مروری بر پرطرفدارهای هیات در فضای مجازی

نوحه‌ای که صدای زنگ تلفن همراه شد

دهه اول محرم رو به اتمام است. دیگر حتی آنهایی که از ابتدای محرم وارد سیاه‌پوشان و عزاداری نمی‌شوند هم سیاه‌پوش شده و رنگ و بوی عزای حسین گرفته‌اند. هر طیف و هر جنس مخاطبی که باشید احتمالا مصرف‌کننده محصولات فرهنگی مرتبط با عزاداری هستید. محصولات صوتی و تصویری اعم از نوا و سخنرانی یکی از انواع محصولاتی است که در این فضا بخصوص در این روزها و شب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از محیط‌هایی که این قبیل محصولات در دسترس کاربران است و مخاطبان از آن طریق از آنها استفاده می‌کنند، فضای مجازی است. اگر اهل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشید با چرخیدن سلیقه عمومی دستتان می‌آید و متوجه می‌شوید که کاربران بیشتر به کدام چهره‌ها و احیانا مداحی و سخنرانی‌ها اقبال نشان می‌دهند. با توجه به این‌که فضای مجازی این روزها رواج زیادی در بین کاربران یافته از این‌رو می‌توان برای شناخت سلیقه عموم سراغ این فضا رفت و با مرور موضوعات پرطرفدار، سلیقه آنها را به دست آورد. به بهانه این روزها سراغ پرطرفدارهای مرتبط با سالار شهیدان در فضای مجازی رفتیم و مروری بر آنها کردیم.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۰۹

هلالی در محله هرندی

خیلی اتفاقی در حال مرور ویدئوهای مرتبط با این ایام بودم که با ویدئویی روبهرو شدم که قریب به 24 هزار مرتبه در آپارات دیده شده بود. تیتر این ویدئو «عبدالرضا هلالی این روزها کجاست و چه میکند؟» بود و همین کنجکاوم کرد آن را بخوانم. عبدالرضا هلالی از چهرههای مداحی در سالهای دهه 80 بود که گُل کرد و در میان مخاطبان بخصوص طیف جوان محبوبیت پیدا کرد. این ویدئو نشان میدهد که هیاتالرضا مشغول ساخت حسینیهای در محله هرندی تهران است تا علاوه بر اینکه مکانی برای مجالس اهل بیت(ع) باشد به خدمات فرهنگی و خیریه نیز در این منطقه محروم پایتخت بپردازد. شاید این نشان میدهد شخصیت هلالی و البته فعالیت خیریه یکی از موضوعات مورد توجه اهالی فضای مجازی است.

45 هزار پرستوی سفید

نوحه «پرستوی سفیدم ...» که محمود کریمی آن را خوانده و یکی از نوحههای محبوب دهه 80 بود یکی دیگر از پربازدیدها و البته پرتکرارهای فضای مجازی است. کافی است در آپارات این عنوان را جستوجو کنید تا با چند ویدئو از این نوحه روبهرو شوید. مجموع بازدید هفت ویدئو از این نوحه بیش از 45 هزار مرتبه است که نشان میدهد این نوحه در میان محبوبهای فضای مجازی قرار دارد و کاربران آن را بارها جستوجو کردهاند.

خارج از کادر

سیدحسن آقامیری، روحانی جوان که در اینستاگرام از زمره چهرههای مشهور است. آقامیری ویدئوهایی که در صفحهاش منتشر میکند چند هزار مرتبه دیده میشود و این نشان میدهد که او در میان کاربران توانسته جا باز کند. اما ویدئوهای او در آپارات بازخورد زیای ندارد و حد 3000 تا 4000 مرتبه دیده میشود. در هر صورت این روحانی جوان که قالبهای سنتی را جابهجا کرده، توانسته مخاطبان خود را بسازد و توجهها را به سوی خود جلب کند. این روحانی از فضای مجازی هم برای افزایش ضریب نفوذ خود بهره میبرد و در این مدت توانسته به مذاق کاربران بنشیند.

سخنرانی با رگ خواب مخاطب
در دست

علیرضا پناهیان یکی دیگر از سخنرانها و چهرههایی است که در فضای مجازی مورد اقبال کاربران است. ویدئوها یا پادکستهایی که در صفحه او در اینستاگرام (با 610 هزار دنبالکننده) منتشر میشود علاوه بر اینکه پربازدید است در صفحات دیگر هم دستبهدست میشود. این سخنران هم یکی از آن چهرههایی است که مورد توجه کاربران قرار میگیرد. طیفی از جوانان مخاطب سخنرانیهای پناهیان بوده که البته بانوان مخاطبان جدیتری برای این سخنران شهیر هستند. او که این روزها تبدیل به سخنران قهاری شده، در سالهای دورتر با ادبیات جوانان و سخن گفتن از دغدغههای آنها توانست بین آنها جا باز کند و رضایت آنها را به دست بیاورد

.نوحه با صدای بلند

اگر اهل نوحه گوش دادن هم نباشید، احتمالا از طریق صدای ضبط یکی از خودروهای عبوری در سطح شهر در این سالها، نوحه «عمو عباس...» که مجید بنیفاطمه آن را خوانده، شنیدهاید. نوحهای که خودروهای عبوری و ایستگاههای صلواتی پخش میکردند، البته با صدای بلند. نوحهای که در میان جوانان با اقبال روبهرو شد و توانست توجه آنها را به خود جلب کند. این نوحه یکی از پربازدیدهای فضای مجازی است که این مداح در سالهای جوانی خوانده و اصطلاحا گُل کرد.

زنگخورِ موبایل با صدای حسن خلج

حسن خلج یکی از مداحانی است که طی سالهای متمادی میتواند لقــــــــــــــــــــــــــــــب بیحاشیهترین چهره مجالس عزاداری را از آنِ خود کند. البته این حاشیه به معنای منفی نیست بلکه گاهی یک مداح یا سخنران با یک اظهارنظر اخلاقی میتواند در صدر توجه قرار گیرد، اما حسن خلج مداحی است که این سالها تنها به نوحهخوانی پرداخته و همین سبب شده چهرهای متمایز در عالم مداحی شود. «رَدِ خونِ دستِ ساقی هنوزم ...» نوحه مشهوری است که در میان پربازدیدها و محبوبهای این مداح قرار دارد. آنهایی که اهل دنبال کردن محبوبها هستند احتمالا وقتی قرار باشد یادی از حسن خلج کنند به این نوحه اشاره می کنند که در سالهای دهه 80 که هنوز شبکههای اجتماعی گسترده نشده بود، در تلفنهای همراه از طریق بلوتوث رد و بدل میشد و تبدیل به صدای زنگ تلفن همراه برخی شده بود.

همنوا با «زینب زینب زینب»

نامِ موذنزاده برای بسیاری از ما مساوی است با نوای اذان روحبخش رحیم موذنزاده که بسیاری آن را به عنوان اذان تراز شیعی میشناسند. اما نام موذنزاده تنها با اذان مرحوم رحیم موذنزاده همراه نیست، بلکه «سلیم» هم یکی از نامهایی است که در میان مخاطبان آشناست. نوحه آذری «زینب زینب زینب ...» که سلیم موذنزاده آن را خوانده یکی از معروفترین و البته ماندگارترین نواهای عاشورایی است که فارس و ترک نمیشناسد و همه با آن ارتباط برقرار میکنند. این نوحه در فضای مجازی بارها بازنشر شده و شاید نتوان رقم دقیقی برای دیده شدن آن ارائه کرد.

پرمخاطب حتی در ایستگاههای صلواتی

«تا مشکتو تو آب زدی ...» هم یکی دیگر از آن نواهایی است که سالهای قبل پرطرفدار بوده و شاید بتوان میزان نفوذ آن را در میان مخاطبان نواهای عاشورایی گسترده دانست. مهدی سلحشور با این نوحه که در رثای حضرت عباس(ع) خوانده شده تبدیل به یکی از چهرههای مشهور آن سالها شده بود و در روزگار پیش از پیامرسانهای موبایلی از طریق بلوتوث دست به دست میشد و به عنوان صدای زنگ تلفن همراه استفاده میشد. این نوحه به قدری در فضای رسانهای آن روزها تاثیر گذاشت که مداحان جوانتر سعی در تقلید این سبک داشتند.

با نگاهی به تعداد بازدیدهای این نوحه در آپارات، که تعداد بازنشر آن از شمارش خارج است، میتوان به میزان محبوبیت این نوحه پی برد. حتی اگر مخاطب این محصولات هم نبوده باشید احتمالا حین عبور از کنار ایستگاههای صلواتی در خیابان، این نوحه به گوشتان خورده است.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها