این چند نکته را رعایت کنید تا چشم هایتان در برابر عوارض بیماری ها در امان بماند

ناز چشم‌هایتان را بکشید !

دقیقا ده سال از زمانی که بینایی خود را از دست داد، می‌گذرد. بسیار تلاش کرد تا نور چشم چپ را حفظ کند اما اقدام دیرهنگام، چاره‌ای برای پزشکان باقی نگذاشته بود. روزهای سختی را گذراند. نمی‌خواست کسی بفهمد که چقدر غمگین است و دیدن دنیا با یک چشم سخت و دردناک می‌تواند باشد.
کد خبر: ۱۱۶۸۱۷۴

با خود عهد بست که دیگران را برای حفظ سلامت چشمانشان بیشتر تشویق کند و از چند روز پیش که مطلع شده بود امروز (12 مهر 97) متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان طرفه به مناسبت روز جهانی بینایی، چشم‌های مراجعان را به صورت رایگان معاینه می‌کنند تا فرهنگ مراقبت از سلامت چشم‌ها را توسعه دهند، بار دیگر مروج سلامت در بین دوست و آشنا شده بود.

به دلیل وجود این هدف مشترک بین ما و تمام مروجان سلامت، بر آن شدیم تا با مشارکت دکتر قاسم فخرایی، متخصص چشم و فوق‌تخصص گلوکوم نکاتی را متذکر و یادآوری کنیم که با بررسی به موقع، چشم‌ها در برابر کدام بیماری‌های چشمی می‌توانند در امان بمانند.

چشمها در اثر دیابت

مراقبتها در برابر دیابت باید همیشه و در هر شرایطی ادامه داشته باشد. چون دیابت میتواند باعث التهاب شبکیه، خونریزی، کاهش دید و چهبسا نابینایی شود. چرا که اصلیترین عامل خونریزی چشمها، تحت کنترل نبودن دیابت به مدت طولانی و در سالهای قبل از بروز عوارض چشمی است. بنابراین اگر برای شما هم این سوال مطرح است که دیابتی که در حال حاضر تحت کنترل است، چرا چشمها باز هم خونریزی میکنند، لازم است به نکته مذکور توجه داشته باشید.

ضمن آن که بسیار مهم است بدانیم اگر دیابت در همان مراحل اولیه کنترل شود، چه بسا دیابت دیگر جرأت نمیکند با چشمها کاری داشته باشد.

ممانعت از پیشروی آب سیاه
در چشم
ها

تقریبا 2 درصد از مردم جهان با ترس از دستدادن بینایی زندگی میکنند. گلوکوم نیز از بیماریهایی است که اصلیترین علت آن ژنتیک بوده و ممکن است هرکدام از ما هرقدر هم مراقب سلامت چشمانمان باشیم، در معرض ابتلا به آن قرار داشته باشیم، اما از آنجا که خداوند برای هر مسألهای راهحلی قرار داده است، این بیماری نیز در صورت توجه و هوشیاری به موقع قابل کنترل و درمان است.

رمز موفقیت و مهمترین راهکار موثر برای تحت کنترل درآوردن این بیماری، بررسیهای سالانه و درخواست بیماری برای بررسی وضعیت عصب چشمهاست. در صورتی که افراد زیر 40 سال، حداقل سالی یکبار و در سنین بالاتر، سالی دو تا سه بار به پزشک مراجعه کنند، میتوانند مطمئن باشند در صورتی که زمینههای ابتلای این بیماری را داشته باشند، با کمک پزشک مانع از پیشروی بیماری شوند.

فشار چشم با پرفشاری خون متفاوت است

علت اصلی ابتلا به آب سیاه افزایش فشار داخل چشم، در پی آن آسیبدیدن عصبهای چشم و در نتیجه مرگ سلولها است و این موضوع هیچ ربطی به بیماری پرفشاری خون ندارد. برخی به اشتباه گمان میکنند فردی که به پرفشاری خون مبتلا است حتما به بیماری آب سیاه نیز مبتلا میشود.

شاید گمان کنید وقتی فشار چشم بالا برود، با کمک علائمی متوجه مشکل خواهید شد. اما متاسفانه چنین نیست. بجز در موارد بسیار نادر شاید افزایش فشار چشم به شکل قرمزی چشم، سردرد و حالت تهوع همراه با تاری دید خودنمایی کند، اما در اغلب موارد، بیماری تا مراحل پیشرفته بدون علامت است.

بعد از آن که آب سیاه تا جایی که میتوانست باعث مرگ سلولهای عصب چشم شد، تازه فرد با تاری دید مواجه میشود و به پزشک مراجعه میکند و متاسفانه مطلع میشود به آبسیاه مبتلا شده و سلولهای مرده عصب چشم هم قابل ترمیم و بازگشت نیستند. تنها راه باقیمانده حفظ و مراقبت از سلامت سلولهای موجود با کمک دارو، لیزر یا جراحی است.

به همین دلیل متخصصان تأکید دارند بررسیهای دورهای به صورت منظم انجام گیرد تا سلامت عصبهای چشم به موقع بررسی شوند تا اگر فردی مستعد ابتلا به گلوکوم است، درمان را به موقع آغاز کند و مانع از تسلط بیماری بر چشمها شود.

پیشنهادی برای چشمها!

چشمهای عزیز با خواندن این مطلب دچار ترس و نگرانی نشوید، زیرا که هدف ما هوشیاری و افزایش آگاهی برای مراقبت از سلامت شماست.

پیشنهاد ما این است به شایعات، اطلاعات اینترنتی و باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد که ابتلا به آب سیاه را مترادف با کوری و نابینایی عنوان میکنند، توجه نکنید.

آب سیاه قابل کنترل و درمان است و اگر مدتهاست معاینه نشده اید در اولین و نزدیکترین فرصتی که میتوانیدبرای سلامت خود را به دست متخصصان بسپارید و نسبت به حال و احوال خود آسودهخاطر شوید.

سهیلا فلاحی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها