دلایل جذابیت برنامه «رادیو شب» در شبکه استانی «شما»

تماشای تلویزیون با چشمان بسته

برنامه «رادیو شب» در شبکه شما با همان تیم برنامه‌ «رادیو هفت» در شبکه آموزش، چند وقتی از عمر آن می‎گذرد، بی‎آن‌که از نظر فرم و محتوا و نیز جذب تعداد مخاطبان از ریتم بیفتد. این برنامه وقتی پررنگ‌تر به چشم می‌آید که به این نکته توجه داشته باشیم، این برنامه در ساعات اوج کنداکتور رسانه ملی روی آنتن نمی‌رود و مهم‌تر آن‌که از شبکه‌های پربیننده سراسری هم پخش نمی‎شود بلکه برنامه‌ای شبانگاهی در شبکه شماست و این نشان از توجه به مخاطب استانی دارد.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۰۸

شاخصترین ویژگی رادیوشب آن است که اگر بیننده چشمهایش را هم ببندد، مثل گوش دادن به رادیو جلوه بصری خاصی را از دست نمیدهد. برنامهای در دل شب، آرام و به دور از حاشیه که برخلاف روال معمول برنامهسازیهای پرزرق و برق تلویزیون راه خودش را میرود و مخاطبان مخصوص به خود را دارد. فرصتی برای اندیشیدن و البته لذت بردن از یک بسته فرهنگی در پایان یک روز شلوغ و پراضطراب. این برنامه با ایجاد تمایزهای آشکار در فرم و محتوا توانسته بهانههای لازم را به تماشاچیان خود بدهد تا با وجود قرار داشتن در باکس شبانه برنامهها، قسمتی از آن را از دست ندهند. برنامهای به تهیهکنندگی و کارگردانی مشترک منصور ضابطیان و محمد صوفی که شنبه تا پنجشنبه ساعت 22 از شبکه شما آماده دیدن است. به شماری از المانهای متمایزکننده رادیوشب نگاهی میاندازیم:

رنگ و تازگی از نوع شبانگاهی

بیننده رادیوشب از تیتراژ آغازین تا پایانبندی، هر شب منتظر مجری، گوینده، موسیقی و... جدیدی است و مجبور نیست به خاطر انتخاب تیم برنامهساز، یک نفر یا یک بخش را به اجبار تحمل کند.

تنوع مجریان با سلیقه، سواد، زبان، شخصیت و تخصص متفاوت، به برنامه رنگ و احساس تازگی میدهد. زبان فصیح و ادبی رشید کاکاوند، لحن آرامشبخش منصور ضابطیان با اجرای سرحال و بانمک محمد بحرانی هر یک حالی به این مجله شبانگاهی میبخشد. همین طور گویندگان و چهرهها در بخش نمایش رادیویی رادیوشب.

اما یک بخش متفاوت رادیوشب، پایانبندی آن است؛ بخشی که معمولا برای آن فکر و ایدهای نمیبینیم و فقط به عبور عمودی اسامی دستاندرکاران برنامه میگذرد. درحالی که در این بخش، از شکل نوشتاری تیتراژ تا محتوای آن که شامل اطلاعات عمومی(مثل نام قدیمیترین سد جهان)، آیا میدانید، عکس روز مراکز خبری، حدیثی از یک امام معصوم یا جملهای قصار از یکی از شخصیتهای ایرانی و خارجی است.

اینکه تماشاچیان از پیش نمیدانند در شب بعد با چه موضوع یا چهرهای روبهرو میشوند، عاملی برای دنبال کردن رادیو شب است. اتفاقی خوب که نشان میدهد توجه به میل و تامین نیاز مخاطبان حتی در ساعات پایانی شب از مسیر یک برنامه هم مهم است.

نمایش تنوع فرهنگی

در بخشهای مختلف برنامه رادیوشب به انحای مختلف به تنوع و تلون فرهنگی جایجای ایران اشاره میشود. توجه و پرداختن به فرهنگ اقوام، لهجهها، موسیقیهای مختلف نواحی، ضمن نمود تکثر فرهنگی و استحکام وحدت ملی با نمایش زندگی صلحآمیز اقوام ایرانی، میتواند از عادت و تکرار ملالآور جریان برنامهسازی کم و به جذابیت بیشتر برنامه کمک کند.

غیر از میانبرنامههای رادیوشب که به موسیقیهای محلی کمتر شنیده شده اختصاص دارد، یکی دیگر از نمونههای توجه به گونههای قومیتی فرهنگ ایرانی در رادیوشب، تهیه و معرفی سوغاتیهای هر خطه از کشور در هر قسمت از برنامه به بینندگان است. از آنجا که این برنامه در شبکه‌‌ای متعلق به استانهای مختلف کشور پخش میشود، با این حرکت ضمن معرفی توان بومگردی شهرهای مختلف، برای سفر کردن و لذت بردن از جاذبههای گردشگری هر نقطه از ایران تبلیغ میشود.

ترغیب همه به مطالعه

در بخشهای ویژه مجریان و نمایش رادیویی برنامه، بروشنی شاهد تاکید گروه برنامهساز بر گنجاندن متون ادبی و هنری ایران و جهان هستیم. از سرچراغی رادیوشب با متنهای چیدمان شده و مناسب این بخش ورودی با شعر، نثر و داستان از زبان مجریان تا بخش اجرای گیرای یک داستان به سبک نمایش رادیویی با گویندگان و بازیگران مختلف، بیننده را به شکل زیرپوستی به زیبایی آثار کلاسیک و امروزی در کنارهم و جذابیت مطالعه تشویق میکند. در روزگاری که فرصت کم، دغدغههای بسیار و نیز ترویج فضای مجازی کمتر مجالی برای خریدن و خواندن آثار مکتوب گذاشته، این برنامه با انتخاب گزیدهای از بهترین محتواهای فرهنگی و ادبی، تلنگری به فکر شنونده آنها میزند که یک داستان این کتاب یا یک قطعه شعر فلان شاعر این قدر جذاب و شنیدنی است، کل آن چقدر خواندنی است.

گپوگفت دوستانه

دو مبل راحتی، منصور ضابطیان و مهمان روبهرویش، تمام آن چیزی است که گفتوگوی ویژه رادیو شب را رقم میزند.

بخشی که با دعوت از یک چهره معمولا موثر و شناخته شده فرهنگی و هنری و هدایت آرام و دلنشین این شبنشینی توسط منصور ضابطیان، یکی از متفاوتترینها از نوع خود به حساب میآید، چرا که نه از سوال و جوابهای چالشی و حاشیهساز خبری است و نه از پاسخهای سربالایی و محافظهکارانه معمول چنین گفت و شنودهایی.

انگار تماشاگران، به عنوان حضار نامرئی این گفتوگوها در کنار ضابطیان و مهمانش مینشینند و خاطرات و حرفهای از جنس دل خود را ساده و خودمانی شنونده و بینندهاند. تعریف خاطرات گاه تلخ و غالبا شیرینی که از تولد تا حال و روز امروز مهمان با تمام فراز و نشیبهای یک زندگی را دربرمیگیرد و بیشتر بر جزئیات کمتر شنیده شده تاکید دارد.

سارا صالحی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها