلیت سیک و هندو در انتخابات افغانستان است. شمار سیکها در افغانستان به بیش از چند هزار نمیرسد و بسیاری از آنها به هندوستان مهاجرت کردهاند. اما از وقتی پدر این نامزد انتخاباتی در انفجاری در جلالآباد کشته شد، یک کرسی پارلمانی به این اقلیت اختصاص یافته است و حالا او ضمن اینکه در شعارش بر افغانیت تاکید دارد، بازگشت داراییهای اقلیت سیک را به طرفدارانش وعده میدهد.

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها