انتقادها از تصمیم مشکوک حیدر العبادی ادامه دارد

دست آمریکا پشت تصمیم عبادی

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق با برکناری فالح الفیاض در معرض حملات تند و انتقادی رهبران شیعه عراق قرار گرفت. او که دوره نخست‌وزیری‌اش رو به پایان است، روز پنجشنبه طی حکمی رسمی فالح الفیاض، رئیس الحشد العشبی (بسیج مردمی عراق) را طی تصمیمی مشکوک برکنار کرد. بعضی منابع خبری در شبکه‌های مجازی گفته اند این تصمیم بعد از دیدار برت اچ. مک‌گورک فرستاده کهنه‌کار آمریکا در بغداد با العبادی صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۴۵

روز گذشته فالح الفیاض در واکنش به اقدام العبادی تاکید کرد: ما برای تصدی پستهای بیارزش به این موقعیتها نیامدهایم. وی افزود: الحشدالشعبی در اعمال و رفتار خود فراتر میرود و در حال ریشه دواندن در دل مردم است. عناصر الالحشد بیش از اتخاذ هر اقدامی هزار مرتبه فکر میکنند. الفیاض درعین حال یاد آور شد: ما شاهد تشکیل دولت جدیدی خواهیم بود و امیدوارم دولت آینده وفادار به کسانی باشد که باجانفشانی جان خود را فدای میهن کردند.

با این حال جمعی از فرماندهان الالحشدالشعبی عراق روز جمعه از تصمیم حیدرالعبادی نخستوزیر انتقاد کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، ابومهدی المهندس معاون رئیس هیات الحشد الشعبی در جریان دیدارش با فالح الفیاض گفت: متاسفانه تصمیمی شتابزده و به این شیوه اتخاذ شد و تغییری بدون آگاهی و بدون توجه به دیدگاه الالحشد و فرماندهان آن صورت گرفت. وی افزود: ما به عنوان الحشد الشعبی فراتر از فعالیتهای سیاسی باقی خواهیم ماند و از الالحشد به عنوان یک نهاد ملی متعهد به قوانین محافظت خواهیم کرد. ما سیاسی کردن الالحشد الشعبی را نخواهیم پذیرفت. وی افزود: الالحشد نهادی است که مرجعیت و مردم آن را بنا نهادند. این امر در زمانی روی داد که دستگاههای کشوری فروپاشیده بودند. از سال 2015 میلادی تا امروز فشار به الالحشد از طریق کاستن از بودجه آن - در سایه افزایش شمار نیروها بدون تامین بودجه - در جریان است که این روند به زیان حقوق مبارزانی تمام شده است که به فتوای مرجعیت لبیک گفتند. المهندس گفت: در سال 2015 میلادی حقوق الالحشد الشعبی دو ماه قطع شد و بعدها نیز پرداخت نگردید. ما در سالهای 2016 و 2017 و 2018 مجبور شدیم که حقوق الالحشد الشعبی و مبارزان را کاهش دهیم.

گمانهزنیها

برکناری ناگهانی فالح الفیاض گمانهزنیهای متعددی را در داخل و خارج از عراق به وجود آورد. ائتلاف الفتح به رهبری نوریالمالکی این اقدام نخست وزیری عراق را محکوم کرد و در بیانیهای برکناری فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق و رئیس الالحشد الشعبی را تصمیمی، شخصی و غیرقانونی دانست. این ائتلاف گفت تصمیم العبادی بعد از مخالفت الفیاض با نامزدی مجدد العبادی برای نخست وزیری بود. هشام الرکابی، مدیر دفتر نوری مالکی نیز در این باره گفت: برکناری الفیاض پیامدهای معکوسی برای النصر خواهد داشت و شانس این ائتلاف برای پیروزی در مذاکرات تشکیل دولت را کاهش میدهد. سعد المطلبی، از رهبران ائتلاف دولت قانون نیز گفت: تصمیم العبادی درباره برکناری الفیاض نسنجیده بود. این اقدام چند دقیقه بعد از اظهارات حسن السنید درباره اینکه ۳۰ نماینده از النصر به دولت قانون پیوستهاند، رخ داد. برکناری فالح الفیاض، حتی بگو مگو و شکافهایی را در درون ائتلاف النصر وابسته به حیدر العبادی به وجود آورد. به طوری که روز گذشته ائتلاف النصر با انتشار بیانیهای نسبت به اعلام مواضع بعضی از رهبران این ائتلاف پیرامون نامزدی الفیاض برای نخست وزیری عراق اعلام شگفتی کرد. پیش از آن شبکه سومریه نیوز در خبری اعلام کرده بود شماری از رهبران النصر در بیانیهای فیاض را نامزد این ائتلاف برای نخست وزیری عراق معرفی کردند. با این حال حسن البهادلی از رهبران النصر در گفتوگو با شبکه خبری العالم گفت تنها نامزد این ائتلاف، حیدر العبادی نخستوزیر فعلی است و نامزد دیگری وجود ندارد لذا بیانیه اعلام نامزدی الفیاض تلاشی برای گرفتن امتیازات سیاسی بوده است.

الفیاض یکی از رهبران الدعوه الاسلامیه است که احتمالا نزدیکیاش با ائتلاف دولت قانون که ائتلاف برجسته حزب است، باعث حساسیتها در باره او شده است . با این حال یک منبع مسئول شیعی گفت، تصمیم برکناری بیش از ده روز است که گرفته شده و رهبران شیعی از جمله رهبران الفتح آن را میدانستند. به همین مناسبت، برخی منابع غیررسمی نیز در شبکههای مجازی گفتند تصمیم برکناری فالح الفیاض بعد از دیدار نماینده آمریکا با حیدر العبادی صورت گرفته است . این مساله نشان میدهد که در پشت صحنه برکناری الفیاض دستهای پنهان آمریکاییها وجود دارد. به عبارتی دیگر آنها حضور الفیاض را مضر به منافع آینده خود میدیده و از همین رو بر نخستوزیر فشار آوردهاند که او را برکنار کند. الفیاض یکی از چهرههای شاخص حزب الدعوه بوده و بسیار امید میرفت که در دولت آینده مقام مهمی در سطح وزارت یا بالاتر از آن در سطح نخست وزیری داشته باشد .

چرخش العبادی

برکناری الفیاض در عین حال نشان داد که حیدر العبادی دیگر آن نخستوزیر سابق نیست. او با فاصله گرفتن از محور مقاومت درعراق تلاش میکند خود را با پروژه آمریکاییها دراین کشور هماهنگ کند. به همین دلیل او میکوشد حلقههای ارتباطی محور مقاومت در منطقه را قطع کند. به گزارش مهر، منابع بلندپایه عراقی در گفتوگو با روزنامه الاخبار لبنان حتی گفتند: العبادی بخشی از پروژه آمریکا و واشنگتن شده است. آنها او را در یک لحظه مناسب به سمت خود جذب کردهاند. العبادی نیز امیدوار است با بهرهمندی از یک تکیهگاه خارجی بتواند برای یک دوره دیگر نخست وزیری خود را تضمین کند. این منابع با اشاره به اقدامات آمریکا در عراق گفتند: طی روزهای اخیر آمریکاییها تجهیزات نظامی خود را به منطقه التنف (مثلث مرزی میان عراق، سوریه و اردن) گسیل کردند تا به این وسیله این منطقه استراتژیک را ببندند. آمریکاییها از ابتدای سال ۲۰۱۷ یک پایگاه نظامی بزرگ در نزدیکی گذرگاه التنف واقع در خاک سوریه برای خود ایجاد کردند. همچنین حرف و حدیثهایی درخصوص بازگشت شرکتهای امنیتی آمریکایی مطرح شده است. از سوی دیگر یک منبع سیاسی کرد عراقی گفت وزیرخارجه آمریکا مسعود بارزانی را قانع کرده تا به ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی بپیوندد. قرار است فردا پارلمان عراق تشکیل شده و برای تعیین نخستوزیر آینده تصمیم بگیرد. به گزارش منابع خبری شیعیان در عراق به دو ائتلاف تقسیم شدهاند که یکی با محوریت نوری مالکی و دولت قانون بوده و دیگری با محوریت حیدر العبادی و ائتلاف مقتدا صدر است. باید دید آخرین رایزنی عراقیها طی دو روز آینده به کدام یک از این دو ائتلاف سمت و سو پیدا میکند .

توییت صدر درباره «مثلث شوم»

«مقتدا صدر» در پیام کوتاهی به مناسبت سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر، برای ملت صبور ایران و سایر ملتهای منطقه مصون بودن از شر دخالتهای مثلث شوم (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) را آرزو کرد. به گزارش ایرنا، رهبر جریان صدر عراق در صفحه شخصی خود در توییتر به مناسب ناپدید شدن امام موسی صدر و سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه در مسجد کوفه از سوی پدرش آیتا... سید محمدصادق صدر در پیامی ضمن گرامیداشت این مناسبتها، همچنین برای همه ملت محبوب یمن نیز خلاصی از تروریسم، مداخلات خارجی و اشغالگری آرزو کرد.

رحیم محمدی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها