با این‌که سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد هنوز ائتلاف‌های پیروز در این انتخابات نتوانسته‌اند راهی برای تشکیل دولت جدید پیدا کنند.
کد خبر: ۱۱۶۱۵۰۶

بعد از کشمکشهای مختلف بین رهبران این ائتلافها روز یکشنبه در خبری اعلام شد فهرستهای النصر، الحکمه، سائرون و الوطنیه در بیانیه پایانی نشست خود در هتل بابل با تشکیل هسته اولیه یک فراکسیون بزرگتر موافقت کردهاند. قرار بود این ائتلاف جدید با برگزاری کنفرانسی خبری از برنامههای آینده خود بگوید، اما ضمن اعلام اینکه ایاد علاوی سرپرست فهرست الوطنیه در این نشست شرکت نکرده است کنفرانس خبری نیز لغو شد. همین مساله یکبار دیگر به ابهام و تردیدها درباره آینده این ائتلاف دامن زد.

یکشنبهشب سید مقتدا صدر، رهبر معنوی ائتلاف سائرون، سید عمار حکیم (ائتلاف حکمت)، حیدرالعبادی (ائتلاف النصر)، صالح المطلک (ائتلاف تحالف القوی) و تعداد دیگری از رهبران سیاسی عراق در هتل بابل در مرکز بغداد گردهم آمدند تا تشکیل فراکسیون اکثریت را اعلام کنند. آنها در بیانیه خود از تشکیل دولتی جدید به عنوان دولتی فرافرقهای و توانمند برای تحقق حقوق شهروندی، عدالت و سازندگی کشور خبر داده و از سایر ائتلافها هم دعوت کرده به این برنامه بپیوندند. خبرگزاری الفرات، در حین برگزاری این نشست اعلام کرد تاکنون تعداد نمایندگانی که در چارچوب ائتلافهای
یاد شده، حامی این فراکسیون خواهند بود به 163 نفر میرسد، اما این آمار خوشبینانه مورد تردید بسیاری از ناظران بود. تعداد کرسیهای پارلمان عراق 329 کرسی است و برای تشکیل فراکسیون بزرگتر باید ائتلافی با عضویت نصف بعلاوه یک نمایندگان تشکیل شود.

به گزارش رسانههای عراقی، گذشته از ایاد علاوی افراد دیگری مانند فالح الفیاض (از ائتلاف النصر و رئیس سازمان الحشد الشعبی) نیز در این ائتلاف حاضر نشدند. رهبران شرکتکننده دراین نشست امیدوار بودند که پس از اعلام تشکیل هسته اولیه فراکسیون بزرگتر، هیاتهایی را برای همراه کردن احزاب کرد راهی کردستان عراق کنند اما برخی ناظران از ابتدای تشکیل این نشست با اشاره به وزن سیاسی و تعداد ائتلافهایی که غایبان دارند، نشست هتل بابل را از پیش شکست خورده معرفی کرده بودند.

در همین حال، هشام الرکابی، رئیس دفتر نوری المالکی در توییتی نوشت تماسهایی بین ائتلافهای دولت قانون (به ریاست نوری المالکی)، الفتح (هادی العامری)، دو حزب کردی ( اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق) و محور ملی (سنیهای عراق) به رهبری اسامه النجیفی برای تشکیل فراکسیون
بزرگ تر در پارلمان عراق اعلام آمادگی کردهاند. از چند روز پیش نیز خبرهایی در باره تماس رهبران این گروهها منتشر شده بود. ناظران میگویند این ائتلاف ها نیز اگر بتوانند با کردها به توافقی دست یابند به طور قطع برنده نهایی خواهند بود. یک منبع نزدیک به ائتلاف الفتح و دولت قانون اعلام کرد این ائتلاف تاکنون 192 کرسی را برای تشکیل فراکسیون بزرگتر جذب کرده است. روز گذشته حیدر العبادی نخست وزیر عراق در تایید نهایی نتایج انتخابات پارلمانی عراق از سوی دادگاه فدرال، از رئیسجمهور این کشور خواست تا برای تشکیل هر چه سریع تر جلسه پارلمان اقدام کند. تشکیل نشست پارلمان به منظور معرفی و بررسی صلاحیت نخست وزیر آینده و هیات وزیران خواهد بود.

همزمان با این تلاشها گفته میشود تعدادی از نمایندگان آمریکا و کشورهای عربی نیز دیدارهای فشردهای را با رهبران کردستان عراق داشتهاند. به باور کارشناسان افزایش حجم این دیدارها نشان از تلاش آمریکاییها برای هدایت جریانهای کردی و سنی به سوی ائتلافهایی است که با ایران فاصله بیشتری داشته باشند. در این میان هاشم الموسوی، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی النجباء گفته است آمریکا خواهان وجود دولتی ضعیف در عراق و باقی ماندن نیروهایش دراین کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها