فقط پرچم اباعبدا...(ع) را بلند کنید

استقبال فراوان جمعیت از هر مراسمی نشان می‌دهد مدیران آن توانستـــــــه‌انــــــد بدرســــــتی ذائقــــــه مخاطبانشان را شناسایی کنند. برنامه‌ای مذهبی مانند یک مراسم عزاداری نیز از این قاعده مستثنا نیست و زمانی که با وجود هیات‌های فراوان در سطح شهر تهران، فقط تعداد معدودی از آنها می‌توانند چندهزار نفر را پای جلسات خود بکشانند، می‌توان به این نکته پی برد که این هیات‌ها در کنار استفاده از مداحان مشهور، از مدیران مخاطب‌شناسی نیز بهره گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۵۳۰۲

سعید عمرانی، عضو هیات امنای حسینیه «ریحانة‌الحسین (عنمونه‌ای از این مدیران است. او در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند در کنار محبوبیت مداحشان، شناخت دقیق آنها از ذائقه مخاطبان جوان نیز از علت‌هایی است که باعث شلوغ شدن جلسات این هیات می‌شود. منظور او از ذائقه مخاطب، در درجه اول سبک مداحی و اشعار است و بعد از آن هم، محتوای صحبت‌های سخنران هیات.

عمرانی همچنین می‌گوید مسؤولان این هیات به جذب حداکثری معتقدند و برایشان فرقی نمی‌کند کسی که به هیاتشان می‌آید چه باورهایی دارد. به همین دلیل آنها به کادر اجرایی حسینیه توصیه کرده‌اند که همواره با همه مردم رفتار مناسبی داشته باشند. عضو هیات امنای حسینیه ریحانه در این باره توضیح می‌دهد: ما اعتقاد داریم هیات‌ها، گوشه‌هایی از حرم امام حسین (ع) هستند و چون ایشان همه افراد را صرف نظر از خوب یا بد بودن آنها، به حرم خود دعوت می‌‎کند، ما نیز درِ این هیات را برای همه افراد باز نگه داشته‌ایم. البته عمرانی هم مانند بسیاری از مخاطبان هیات ریحانه، معتقد است علت اصلی جذب جوانان به این هیات، حضور مجید بنی‌فاطمه است. به گفته او، علاوه بر این که سبک خواندن بنی‌فاطمه باعث محبوبیتش شده، روی گشاده و شوخ‌طبعی این مداح نیز در جذب جوان‌های زیاد به جلسات این هیات بی‌تاثیر نبوده است.

با این حال از نظر عمرانی، این که کسی فقط به خاطر یک مداح خاص در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت کند، اشکال شرعی دارد و اگر کسی چنین رفتاری دارد، باید در نیت خود تجدید نظر کند. عضو هیات امنای حسینیه ریحانه، البته انکار نمی‌کند که بسیاری از افراد به صرف دیدن مجید بنی‌فاطمه و شنیدن صدای او در جلسات هیاتشان شرکت می‌کنند، ولی تاکید می‌کند مسؤولان این هیات بارها به مخاطبان خود تذکر داده‌اند که اینجا مجلس عزای سیدالشهدا (ع) است و سید مجید نیز بیشتر از یک نوکر امام حسین (ع) نیست. عمرانی اعتقاد دارد نباید طرفداران هیچ کدام از مداحان مشهور از آنها بت بسازند، چراکه شایسته نیست در این مکتب در کنار پرچم اباعبدا...(ع)، پرچم شخص دیگری بلند شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها