دشمنی رسانه‌ها با کوربین به روایت اسناد

گزارشی که اخیرا توسط یک بنیاد مستقل انگلیسی منتشر شده روایتی مستند از غرض‌ورزی رسانه‌های جریان اصلی انگلیسی ضد حزب کارگر که رهبری آن در دست جرمی کوربین قرار دارد ارائه می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۷۴۴۸

از زمان پیروزی کوربین در انتخابات سال 2015 حزب کارگر، سازمانهای هوادار اسرائیل اتهاماتی مبنی بر ضد یهودی بودن وی و دوستانش در حزب کارگر مطرح کردهاند. روزی نمیگذرد که رسانهها جنجالی جدید درباره او مطرح نکنند و تلاش میکنند به وی برچسب نژادپرستی بزنند. ناظران معتقدند دشمنی رسانهها با کوربین به علت مواضع مستقل وی بخصوص حمایت از فلسطینیان در مقابل اسرائیل است که باعث شده جایگاه اسرائیل در حزب کارگر و حتی جامعه انگلیس بیشتر از قبل به خطر بیفتد و مخالفتها با سیاستهای رژیم صهیونیستی کم کم از کنترل خارج شود.

اما این گزارش که توسط بنیاد «ائتلاف اصلاح رسانهها» منتشر شده با بررسی بیش از
250 مقاله و خبر که توسط بزرگترین بنگاههای خبری انگلیس تهیه شده به اتهامات مطرح شده در خصوص ضدیهودی و نژادپرست بودن سران حزب کارگر میپردازد.

براساس این گزارش، رسانههای انگلیسی از طیفهای مختلف بارها اخبار غیردقیق و تحریف شده درخصوص جنجالها بر سر نژادپرست بودن اعضای حزب منتشر کردهاند.

در این گزارش آمده بیش از یکسوم این مطالب شامل حداقل یک جمله غیردقیق یا گمراه کننده بودهاند. این گزارش میگوید رسانهها با تحریف سخنان، حذف اطلاعات لازم، مطرح کردن قضاوت شخصی و طرح ادعاهای دروغی که یا توسط خبرنگاران یا توسط منابع خبری اظهار میشوند، رفتاری جانبدارانه در خصوص حزب کارگر داشتهاند. در این گزارش بیش از 95 نمونه از اخبار گمراه کننده یا غیردقیق که در تلویزیون یا دیگر پلتفرمها منتشر شده ذکر شدهاند، بیشتر از همه در بیبیسی، دیلی میل و سان.

گزارش میگوید در تلویزیونهایی چون بیبیسی چهرههای منتقد کوربین براحتی و آزادانه سخن میگویند و مدافعان حزب کارگر بندرت تریبونی برای حرف زدن پیدا میکنند. همچنین مجریان تلویزیونها با چهرههای مدافع حزب کارگر برخورد چالشی و انتقادی دارند، اما در مقابل چهرههای مخالف حزب کارگر رویکرد همراهانهای دارند. در پایان این گزارش نتیجهگیری شده است: ما میتوانیم با قاطعیت بگوییم که اشتباهات، حذفیات و تحریفات زیادی در پوشش رسانهها از اخبار مربوط به این اتهامات وجود دارد. تقریبا تمام این اشتباهات به نفع مخالفان حزب کارگر است و در تایید این اتهامات این که حزب کارگر در کنترل افراطیون و نژادپرستان قرار گرفته است.

مردم به کمک کوربین میآیند

اما اینها تنها مستندات در خصوص دشمنی رسانههای انگلیسی با کوربین نیستند. تحقیقات محققان دانشگاه لندن در سال 2016 نشان داد اکثر رسانههای انگلیسی در جریان ماجرای استعفای تعدادی از وزرای کابینه سایه در اعتراض به تمایلات ضدیهودی در حزب که با هدف به زیر کشیدن کوربین از رهبری حزب کارگر انجام شد، بیشتر از دوبرابر وقتی را که به پشتیبانان کوربین اختصاص دادند به منتقدان وی دادند. تحقیقات دانشگاه لندن انتقادات ویژهای را متوجه بی بی سی کرد و نشان داد مجریان بیبیسی در جریان بخشهای خبری مدام کوربین را مورد انتقاد قرار دادهاند و با لحنی «دشمنانه، تعصب آمیز و افراطی» ضد وی صحبت کردهاند. با وجود دشمنی رسانهها و سیاستمداران با کوربین، اما مردم انگلیس با استفاده از رسانههای اجتماعی به کمک کوربین آمدهاند تا فضا را تغییر دهند. کوربین در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ بریتانیا، در میان شگفتی بسیاری، جایگاه حزب کارگر را با افزایش تعداد کرسیها از ۲۳۲ کرسی به ۲۶۶ کرسی قویتر کرد. تحقیقات نشان میدهد جانبداری رسانهها باعث شده اعتماد مردم انگلیس به آنها به طور بیسابقهای کاهش یابد. تحقیقی که اخیرا توسط موسسه پیو در هشت کشور اروپایی انجام شد نشان داد تنها 37 درصد مردم انگلیس معتقدند رسانهها از لحاظ سیاسی بیطرف هستند و فقط 31 درصد آنها به رسانهها اعتماد داشتند.

علیرضا هاشمی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها