مروری بر آمار و ارقام بازی‌های دیجیتال در کلانشهر تهران

سبقت بزرگسالان از کودکان در بازی رایانه ای

بارها گفتیم که فقط کودکان بازی نمی‌کنند و بزرگ‌ترها و افراد سن و سال‌دار هم می‌توانند بازی کنند و فقط ابزار بازی و جنس آن بازی که بزرگ‌ترها را جذب می‌کند فرق دارد. پس اگر انسان بزرگی را دیدیم بازی می‌کند نباید تعجب کنیم، هرچند با گسترش روز به روز تکنولوژی و ورود ابزارهایی مانند تلفن‌های همراه هوشمند دیگر این تصویر خیلی تعجب‌برانگیز نیست، زیرا حتما شما هم با افراد مسن بسیاری روبه‌رو شده‌اید که در فرصت‌های مناسب با تلفن همراه خود بازی می‌کنند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گزارشی که بتازگی منتشر کرده، آماری از پراکندگی بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای در پایتخت ارائه کرده که بهانه‌ای شد آن را با هم بازخوانی کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۹۴۹۸

براساس اطلاعاتی که در این گزارش منتشر شده، الگوی بازی کردن بازیکنان تهرانی نسبت به سایر مناطق کشور متفاوتتر است. متوسط سن تهرانیها در بازی کردن از متوسط بازیکنان کل کشور بالاتر است که نشان میدهد شاید مشکل اشتغال و بیکاری در سنین بالا در پایتخت سبب میشود اوقات بیکاری خود را به وسیله بازی کردن پر کنند. بازیکنان دیجیتال در تهران به نسبت دیگر مناطق کشور بیشتر بازی کنسولی میکنند که خب این را هم میتوان تحلیل کرد که در اینجا به دنبال تحلیل آن نیستیم اما در صورت اطلاع داشتن از قیمت بازیهای کنسولی میتوان به اختلاف معناداری در دسترسی به بازیهای کنسولی در دیگر نقاط کشور پی برد.

متاهلها بیشتر بازی میکنند!

در این گزارش آمده بازیکنان تهرانی بیشتر از چه طریق بازی میکنند (کنسول، رایانه یا تلفن همراه) و به جزئیات جالب توجهی اشاره شده است. نکته جالب توجه اینکه 39 درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی و پژوهش اعلام کردهاند به ردهبندی سنی بازیها توجهی ندارند، هرچند 34 درصد هم اعلام کرده به این ردهبندی توجه دارد، البته ایکاش روشن میشد این 39 درصد که به ردهبندی سنی بازیهای رایانهای توجه ندارند از کدام گروه سنی بودهاند. در این پیمایش 67 درصد بازیکنان مردان بوده و باقی زنان بودند که نشان میدهد مردان در قیاس با زنان بیشتر اهل بازی کردن هستند. همچنین در این گزارش آمده متاهلهای دارای فرزند بیشتر از متاهلهای بدون فرزند بازی میکنند، هرچند مجردها با 78 درصد بیشترین سهم بازیکنان را تشکیل میدهند. در این گزارش به تفکیک روشن شده بازیکنان تهرانی از کدام دستگاه برای بازی کردن استفاده میکنند که تلفن های همراه با 92 درصد بیشترین اقبال را میان دو گزینه دیگر، یعنی کنسولها و رایانهها دارند.

شمالشهریهای 23 ساله و جنوبشهریهای 17 ساله

در این گزارش آمده متوسط سن بازیکنان تهرانی 21 سال است و از این میزان (سه میلیون و 692 هزار نفر) 47 درصد هر روز بازی میکنند که میانگین سن بازیکنان شمال شهریها 23 و جنوب شهریها 17 سال است و شرق و غرب هم میانگین 22 سال و مرکز شهر 20 سال دارند. این نشان میدهد برای پهنه جنوب تهران بازی کارکردی از جنس سرگرمی نوجوانانه دارد، ولی برای جوانان 23 ساله شمال شهر میتواند ابزاری برای پر کردن زمانهای خالی طول روزشان باشد که شاید دیگران مشغول کار هستند.

پیشی گرفتن بازی از سینما!

275 میلیارد و 300 میلیون تومان درآمد بازار بازیهای دیجیتال در سال 96 در شهر تهران است. با مرور جزئیات این عدد میبینیم 65 درصد این هزینه صرف سختافزار شده که 8 درصد از این عدد صرف لوازم جانبی تخصصی شده و 67 درصد باقی برای کنسولهای بازی هزینه شده است. با مقایسه این رقم با درآمد سینمای ایران در سال 96 نتیجه جالبی میتوان گرفت. سینمای ایران در سال 96 به طور تقریبی حدود 170 میلیارد تومان در کل کشور فروش داشته که در مقایسه با عددی که مردم برای بازی، آن هم فقط در شهر تهران هزینه کردهاند، حدود صد میلیارد تومان کمتر است. هرچند بخش کوچکی از این درآمد سهم تولیدکننده داخلی است، زیرا اساسا چیزی به نام صنعت بازی در ایران وجود ندارد و کنسولها و بازیها وارداتی هستند، در صورتی که با برنامهریزی میتوان این درآمد را به جیب تولیدکننده داخلی روانه کرد، اما این میزان درآمد در جیب واردکننده و تولیدکننده خارجی میرود.

60درصد تهرانی ها آنلاین بازی می کنند

در این گزارش میبینیم طبق آمار به دست آمده 90 درصد بازیکنان تهرانی به اینترنت دسترسی دارند.

همچنین 60 درصد بازیکنان تهرانی به صورت آنلاین بازی میکنند، علاوه بر این سهم دسترسی تهرانیها به بازیها از طریق آنلاین بیشتر از دسترسی حضوری است.

87 درصد از آنها که بازی میکنند و در این نظرسنجی شرکت داشتهاند به صورت آنلاین بازی را سفارش میدهند.

تهران قلب اکوسیستم بازیهای رایانهای

در بخشی از این گزارش آمده، «تعداد بازیکنان بیشتری در تهران بهصورت آنلاین بازی میکنند و اینکه دستگاه تبلت در تهران بشدت طرفدار دارد؛ تنها بخشی از نکات جالب این گزارش است.»

بنیاد بازیهای ملی بر این باور است که الگوی مصرف بازیهای دیجیتال در تهران فضای آینده مصرف بازی در دیگر نقاط کشور را ترسیم میکند و در این گزارش 20 صفحهای که فایل دادهنمای آن در پایگاه این بنیاد بارگذاری شده، در صفحه 11 آن، از تهران به عنوان قلب اکوسیستم بازیهای رایانهای کشور یاد شده است.

در این گزارش، منظور از «بازیکن بازی دیجیتال» فردی است که حداقل
یک ساعت در هفته با حداقل یکی از سه پلتفرم اصلی بازیهای دیجیتال شامل موبایل، رایانه و کنسول بازی کند.

در این گزارش جمعیت تهران تا پایان سال 96، هشت میلیون و 694 هزار نفر اعلام شده که از این میزان سه میلیون و 692 هزار نفر بازیکن بازیهای دیجیتال بودهاند. در این گزارش نقشه تهران با تفکیک بازیکنان در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب در نقشهای مشخص شده است.

مردان بیشتر میخرند

طبق گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای 26 درصد بازیکنان تهرانی خریدار هستند که براساس این گزارش «خریدار» به کسانی گفته میشود که؛ برای دسترسی به بازی هزینه میکنند، اعم از خرید نسخه اصلی، کپی یا پرداخت درون برنامه که به این گروه خریدار بازی گفته می‌‌شود.

براساس این گزارش متوسط سن خریداران تهران 18 سال است و سهم مردان در قیاس زنان 89 درصد به نسبت 11 درصد است که باز هم مردان در قیاس با زنان از نظر عددی جلوترند.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها