جام‌جم از شرایط نامناسب غذای بیمارستان‌ها گزارش می‌دهد

غذاهای بخور و نمیر!

غذای بیمارستان دیگر خوردن ندارد، این را از رنگ و روی زرد بیمارانی که در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند می‌توان فهمید؛ بیمارانی که قربانی نبودنظارت و عملکرد نامناسب پیمانکاران می‌شوند. این فقط بیماران و همراهانشان نیستند که از شرایط بد غذای بیمارستان‌ها گله دارند؛ اگر پای حرف‌های پرستاران بنشینید آنها از تاخیر در روند بهبود بیماران حرف می‌زنند مساله‌ای که یکی از ریشه‌هایش وضع بد غذای بیمارستان است. یکی از پرستارانی که دغدغه بیماران را دارد به ما می‌گوید به خانمی که تازه وضع حمل کرده و شکمش بخیه دارد خوراک‌های نفاخ مانند قورمه‌سبزی می‌خورانند یا بیمار دیگری که توانایی جویدن ندارد باید جوجه‌کباب بخورد. جام‌جم این مسائل را با سخنگوی سازمان بهداشت و درمان در میان گذاشت او نیز این کاستی را تا حدی قبول کرد و از این گفت که پیمانکارانی که وظیفه تهیه غذای بیمارستان‌ها را به عهده دارند به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها تمایلی به ادامه کار ندارند.
کد خبر: ۱۱۵۹۲۵۹

آشپزخانه و رستورانهای کنار بیمارستانها کار و کاسبیشان گرفته است، بیماران به غذای بیمارستان بیمیل هستند، غذا طبق برنامه غذایی بیمار نیست، انتظارغذای خانگی را ندارند، اما قابل خوردن و مناسب بودن با حال و روز بیمار کمترین خواستهشان است. گرانیهای اخیر و بالا رفتن قیمت مواد خوراکی باعث آب رفتن کیفیت و کمیت غذاها شده است، غذایی که قرار بود حال بیمار را بهتر کند، این روزها خودش اگر عامل بیماری نباشد، سبب به تاخیر افتادن روند درمان میشود.

تنش در بیمارستانها به خاطر کیفیت غذا زیاد شده است، نارضایتیها حتی به گوش وزیر بهداشت و درمان هم رسیده است.

اعتراض

حراست بیمارستان با بلند شدن صدای بیمار جلوی درآشپزخانه، خود را به ته سالن میرساند، در میان راه بیماران و همراهانشان همه به سمت محل سر و صدا راه میافتند، خانمی جوان صدایش را به قول معروف رو سرش انداخته و‌‌ با مرد آشپز در حال جروبحث است، آشپز سعی میکند آرامش کند، اما او کوتاه نمیآید. میگوید از کیفیت نامناسب غذا آنقدر ناراحت است که باید حرفهایش را بزند.

آن طور که زن جوان میگوید‌‌‌ ورود غذای خانگی به بیمارستان نیز ممنوع است، اما کسی توجه نمیکند، ظرف است که وارد بیمارستان میشود و خالی برگردانده میشود.

غذای بیمارستان خوردن ندارد، این حرف بسیاری از بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی در تهران و شهرستانهاست.

خانم جوان کمی آرامتر شده، از آشپزخانه بیمارستان فاصله گرفته و برای همراهان و چند نفر از پرسنل که میانجیگری کردهاند این طور توضیح میدهد چهار روز پیش که پسرم دچار تشنج شد به بیمارستان مراجعه کردم، از همان روز اول با مسئولان آشپزخانه و پزشک درباره کیفیت بد غذایی که برای پسرم میآوردند حرف زدم اما فایدهای نداشت.

به گفته او پسرش 19 ماهه است و توانایی خوردن هر غذایی را ندارد، اما بیمارستان بدون توجه به این مساله و نوع بیماریاش، همان غذایی را که برای بیماران بزرگسال میآوردند، برای او سرو میکنند.

هر چه بگندد نمکش میزنند ...

بیماران در بیمارستان انتظار غذاهای آنچنانی را ندارند، اما رعایت بهداشت اولیه در تهیه غذا یکی از خواستههای بیماران است، خواستهای که معقول به نظر میرسد اما از بیمارستانی در مرکز شهر تهران شکایاتی به دست روزنامه جامجم رسیده که نشان از غیربهداشتی بودن و رعایت نکردن نکات اولیه در تهیه غذا دارد. خانم ابوالقاسمی چند عکس برای ما فرستاده که نشان میدهد در غذایی که برای کودک او آوردهاند سوسک پیدا شده او به جامجم میگوید: در بیمارستانی با عنوان فوقتخصص کودکان در تهران در چلوکبابی که برای ظهر به ما دادند، سوسک پیدا شد.

او ادامه میدهد: غذا را به مسئول بیمارستان نشان دادم اما خیلی راحت گفت اتفاقی است و پیش میآید!

گرانی عامل بیکیفیتی غذای بیمارستان

بیمارستانهای دولتی بیشترشان خود مسئول تهیه غذا در بیمارستان نیستند، اما این امر نمیتواند دلیلی برای بیکیفیتی غذا و ناهماهنگی غذای سرو شده به بیمار با نوع بیماری او باشد. بیمارستان باید به هر شکلی که شده تلاش کند مواد غذایی لازم برای بهبود بیماران را برای آنها تامین کند، تحقیقات میدانی از چند بیمارستان در تهران و شهرستانها نشان میدهد بعضی از بیمارستانها با گران شدن مواد خوراکی به پایین آوردن کیفیت غذای خود رو آوردهاند، رفتاری که باعث میشود بیمار نتواند بدرستی دوره درمان خود را کامل در بیمارستان طی کند.

اوضاع این روزهای بیمارستانهای دولتی در زمینه تغذیه ناخوش احوال است، این را از حرفهای خود مسئولان وزارت بهداشت و درمان هم میشود متوجه شد، ایرج حریرچی، قائممقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره به جامجم میگوید: هزینههای جانبی در بیمارستان افزایش یافته است، تهیه غذا که مربوط به بخش هتلینگ است با افزایش قیمت مواجه شده است. طوری که اکثر پیمانکاران غذا یا قراردادهایشان را تمدید نمیکنند یا میگویند قیمتها را بالا ببرید چون مواد غذایی گران شده است.

علیه سلامت

یکی از پرستاران بیمارستانی دولتی در شهر همدان نیز به جامجم میگوید: کیفیت و کمیت غذایی که در بیمارستان ارائه میشود مدتی است کاهش داشته است.

او از این گلایه دارد که غذای بیمارستان در درمان بیماران تاثیر منفی میگذارد. پرستار جوان عنوان میکند به عنوان مثال برای مادرانی که بتازگی وضع حمل کردهاند قورمه سبزی سرو میشود، این درحالی است که غذای نفاخ سبب ناراحتی بیشتر آنها میشود.

او تاکید میکند این شرایط روی روند بهبود بیماران تاثیر منفی میگذارد زیرا همه بیماران که نمیتوانند قورمهسبزی یا جوجهکباب بخورند.

آنها به خوراکی نیاز دارند که با توجه به شرایط جسمی و بیماریشان روند بهبودشان را سرعت ببخشد نه اینکه به مشکلاتشان دامن بزند.

پرستار جوان ادامه میدهد: خیلی از بیماران باید غذای رژیمی بخورند مثلا نمک نداشته یا چرب نباشد، اما پیمانکاران غذایی در بیمارستان توزیع میکنند که هیچ تفاوتی با غذای رستورانها ندارد.

آنطور که او می‌‌گوید معمولا پیمانکاری برای فعالیت در بیمارستان انتخاب میشود که حداقل قیمت را بدهد به همین دلیل پیمانکاران از کیفیت و کمیت غذاهایشان میزنند.

با توجه به شرایط بیماران و بیمارستانهای کشور باید تاکید کرد نامناسب بودن غذای بیمارستانها به نوعی تحمیل هزینههای بیشتر به نظام سلامت و جامعه است؛ زیرا دولت یارانه قابل توجهی به درمان اختصاص میدهد اما با خوراک نامناسبی که به بیماران داده میشود، روند درمان با مشکل جدی روبهرو میشود. به همین دلیل وزارت بهداشت باید روی این مساله نظارت بیشتری داشته باشد و شرایط را به گونهای فراهم کند که پیمانکاران برای سود بیشتر غذای نامناسب به خورد بیماران ندهند.

خلاصه یک نشست

ایرج حریرچی، قائممقام وزارت بهداشت صبح دیروز در نشستی خبری پاسخگوی پرسش خبرنگاران بود. خلاصه مهمترین بحثهای مطرح شده در این نشست را اینجا مرور کنید.

پزشکان الزام قانونی برای داشتن کارتخوان ندارد، اما از لحاظ انسانی باید از کارتخوان استفاده کنند.

هزینههای جاری دارو به طور مستقیم و غیرمستقیم از جیب مردم پرداخت میشود.

تغییر و تحولات اخیر در دولت و وزارت رفاه هیچ ارتباطی با وضعیت و جایگاه بیمهسلامت و تامین اجتماعی ندارد.

منع تبلیغ کالاهای آسیبرسان به معنی ممنوعیت تولید آنها نیست.

مکملها، دارو نیستند و تجویز آنها غیرضروری است.

وزارت بهداشت در قانون منع بهکارگیری بازنشستگان اقدامات لازم را انجام میدهد.

ماجرای ابتلای 78 نفر به ایدز در روستایی در سیستان و بلوچستان کذب است.

براساس اعلام شورای عالی بیمه خدمات ارائه شده به بیماران خاص از پوشش حمایتی بیمه خارج نمیشود.

معتادان متجاهر فقط زمانی که دچار بیماری شوند در حوزه کاری وزارت بهداشت و درمان قرار میگیرند.

سیستان و بلوچستان تنها استانی است که حتی یک ریال از تخصیصهای عمرانی برای ساخت مراکز درمانی از آن کم نشده است.

ارز دولتی برای بستهبندی دارو هم درنظر گرفته شده است.

بهنام اکبری

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها