معاون امور استان‌های رسانه ملی:

فضای مجازی ابررسانه است

بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز کار خود را با برگزاری کمیسیون‌های سیما، ‌صدا، فضای مجازی، خبر، پژوهش و موسیقی در مجتمع فرهنگی - آموزشی آفتاب (چغاخور) شروع کرد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۲۰

به گزارش جامجم، دکتر علی دارابی معاون امور استانهای سازمان صدا و سیما در کمیسیون فضای مجازی بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز با اعلام اینکه شبکههای اجتماعی نوین و فضای مجازی که خود ابررسانه هستند، گفت: فضای مجازی، امروزه در عرصه ارتباطات و رسانهها و اطلاعرسانی عرصه را بر دیگر رسانهها تنگ و در برخی تحولات سیاسی و اجتماعی جهان نقش اول را ایفا میکند و ظهور و افول ایدئولوژیها و فراز و فرود دولتها و قدرتها را به دست گرفته است.

وی ادامه داد: تحولات حوزه فناوری رسانهای سبب ایجاد دنیای ارتباطی پیچیدهای شده که به بازنگری مفهومی در بسیاری از حوزهها منجر شده است، به گونهای که موجب ارائه نظریات و تئوریهای جدیدی در حوزه ساختارهای قدرت و نقش رسانهها شده است، چراکه یکی از اهداف عمده ساختارهای قدرت در همه جوامع «هدایت افکار عمومی» است.

معاون امور استانها با اشاره به اینکه جهانی شدن حوزه نفوذ رسانههای نوین، نوع جدیدی از قدرت را به وجود آورده است، عنوان کرد: این قدرت را میتوان نوع نامحسوس قدرت دانست که این مهم در تحقق دو عنصر سرعت و پیچیدگی ممکن است. افزون بر این با افزایش دسترسی به اطلاعات و نیز افزایش سرعت انتقال اطلاعات، توانایی دولتهای بزرگ برای ترویج دیدگاههای خود به افکار عمومی جهان «ویژگی اصلی دیپلماسی» شده است.

بنابراین در دنیای پیشرو، دسترسی به دیپلماسی موثر، بستگی به توان بسیج اکثریت افکار مردم بویژه مخاطبان بینالمللی دارد، زیرا در جوامع کنونی مردم از طریق رسانهها اطلاعات کسب میکنند و عقاید سیاسی خود را شکل میدهند.

دارابی افزود: مهمترین چالش حکومتها در قبال رسانهها، گسترش اطلاعات از طریق فناوریهای نوین ارتباطات است. خدماتی که نظامهای الکترونیک اطلاعرسانی و در راس آن اینترنت میدهند الزاماتی را به مباحث سیاسی تحمیل کرده است. به همین دلیل ایجاد فضای مجازی و هویت مجازی سبب تحولات اساسی در فرهنگ و رفتار اجتماع خواهد شد.

وی تاکید کرد در سالهای اخیر ورود سریع رسانههای نوین و پذیرفتن مردم به سبب ویژگیهایی نظیر چندرسانهای شدن، سیال و آنی بودن، شخصی، فرامکانی و فرازمانی بودن، مستقیم و تعاملی بودن و انطباق با شرایط جدید، مخاطراتی را به وجود آورده است. ما باید فضای مجازی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که با رقیبی جدید، جوان و باقدرت روبهرو هستیم. البته مخاطرات و آسیبهای فضای مجازی برای جامعه و نسل جوان یک تهدید بزرگ محسوب میشود که نباید از آن غافل بود، بنابراین ما برای بالا بردن سواد رسانهای همت والایی را نیازمندیم.

دارابی ادامه داد: بنابراین کار در فضای مجازی با ابلاغ، دستورالعمل و کارهای اداری و رسمی جواب نمیدهد. نیروهای خلاق، شجاع، جسور، باانگیزه و با اراده میخواهد که با استفاده از راههای میانبر بر فضای مجازی و محیط آن اشراف داشته باشند. امیدوارم معاونان فضای مجازی در مراکز با اتکا به قابلیتهای هر استان و توجه به تولیدات مردمی، نهضت تولید چابک و توزیع گسترده را در این عرصه آغاز کنند و انتظار رئیس محترم سازمان صدا و سیما را محقق کنند. باید همه استانها در یک رویکرد همگرا و همافزا یک شبکه توزیع را برای مدیریت جریانی محتوا آغاز کنند و از موضع انفعال خبری در فضای مجازی خارج شوند. توجه به آیندهپژوهی در تولیدات فضای مجازی اهمیت بسیاری دارد و باعث میشود با تولیدات معنادار و هدفمند رسالت خود را بخوبی ایفا کنیم. به همین دلیل همه برنامههای تولیدشده در سایر معاونتهای مراکز برای برنامههای تولیدی خود باید «پیوست فضای مجازی» داشته باشند. مانباید از رویکرد مکمل رسانه در فضای مجازی غافل شویم. باید تولیدات فاخر و گلچین برنامههای آنتن سیما و صدا در فضای مجازی منتشر شود.

دارابی با تاکید به مدیران مراکز اعلام کرد: همه باید بسیج شوند و از همه امکانات مرکز استفاده کنند؛ چراکه بضاعت سازمان آنقدر نیست که برای معاونان فضای مجازی مرکز هم مانند سیما یا صدا استودیو بسازند و باکس مونتاژ بخرند. معاونان فضای مجازی مراکز باید همه آثار تولیدشده را برای انتشار در فضای مجازی مدیریت کنند تا علاوه بر انتشار در سایت مرکز و اپلیکیشن و کانالهای متعلق به مرکز، بهفوریت در اختیار بازار محتوای معاونت فضای مجازی سازمان قرار گیرد، زیرا بازار محتوا به عنوان ویترین تولیدات رسانهای میتواند به عنوان بازوی انتشار و توزیع عمل کند.

در بخشی دیگر از این مراسم، مهندس قدیمی، معاون فضای مجازی اعلام کرد: آقای دارابی خودشان از فعالان رسانه اجتماعی هستند و در این عرصه جریانسازی میکنند. در این دوره از جشنواره توجه ویژهای به فضای مجازی شده است و امروز شاهد خروجی مناسب آن هستیم. وی ادامه داد: با استناد به صحبتهای رئیس محترم صدا و سیما که برگرفته از صحبتهای رهبر معظم انقلاب است، ما باید وظایفمان را در عرصه فضای مجازی به بهترین شکل انجام دهیم، زیرا فضای مجازی رسانه مکمل است.

معاون فضای مجازی اشاره کرد: تولید مستقل در فضای مجازی از دیگر محورهایی است که باید به آن توجه کنیم. همچنین باید از نیروهای خلاق و مستعد برای پیشرفت و پیشبرد کارها به بهترین شکل بهره ببریم تا بتوانیم در این عرصه جریانسازی کنیم.

مهرداد عظیمی، مدیرکل استان چهارمحال و بختیاری در این مراسم با اشاره به کار جهادی در فضای مجازی گفت: امروز شاهد تحولات جدی در فضای مجازی هستیم. گرچه سازمان صدا و سیما به این عرصه دیر ورود کرد، اما خوشبختانه توانستهایم مسیر را بخوبی طی کنیم. ما باید به نیازهای جامعه توجه و از طریق بستههای گوناگون اپلیکیشنها، صدا و تصویر را پخش کنیم. ما به دنبال این هستیم که مخاطب سهم زیادی در کنداکتور داشته باشد.

گفتنی است در کمیسیون‌های دیگر جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها هم نشست‌های تخصصی برگزار این نشست‌ها با استقبال برنامه‌سازان مراکز روبه‌رو شد. همچنین مراسم افتتاحیه بیست‌ویکمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های رسانه ملی، در روستای چغاخور استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

چند حاشیه:

در کمیسیون فضای مجازی این جشنواره، نماهنگی با محوریت فضای مجازی پخش شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

با توجه به نزدیکی سالن‌های برگزاری کمیسیون‌های جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها، همهمه زیادی در سالن‌ها حاکم بود که دارابی در بخشی از سخنانش تاکید کرد باید فکری به حال این همهمه شود.

در انتهای این مراسم از برگزیدگان فضای مجازی مراکز استان‌ها تجلیل به عمل آمد. همچنین در کمیسیون صدا هم تعدادی از برگزیدگان جوایز خود را گرفتند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها