جام‌جم از دستاوردهای محققان ایرانی در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی گزارش می‌دهد

درخشش فناوری ایرانی در تلکام 2018

نمایشگاه تلکام هر سال با هدف معرفی ظرفیت‌های بومی در صنعت مخابرات و نشان دادن جدیدترین دستاوردهای این صنعت در حوزه‌های اینترنت اشیا، پوشش ارتباطات روستایی و شبکه‌های هوشمند برگزار می‌شود. این نمایشگاه از 11 تا 14 مهر 97 در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد و شرکت‌ها و سازمان‌های ارتباطی، اپراتورهای تلفن‌های همراه و تجهیزات وابسته به این حوزه‌ها در این نمایشگاه حضور داشتند. تجهیزات ارتباطی در دسترس برای ایجاد ارتباطات امروز به قدری فراگیر شده که مهم‌ترین دستاوردها و ابداعات بسرعت از طریق همین سیستم‌ها و تجهیزات به گوش کاربران می‌رسد. اما برگزاری چنین نمایشگاهی فرصت مناسبی است تا تجهیزاتی معرفی شوند که بدون آنها توسعه فناوری‌های اطلاعاتی ممکن نخواهد بود. نکته مهم‌تر در مورد این تجهیزات و سامانه‌ها توسعه آنها به کمک دانش فنی بومی متخصصان ایرانی است. در ادامه به بررسی و معرفی چهار نمونه از دستاوردهای مهم فناوران داخلی می‌پردازیم که در نمایشگاه تلکام 2018 ارائه‌شد و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۴۶

کابلهای مخابراتی و فیبر نوری

توسعه ارتباطات و ایجاد تحول در شبکه مخابراتی کشور، بدون کسب دانش فنی در زمینه طراحی و ساخت کابلها ممکن نیست. فیبرهای نوری از تجهیزات مدرن مخابراتی هستند که با داشتن پهنای باند بسیار بیشتر از کابلهای معمولی، میتوانند دادههای تصویری، صوتی و دیگر دادهها را با پهنای باند بالا انتقال دهند. اکنون سیستمهای مخابراتی با استفاده از این فیبرها در مقایسه با کابلهای مسی، دادهها را با تاخیر بسیار کمتری انتقال میدهند.

امروزه با هدف بهبود کیفیت و خدمات ارائه شده برای تامین تجهیزات مخابراتی در همه استانها، این کابلها با دانش فنی بومی داخل کشور ساخته میشوند. ابوالفضل یزدیان، کارشناس شرکت تولیدکننده کابلهای مخابراتی و فیبرنوری درباره همگام بودن این تجهیزات با آخرین فناوری روز جهان به جامجم میگوید: البته که همچنان نیاز به وارد کردن مواد اولیه برای ساخت فیبرهای نوری وجود دارد. با این حال ایران با داشتن دانش بومی این فناوری، در میان کشورهای منطقه شناخته شده است و محصولات آماده شده در ایران به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و اتیوپی صادر میشود. مهندسان رشتههای صنایع، مخابرات و متخصصان شیمی، الکترونیک و فیزیک در این زمینه نقش مهمی ایفا میکنند. اما عمدهترین مصرفکننده این تجهیزات، مخابرات است و بههمین دلیل فرآیند ساخت این کابلها نیاز به حمایت دارد.

ارتباط ماهوارهای بدون مرز

یکی از روشهای بهینهسازی ارتباط نقطه به نقطه و ایجاد ارتباطات ماهوارهای اشتراکی، استفاده از شبکههای بیسیم با امنیت بالا و بدون وابستگی به خطوط زیرساخت زمینی در کمترین زمان ممکن است. سرویسهای ارتباطی بانکها قطعا یکی از کاربران این سیستم ارتباطی هستند که به این طریق میتوانند امنیت ارتباطات و حفظ دادهها را تضمین کنند. مهندس امیرحسین بازوند، مدیر بازرگانی شرکت تجهیزات ماهوارهای زیرنظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره اهمیت استفاده از این سیستم برای برقراری ارتباط بین نقاط مختلف کشور به جامجم میگوید: پوشش ماهوارهای در مناطق محروم و صعبالعبور برای ایجاد ارتباط ماهوارهای و پوشش آنتندهی شبکه تلفن همراه از مهمترین اهداف تجهیز این سیستم در کشور است.

در بسیاری از این مناطق کشور، برای مثال بانکها فقط از طریق شبکههای ماهوارهای امکان ارتباط با مرکز را دارند و این آنتنها به افزایش محدوده پوششدهی این مراکز کمک میکند. ویژگی مهم این ارتباط این است که به محض قطع شدن ارتباط، اطلاعات پشتیبانی میشوند و از دست نمیروند. پروژههای مجهز به این فناوری اکنون در استانهایی مثل خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه راهاندازی شده است و به این ترتیب علاوه بر تقویت خطوط ارتباط تلفن همراه، شبکه اینترنت در این استانها با پوششدهی بیشتر در اختیار مصرفکنندگان قرار گرفته است. همچنین دکلهای حفاری خلیج فارس از این طریق میتوانند با مراکز انتقال داده تبادل اطلاعات داشته باشند و تاخیر در انتقال دادهها به وجود نیاید.

سامانههای جهتیاب و شناسایی

آنتنهای فرستنده و گیرنده از مهمترین تجهیزات تبادل اطلاعات در سیستمهای مخابراتی است. این آنتنها بهصورت لولهای یا بشقابی نصب میشوند و وظیفه تبدیل سیگنالهای الکتریکی به اطلاعات برای گیرندهها را به عهده دارند. علاوه بر این، چنین سامانههایی میتوانند در تامین امنیت و مدیریت سیگنالهای دریافتی نقش موثری ایفا کنند. سامانههای جهتیاب و نظارتی مخابراتی در نمایشگاه تلکام امسال را میتوان از بخشهای کمتر دیده شده این نمایشگاه عنوان کرد. در این نمایشگاه سامانههای جهتیاب سیگنالهای رادیویی به نمایش گذاشته شده بود که باند فرکانسی از 300 کیلوهرتز تا 5/8 گیگاهرتز را شامل میشد. این تجهیزات را میتوان همراه یک کوله حمل کرد و برای مسیرهای صعبالعبور و مناطقی قابل استفاده است که نمیتوان با وسیله نقلیه مسیر را پیمود. ویژگی قابل حمل و بومی بودن این تجهیزات قابلیت منحصر به فرد این سامانههاست. مهندس ابراهیمی، کارشناس فنی شرکت دانش بنیانی که طراح و سازنده سامانههای جهتیاب است درباره این فناوری به جامجم میگوید: مهندسان و طراحان آنتن، نرمافزار، برق و الکترونیک، طراحی، شبیهسازی و ساخت چنین سیستمی را انجام دادند که در یک کولهپشتی قابل حمل قرار میگیرد و تا چهار ساعت نیاز به شارژ باتری ندارد. آنتنهای این دستگاه هم امکان جهتیابی و هم بررسی اطراف را دارد. سامانه رادار پیرامون محیط نیز این قابلیت را دارد که خودرو را تا سه کیلومتر و انسان را تا یک کیلومتر دنبال کند. همچنین دوربینی در این سامانه نصب شده که میتواند بدقت این قابلیت برای شناسایی کمک کند. سامانه رادار دیگری با همین فناوری میتواند از شعاع صد متری جلیقه انتحاری را شناسایی کند.

زیرساختی برای حفظ امنیت دادهها

با توجه به تنوع و اهمیت تجهیزات فناوری اطلاعات قرار گرفته در مراکز ذخیره یا انتقال داده، تامین امنیت برق مصرفی، ورودیها و خروجیهای این تجهیزات اهمیت بسیاری دارد. بنابراین شرکتهای تولیدکننده پنلهای توزیع برق و سیستمهای خنککننده مراکز داده در زمینه تامین امنیت این تجهیزات وظیفه خطیری دارند. در این رابطه یک شرکت دانش بنیان داخلی بهمنظور بومیسازی تجهیزات مورد نیاز مرکز داده و اتاق سرور، اقدام به تولید محصولات فیزیکی در حوزه پنلهای توزیع برق و سیستمهای ذخیره داده کرده است. محمدصادق سالاری، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که در زمینه ساخت زیرساختهای فیزیکی ذخیره داده فعالیت دارد، درباره زیرساختهای فیزیکی مراکز داده فناوری اطلاعات به جامجم میگوید: تجهیزات خنککننده مراکز ذخیره دادههای اطلاعاتی از مهمترین بخشهای سامانههای ذخیره و انتقال دادهها هستند. در کنار تجهیزات خنککننده که محصول تخصصی ماست، پنلهای توزیع برق و سیستمهای نظارتی نیز در کشور طراحی و ساخته میشود.

این محصولات در داخل کشور طراحی و ساخته میشود و از نظر قیمت با نمونههای خارجی قابل رقابت است و حدود یک سوم تا یک دوم نمونههای خارجی قیمت دارد. همچنین ارائه پشتیبانی خدمات 24 ساعته روی مراکز داده مزیت رقابتی دیگر این فناوری بومی است. میتوان گفت حدود 60 درصد تجهیزات خنککننده مراکز ذخیره داده که مهمترین بخش این سیستم است، در داخل کشور طراحی و تولید میشود. این سیستم بیش از هر جا در بانکها، شرکتهای بیمه، وزارتخانهها، سازمان ثبت احوال و دیگر مراکزی کاربرد دارد که به ذخیره دادههای گسترده و مهم نیاز دارند.

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها