12بسیجی و مرزبان چگونه توسط گروهک جیش العدل در مرز میرجاوه گروگان گرفته شدند؟

جزئیات شبیخون به «برجک 103»

تروریست‌ها این بار تغییر روش داده و با کمک عوامل نفوذی خود بامداد دیروز 12 مرزبان و بسیجی را از مرز میرجاوه ربودند. به گزارش فارس و براساس گمانه‌زنی‌ها، افراد نفوذی با مسموم کردن مرزبانان، آنها را ربوده و به پاکستان منتقل کردند. گروهک تروریستی جیش‌العدل که سال‌هاست در شرق کشور اقدامات تروریستی انجام می‌دهد و در خاک پاکستان فعالیت دارد، مسؤولیت این حمله تروریستی را به‌عهده گرفتند. گروهک تروریستی جیش‌العدل در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسؤولیت ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه را به‌عهده گرفت و در اطلاعیه‌ای که از سوی این گروهک تروریستی در این کانال منتشر شد، نوشت بامداد سه‌شنبه ۲۴مهر یک پایگاه مراقبتی در شهرستان میرجاوه را به‌صورت کامل خلع سلاح کرده‌اند. گروگان‌ها شامل هفت نفر از بسیجیان، چهار نفر از سربازان وظیفه ناجا و یک کادر مرزبانی بودند.
کد خبر: ۱۱۷۱۰۶۳

به گزارش جامجم، این حادثه تروریستی ساعت3 بامداد دیروز در برجک 103 منطقه لولکدان، دهنه تنگوک به وقوع پیوسته است. براساس اعلام سپاه، این برجک دارای استحکامات خوبی بود و تروریستها با کمک نفوذیها به آنجا حمله کردند. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه دیروز در اطلاعیهای اعلام کرد: شامگاه دوشنبه تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی میرجاوه استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهکهای ضد انقلاب ربوده شدند. این اطلاعیه با اشاره به اینکه این پایگاه از استحکامات خوبی برخوردار بوده، خاطرنشان کرده است: عوامل گروهکهای تروریستی که از سوی سرویسهای بیگانه هدایت و پشتیبانی میشوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبهروی یکی از پاسگاههای مرزی کشور پاکستان صورت دادهاند. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه تاکید کرده است: عملیات تعقیب اشرار، تروریستها و عوامل نفوذی دشمن و نیز اقدامات لازم برای آزاد سازی ربوده شدگان با جدیت در دستور کار نیروهای دفاعی و امنیتی مستقر در مناطق مرزی قرار گرفته است و از دولت پاکستان نیز انتظار میرود با اشرار و تروریستهایی که در جوار مرزهای آنان لانه کرده و از سوی برخی کشورهای مرتجع شرور و تروریستپرور منطقه حمایت و بهکارگیری میشوند، برخورد جدی داشته و بسرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند. جمعی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان دیروز ضمن محکوم کردن اقدام گروهک تروریستی جیش الظلم مبنی بر ربودن تعدادی از مرزبانان در میرجاوه گفتند: فعالیت تروریستها در مرزهای ایران با حمایت عربستان است. به گزارش عصر هامون، علمای اهل سنت همچنین از دولت پاکستان خواستند تروریستها را از این کشور بیرون کند تا شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

آماده عملیات مشترک هستیم

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه عصر دیروز پس از بررسی جزئیات این اقدام تروریستی گفت: سحرگاه دوشنبه یک گروه از گروهک جیش العدل از مرز پاکستان به یکی از پایگاههای مرزی نفوذ کردند. این پایگاه مسؤولیت مراقبت و پایش مرز منطقه میرجاوه را عهدهدار بود. قطعا عامل یا عاملان نفوذی دخالت داشتند و تعدادی که شامل بسیجیان بومی، هنگ مرزی میرجاوه و دو پاسدار را به گروگان گرفتند و به داخل خاک پاکستان منتقل کردند. وی افزود: دولت پاکستان باید مسؤولیتپذیرتر باشد. در شش ماهه سال 97، تعداد زیادی از پاسگاههای ما از داخل خاک پاکستان مورد حمله قرار گرفت. از صبح سهشنبه تماسهای مختلفی از طریق مرزبانی و قرارگاه قدس سپاه با مرزبانان و ارتش پاکستان گرفته شد و از آنها خواسته شد نسبت به تحویل اشرار و تامین سلامت گروگانها اقدام کنند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد برای رهایی گروگانها و دستگیری اشرار با ارتش پاکستان عملیات مشترک انجام دهد.

هلاکت نفر دوم جیشالعدل

این عملیات تروریستی در حالی انجام شد که رزمندگان سپاه، ششم مهر امسال حمله جیشالعدل به میل مرزی در سراوان را ناکام گذاشته و چهار نفر از تروریستها ازجمله «ملاهاشم نکری» نفر دوم گروهک تروریستی را به هلاکت رساندند. تعدادی از تروریستها نیز زخمی شده و در اجرای حمله تروریستی خود ناکام ماندند. هاشم نکری در سالهای اخیر فرماندهی بسیاری از عملیات تروریستی و خرابکارانه این گروهک در حمله به پاسگاهها و مقرهای مرزی منطقه از جمله کمین علیه مرزبانان ناجا در سال 92 و شهادت 14 نفر از رزمندگان هنگ مرزی سراوان و نیز حمله به نیروهای مرزبانی ناجا در تهلاب میرجاوه که منجر به شهادت تعدادی از مرزبانان و اسارت سرباز براتی در سال ۹۶ گردید را عهدهدار بوده است.

واکنش وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز دیروز گفت: دولت پاکستان بی درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزاد سازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریستهای شرور به کار گیرد.

به گزارش ایسنا، قاسمی اظهار کرد: بعدازظهر سه شنبه دستیار وزیر خارجه در غرب آسیا از سفیر پاکستان خواست دولت آن کشور در چارچوب روابط دو جانبه و اصل حسن همجواری و تعهدات ناشی از قراردادهای دو جانبه و مقررات حقوق بین الملل، بی درنگ تمامی امکانات و اقدامات لازم را برای آزاد سازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و دستگیری تروریست های شرور به کار گیرد.همچنین از سفیر پاکستان خواسته شد مراتب را هر چه سریعتر به دولت خود در اسلام آباد منعکس کرده و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را از نتایج اقدامات به عمل آمده مطلع کند.

کارنامه سیاه تروریستهای جیشالعدل

گروهک تروریستی جیشالعدل بعد از نابودی گروهک تروریستی جندا... اقدامات خود را آغاز کرد و در پنج سال گذشته با اقدامات مجرمانه خود بیش از 33 مرزبان را به شهادت رساندند. اعضای این گروهک تروریستی براحتی در خاک پاکستان فعالیت میکنند و اقدامی موثر از سوی این کشور برای مقابله با تروریستها انجام نشده است.

3 آبان 1392

اعضای این گروهک تروریستی با حمله به یک گشت مرزبانی در منطقه سروان 14 نفر از مرزبانان را به شهادت رسانده و شش نفر دیگر را مجروح کردند.

شامگاه جمعه سوم آبان 92 تعدادی از نیروهای مرزبانی گردان مرزی سیرکان در حال عزیمت به منطقه استقرار در نقطه صفر مرزی بودند که در کمین اشرار گرفتار شدند.

18 بهمن 92

غروب 18 بهمن 92 پنج سرباز دیدهبان مرزبانی در مرز جکیگور سیستانوبلوچستان مفقود شدند. پس از ساعتی گروهک تروریستی جیشالعدل اعلام کرد این افراد را ربوده و به پاکستان منتقل کرده است. آنها یکی از سربازان به نام جمشید داناییفر را به شهادت رساندند.

17 فروردین 94

نیروهای مرزبانی در محدوده منطقه «نگور» حد فاصل میل مرزی 239 در جنوب سیستان و بلوچستان در حین گشتزنی متوجه ورود عواملی از نیروهای تروریستی و اشرار شدند که از طریق مرز پاکستان وارد کشور شده بودند. با آنها درگیر شدند و در این درگیری هشت مرزبان به شهادت رسیدند.

6 اردیبهشت 1396

اعضای این گروه تروریستی با شلیک از داخل خاک پاکستان 10 مرزبان ایرانی را در مرز میرجاوه به شهادت رسانده و سه نفر مرزبان دیگر را زخمی کردند. تروریستها یکی از مجروحان به نام سعید براتی را با خود به پاکستان برده و این سرباز بعد از 476 روز در عملیات پلیس مرزبانی آزاد شد.

الزام پاکستان به رعایت حق همسایگی

ایران با 15 کشور از طریق خشکی یا دریا همجوار است. این همجواری منافع فراوانی برای ایران و همسایگانش داشته است، اما با این وصف مخاطراتی مثل مشکلات مرزی، آبها و رودخانههای مرزی، مسائل زیست محیطی، مهاجرت، فقر، قاچاق، شکافهای قومی و مذهبی همواره این تعاملات دوجانبه را تهدید میکند. روابط ایران و پاکستان به عنوان همسایه جنوب شرقی در طول دهههای گذشته مناسب بوده و گرچه در برخی از برههها مثل نفوذ طالبان در افغانستان و بخشهایی از پاکستان دستخوش تغییر و تحولاتی شده، اما با این وصف، در مقاطع بسیاری شاهد روابط دوجانبه انتفاعی بودیم. در عین حال برخی از جریانهای تروریستی که به جهت وضعیت امنیتی امکان نشو و نما را در داخل ایران پیدا نکردند، خاک پاکستان را برای عملیات ایذایی و خرابکارانه علیه کشورمان انتخاب کرده و تازهترین اقدام آنها حمله گروهک جیشالظلم در حوالی برجک 104 در دهنه تنگوگ منطقه لولکدان میرجاوه و به گروگان گرفتن تعدادی از نیروهای بسیجی و سرباز ایرانی بوده است. اینگونه اقدامات ایذایی البته در گذشته روال بیشتری داشته با این وصف تعاملاتی که دستگاه های امنیتی ایران و پاکستان در امن کردن مرزها داشتند باعث شده پاکستانیها در برخی موارد با تعدادی از این جریان های تروریستی درگیر شده و این اتفاق باعث کشته شدن، دستگیری و همچنین تحویل آنها به ایران شده است.

مقامات پاکستانی اعلام کردند که عزم آنها جلوگیری از بروز چنین تحریکاتی است و البته باید این نکته را در نظر گرفت که مجموعهای شرایط جغرافیایی ممکن است باعث تضعیف حوزه نظارتی آنان شود. اما با این وصف این نکته حائز اهمیت است که «آی اس آی» به عنوان سازمان اطلاعاتی پاکستان یکی از قویترین سازمانهای امنیتی در منطقه است و انتظار این است که با توجه به وجود این دستگاه امنیتی قوی، تروریستهایی که با پولهای وهابیون منطقه و حمایتهای قدرتهای خارجی مشغول ضربه زدن به منافع مشترک ایران و پاکستان هستند کوچکترین امکانی را برای تحقق اهدافشان پیدا نکنند. از سویی دیگر، باید در نظر گرفت در فضای جدید سیاسی پاکستان و قدرتگیری عمران خان به عنوان نخستوزیر این کشور که وعده برقراری روابط خوب با ایران را داده، برخی کشورهای منطقه و تروریستهایی که نزدیکی این دو کشور را به ضرر منافع خود میبینند از هر اقدامی برای ضربه زدن به این سطح از مناسبات استفاده کنند. بنابراین ضروری است که در شرایط کنونی و با توجه به وعدهها و توافقات گذشته، پاکستان حق همسایگی با ایران را به نحو مطلوب ادا کند تا زمینه هرگونه سوءاستفاده گروهکهای تروریستی وحامیان منطقه ای و فرامنطقهای آنها از بین برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها