با بهترین دوچرخه‌هایی آشنا شوید که این روزها به لطف فناوری طرفداران زیادی در جهان دارند

10 دوچــرخه الکتریکی برتـــر جهان

در هفته‌های قبل در همین صفحه با تعدادی از جدیدترین و سرعتی‌ترین موتورسیکلت‌های برقی جهان آشنا شدیم. اما دنیای وسایل نقلیه دوچرخ مدرن فقط به موتورسیکلت‌ها محدود نمی‌شود. امروز سراغ ده نمونه از بهترین دوچرخه‌های برقی جهان خواهیم رفت.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۵۴

دوچرخههای الکتریکی، ساختاری بسیار ابتداییتر از موتورسیکلتها دارند و عموما دارای یک باتری در بدنه خود هستند. اما وجود این باتریها برای به حرکت درآوردن دوچرخه کافی نیست و همچنان آنها مانند نسلهای گذشته خود به نیروی پاها برای به گردش درآوردن پدال نیاز دارند. در این گونه از دوچرخهها، نیروی شروع به حرکت از طریق باتری به موتور منتقل شده و تا سرعت 15 کیلومتر در ساعت وظیفه حرکت کردن را به عهده دارند، اما بعد از آن وظیفه ادامه حرکت به دوچرخهسوار موکول میشود و اوست که باید مانند دوچرخههای معمولی با به حرکت درآوردن پدالها به پایداری روند حرکتی وسیله نقلیهاش کمک کند. باتریهای به کار گرفتهشده در دوچرخههای الکتریکی از نوع لیتیوم یونی بوده و برای شارژ به سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارند. شرکتهای نامداری چون بوش و پاناسونیک از مهمترین غولهای فناوری جهان هستند که نسبت به تولید باتریهای مخصوص این دوچرخهها اقدام کردهاند. وزن دوچرخههای الکتریکی معمولا تا هفت کیلوگرم نسبت به دوچرخههای عادی بیشتر است و همچنین نسبت به آنها گرانقیمتتر نیز هستند. اما بزرگترین مزیت آنها نسبت به موتورسیکلتهای الکتریکی در این است که اگر با مشکل تمامشدن شارژ باتری مواجه شدید میتوانید با رکاب زدن به مسیر ادامه دهید و از دوچرخه الکتریکی خود مانند دوچرخه معمولی استفاده کنید. در ادامه با مشخصات ده دوچرخه الکتریکی برتر آشنا میشویم.

ولت کنسینگتون (Volt Kensington)

قیمت: 1500 پوند

این دوچرخه شیک و زیبای بریتانیایی که نامش را از برند تجاری Volt گرفته در رنگهای آبی یا سفید عرضه میشود و با باتریهایی که ساخت شرکت پاناسونیک است میتواند تا مسافت نزدیک به 95 کیلومتر حرکت کند و برای شارژ آن نیز به سه ساعت زمان نیاز است. موتور الکتریکی نصب شده در محور مرکزی آن به یک دریچه گاز مجهز است و همچنین باتریهای مورد نیاز نیز در شاسی میانی و به صورت عمودی قرار گرفته که نسبت به سایر مدلها جلوه بهتری به دوچرخه داده است. این دوچرخه همچنین به صورت استاندارد دارای چراغ جلو و عقب و قسمت حمل بار در پشت است که زنبیلهای فلزی توری مانندی نیز برای نصب جلوی دوچرخه در نظر گرفته شده و خریداران میتوانند آن را جداگانه بخرند.

جیتک ایبایک اسپرتس (GTech eBike Sports)

قیمت: 995 پوند

شکل ظاهری این دوچرخه الکتریکی اسپرت به دلیل استفاده از زین راحت و دسته فرمانهای بدون انحنا با ذائقه خیلی از دوچرخهدوستان هماهنگی دارد. شاید تنها قسمت بد طراحی آن، قرار گرفتن باتریها روی تنه مرکزی آن باشد که البته سادگی و عدم استفاده از پوششهای فیبرکربنی روی تنه و محور زنجیرها که در دنیای طراحی دوچرخهها امری مرسوم به حساب میآید، بدیهایش را کمرنگ میکند. یک رایانه پیشرفته مداوم عملکرد دوچرخه را تحلیل میکند و هنگامی که شما به نیروی بیشتری نیاز داشته باشید قدرت موتور قرار گرفته در چرخ عقب را افزایش میدهد. همچنین یک صفحه نشانگر دیجیتال نیز در این دوچرخه قرار داده شده که به شما نشان میدهد چه مقدار از شارژ باقی مانده است. در آخر بد نیست بدانید به خاطر نوع طراحی این دوچرخه برای استفاده بیشتر در جادههای شهری eBike نامگذاری شده است.

ریجبک الکترون پلاس: تردز

(Ridgeback Electron Plus: Tredz)

قیمت: 2200 پوند

ریجبک یکی از قابل اطمینانترین کارخانههای صنعت دوچرخهسازی است که موفق شده در زمینه تولید دوچرخههای الکتریکی هم اسم و رسمی برای خود دست و پا کند. طراحی چارچوب شاسی یکپارچه این دوچرخه، وعده یک سواری راحت را به بیننده القا میکند و البته یادآور دوچرخههای کلاسیک است. محفظه باتری زیر قفسه و در قسمت پشت دوچرخه قرار گرفته و نیروی مورد نیاز را به موتوری که در محور اصلی دوچرخه قرار دارد منتقل میکند. موتور ساخته شده برای این دوچرخه بسیار قوی است، به گونهای که سازندگان آن ادعا دارند بدون رکاب زدن میتوان با سرعتی

حدود 15 کیلومتر در ساعت با این دوچرخه از تپهها بالا رفت.

ایوانزسایکلز توربو

(Specialty Turbo Levo FSR Comp 6Fattie، Evans Cycles)

قیمت: 4250 پوند

شرکت تخصصی دوچرخهسازی کالیفرنیا، دوچرخهای کوهستانی را از چند دهه پیش تولید و به بازار عرضه کرده و اخیرا نیز نمونه الکتریکی آن را روی خط تولید خود برده است. یکی از بهترین اقدامات شرکت دوچرخهسازی کالیفرنیا در طراحی این دوچرخه این است که باتری و موتور مورد نیاز دوچرخه را در قاب داخلی تنه آن تعبیه کرده که در نگاه اول شاید تشخیص الکتریکی بودن آن براحتی مقدور نباشد. وزن خالص ایوانزسایکلز 3/23 کیلوگرم است. اما به گفته سازندگانش وزن تقریبا بالای آن در مقایسه با سایر دوچرخهها مانعی برای کم شدن از هیبت قدرتمند و سرعتی آن نیست.
گرانقیمت بودن این دوچرخه فقط به خاطر طراحی خوب آن نیست و باید بدانید یک سیستم مدیریت باتری بسیار پیچیده نیز در آن نصب شده که عملکرد دوچرخه را به صورت بسیار دقیق به کنترل
خود درآورده است. یکی از اقدامات مرکز کنترل دریافت اطلاعات در سیستم مدیریت باتری این دوچرخه، میزان مسافت و نوع مسیر است. پس از تحلیل اطلاعات برای اطمینان از رسیدن به مقصد، میزان مصرف انرژی را مدیریت میکند.

پیناکل لیتیومیون 2018

(Pinnacle Lithium Ion 2018)

قیمت: 2000 پوند

یکی از خصوصیات این دوچرخه، باتریای است که در آن تعبیه شده؛ زیرا با هر بار شارژ کامل میتواند تا 96 کیلومتر مسافت را بپیماید. برای شارژ کامل باتری آن نیز به چهار ساعت زمان نیاز است. پیناکل نیز نام تجاری شرکت ایوانزسایکلز است که خدمات طراحی و ساخت دوچرخههای ارزشمندی ارائه میکند. این دوچرخه در دو رنگ آبی کبود و نارنجی تولید میشود که جلوه زیباتری به طراحی آن میبخشد، اما قرار گرفتن باتری لیتیــــومیونی روی تنــــه آن شاید برای بسیــــاری از دوچرخهسواران نکته مثبتی به نظر نرسد.

ولت مترو (Volt Metro)

قیمت: 1300 پوند

دوچرخه ولت مترو در مقایسه با سایر دوچرخههای الکتریکی، وزنی در حدود 5/18 کیلوگرم دارد که باید 3/2 کیلوگرم نیز برای باتریهای آن در نظر بگیریم. طراحی آن به گونهای است که حس ثبات و راحتی خوبی به بیننده و راکب منتقل میکند. تایرهای این دوچرخه 16 اینچی است که نسبت به سایر رقبایی که از سایز 20 اینچی بهره میبرند، پایداری و سرعت کمتری دارد. نمونه استاندارد این دوچرخه میتواند با یک بار شارژ کامل 96 کیلومتر از مسیر را بپیماید که البته میتوان از باتری با تعداد سلولهای بیشتر نیز برای این دوچرخه استفاده کرد. در آن صورت محدوده حرکتی آن به بیشتر از 120 کیلومتر خواهد رسید. ولتمترو فقط در دو رنگ سفید و سیاه تولید میشود.

اینفینیوم اکستریم (Infineum Extreme)

قیمت: 1500 پوند

دوچرخه اینفینیوم با استفاده از یک سیستم باتری قابل انعطاف طراحی شده که قابلیت افزایش تعداد باتریها را فراهم کرده است. به گونهای که با افزایش هر سلول که وزنی در حدود 8/1 کیلوگرم دارد، میتوان 40 تا 53 کیلومتر به محدوده پیمایش آن افزود. محل قرارگیری باتریها نیز در قسمت عقب دوچرخه و زیر محل نشستن سرنشین جانبی تعبیه شده و به همین دلیل در ظاهر شباهت زیادی به دوچرخههای عادی دارد. یک صفحه نمایش با نور پسزمینه نیز روی فرمان وجود دارد که سرعت و قدرت باتری را نشان میدهد. این دوچرخه زیبا و ارزان قیمت سواری مناسب و معقولی را به سرنشینانش ارائه میکند.

برومپتون الکتریک (Brompton Electric)

شروع قیمت از 2500 پوند

این دوچرخه که ساخت شرکت محصولات برقی پرومپتون است، لذت یک دوچرخه سواری بیعیب و نقص را به سرنشین خود می‌‌دهد. باتری پرومتون داخل یک کیسه جمع و جور قرار دارد
و دقیقا جلوی دوچرخه تعبیه شده است و نیروی موتور دوچرخه را که روی چرخ جلو قرار دارد، تامین میکند. یکی از بزرگترین مزیتهای این دوچرخه کوچک و دارای قابلیت تاشوندگی آن است که میتوانید آن را با خود به محل کار یا منزل ببرید و دیگر نگران به سرقت رفتن آن نباشید.

باتری در نظر گرفته شده برای پرومپتون در زمان سه ساعت به طور کامل شارژ میشود.

کوبوک وان بروکلین (Coboc ONE Brooklyn)

قیمت: 4000 پوند

این دوچرخه که با نام تجاری آلمانی به بازار عرضه شده نمونه بسیار مناسبی است برای اثبات اینکه دوچرخههای الکتریکی همچنان میتوانند شیک و خارقالعاده باشند. کوبوک که در رنگهای
شاد و مات تولید میشود در نوع خود جزو سبکترینهای الکتریکی است. حتی در شارژ باتری هم جزو بهترینهاست و خیلی زود شارژ میشود. کوبوک برای شارژ کامل باتری به دو ساعت زمان
نیاز دارد. همچنین مکانیسم موتور و باتریهای آن نیز در داخل قاب تنه قرار گرفتهاند.

بعلاوه یک نرمافزار تحت اندروید یا آیاواس و با اتصال به بلوتوث میتواند فاصله باقیمانده تا مقصد، میزان شارژ موجود و سرعت و اطلاعاتی از این دست را به سرنشین اعلام کند.

گوسایکل جیاس ( Gocycle GS)

قیمت: 2500 پوند

دوچرخه گوسایکل دارای طراحی فوقالعادهای میان دوچرخههای پیشرفته الکتریکی است که در ساخت آن به جزئیات زیادی دقت شده است. این دوچرخه زیبا 16 کیلوگرم وزن دارد و به دلیل قابلیت جداشوندگی چرخها فضای کمی برای نگهداری نیاز دارد و برای باز کردن چرخهای آن دکمههایی طراحی شده که کار جداسازی را به آسانی انجام میدهد. باتری گوسایکل در مدت هفت ساعت شارژ میشود و در نهایت میتواند پیمایش 80 کیلومتر را برای این دوچرخه تضمین کند. یک برنامه موبایلی نیز برای آن نوشته شده که میتوان با نصب روی گوشیهای تلفن همراه اطلاعاتی از قبیل سرعت، عمر باتری، کالری سوختهشده و... را از طریق آن مشاهده کرد. همچنین چرخدهندهها و زنجیرها درون یک پوشش فلزی قرار دارند که علاوه بر بهتر کردن ظاهر آن از کثیف و روغنی شدن لباس دوچرخه سوار نیز جلوگیری میکند. گوسایکل در رنگهای متنوع اسپرت
تولید میشود.

منبع: independent.co.uk

محمدرضا نجفی شاهکوهی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها