این برنامه روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از شبکه یک پخش می‌شود

اشعه ایکس؛ از جهل تا کهکشان

چشمانتان را باز کنید و ببینید. جهان سرشار از شگفتی‌هاست، جهان سرشار از دیدنی‌هاست، چشمان شما دریچه‌هایی هستند که ذهن شما را با پیرامونتان پیوند می‌دهند و... این واژه‌ها در تیتراژ جدیدترین تاک‌شوی شبکه یک سیما روایت می‌شود که با نام اشعه ایکس روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 8 و 15 دقیقه از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه در راستای تغییرات در جدول پخش و دوره جدید مدیریت این شبکه روانه آنتن شده است. تهیه‌کنندگی این برنامه را افشین حسین‌خانی به عهده دارد. این تهیه‌کننده برای اجرای برنامه اشعه ایکس سراغ سیاوش عقدایی رفته است. این تهیه‌کننده در ماه رمضان برنامه ماه و ماهی را روی آنتن شبکه یک داشت و عقدایی را برای اجرای این برنامه انتخاب کرده بود که تا قبل از آن تجربه اجرای تلویزیونی نداشت و برنامه‌های رادیویی را اجرا می‌کرد. البته همچنان این مجری برنامه پرشنونده کاوشگر را روی موج رادیو جوان دارد.
کد خبر: ۱۱۵۹۲۱۳

چیزهایی که در اینترنت یافت نمیشود

برنامه اشعه ایکس ساختار گفتوگومحور دارد و قرار است در هر قسمت یک پرونده را باز کند که هر روز جلوی چشمان ماست، اما کمتر توجهمان جلب شده و آن را نمیبینیم. به گفته تهیهکننده این برنامه، اشعه ایکس تلاش میکند چیزهایی را که کمتر میبینیم یا کمتر توسط رسانهها بازتاب داده میشود یا بسادگی در اینترنت یافت نمیشود برای مخاطبان بیان کند. این برنامه در نخستین گام به سراغ موضوع نفت رفت. حسینخانی درباره اینکه چرا برای اولین گام چنین موضوعی را انتخاب کردید؟ توضیح داد: روزهای شنبه برنامه اشعه ایکس نگاه تاریخی به موضوعات دارد و با توجه به اینکه نفت موضوع مهمی است، به همین دلیل در اولین قدم تاریخ نفت ایران و جهان را مورد بررسی قرار دادیم. ضمن اینکه به 28مردادماه هم نزدیک میشدیم، ترجیح دادیم این موضوع را کالبدشکافی کنیم.

آیتمهای معمولی!

آیتم، یکی از بخشهای مورد توجه برنامههایی با ساختار گفتوگومحور است، زیرا برنامه را از یکنواختی خارج میکند و مسلما آن را برای مخاطب دیدنیتر میکند، اما آیتمها و ولههای برنامه اشعه ایکس چنگی به دل نمیزند و نمیتواند مخاطب را جلب کند.

البته بخشی از این اتفاق توجیهپذیر است، زیرا برنامه در روزهای ابتدای پخش است، اما برای رونق بیشتر در برنامه باید تهیهکننده تغییراتی در برنامه بدهد، زیرا ولههای سطحی خیلی نمیتواند نظر مخاطبان را جلب کند. ضمن اینکه اطلاعات معمولی برای مردم کاربردی نخواهد بود، ولی تهیهکننده معتقد است که آیتمهای این برنامه نهتنها معمولی نیست، بلکه تنوع دارد و در برنامههای آتی هم رنگ و لعاب آیتمها متنوعتر برای مخاطب میشود.

وی ادامه داد: هریک از آیتمهای برنامه اشعه ایکس شخصیت منحصر به فرد خودش را دارد. علاوه بر آن، این برنامه صرفا تخصصی نیست، بلکه موضوعات و آیتمها به گونهای ساخته میشود تا مورد توجه برای مخاطبان عام باشد و برایشان کاربردی. بنابراین اطلاعاتی که ما در این برنامه ارائه میکنیم، باید همهفهم باشد. برخلاف شما اعتقاد دارم اطلاعاتی که در قالب وله به مخاطب ارائه میشود، بکر است و مردم به واسطه جستوجو در گوگل نمیتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

نبود چالش!

قبل از شروع برنامه، تهیهکننده نوید داده بود که در این برنامه از مشاغل خاص دعوت میشود تا برنامه را برای مخاطبان دیدنیتر کند، اما در شروع فقط کارشناس مرجع به برنامه دعوت شده است. حسینخانی در این باره توضیح داد: ما در هر برنامه از مشاغل خاص متناسب با موضوع برنامه دعوت میکنیم. فقط شما به عنوان مخاطب باید صبوری داشته باشید. در قسمت اول کارشناس نفت در برنامه حضور داشت.

وی تاکید کرد: ما در برنامه اشعه ایکس نمیخواهیم چالش داشته باشیم، بلکه نگاهمان بررسی موضوعات است و میخواهیم به مردم در حوزههای مختلف اطلاعات بدهیم نه اینکه چالش برقرار کنیم. به همین دلیل سیاوش عقدایی را برای اجرای این برنامه انتخاب کردیم که اطلاعات و سواد خوبی دارد و در حوزههای مختلف مسلط به کارش است، بنابراین با او به توافق رسیدیم.

مدل ایستادن مجری!

مجری، ویترین یک برنامه محسوب میشود، بنابراین باید به آداب اجرا کاملا واقف باشد تا مخاطب هم با دیدن او لذت ببرد. البته سیاوش عقدایی نسبت به امور اجرا شناخت کافی دارد، اما در این برنامه گاهی یک دستش را در جیبش میگذارد که ممکن است برای هر مخاطب علامت سوال شکل بدهد که آیا این کار را مجری در راستای صمیمیت بیشتر با مخاطبان انجام میدهد یا نه؟ تهیهکننده در این باره معتقد است که به هیچ وجه برای ایجاد صمیمیت این کار را انجام نمیدهد، زیرا لحن و صدای سیاوش عقدایی با مخاطب صمیمی است، بنابراین نیاز ندارد با بدنش بازی کند تا از این طریق صمیمیتش را با مردم افزایش بدهد.

آدمهایی که پرده جهل را کنار میکشند

دکور این برنامه خیلی خاص طراحی شده و دور تا دور دکور آدمهایی دیده میشوند که پرده را کنار میکشند. حسین خانی در این باره گفت: ما درباره دکور خیلی فکر کردیم که چطور باشد و از چه المانی برای آن استفاده کنیم. در نهایت به این رسیدیم کاراکترهایی طراحی شود که مشغول کنار کشیدن یک پرده هستند. این پرده جهل است و آنها آن را کنار میکشند تا به کهکشان برسند و منظور از کهکشان رسیدن به علم و دانش است.

وی افزود: چمدانهایی در دکور گذاشتهایم که نماد سفر است و سفر یعنی رفتن به سمت دانش و علم و آگاهی. قرار است به مرور موارد دیگری همچون کتاب به دکور اضافه شود. دکور هنوز تکمیل نشده و در قسمتهای آتی مخاطبان میتوانند شاهد تغییرات در دکور باشند.

این تهیهکننده در پایان افزود: ما روزهای شنبه پرونده تاریخی خواهیم داشت. روزهای دوشنبه به موضوع فرهنگ عمومی میپردازیم و روزهای چهارشنبه هم مبحث ادب و هنر را بررسی میکنیم و میکوشیم با بهره بردن از پیشنهادهای مردم روز به روز رونق بیشتری به برنامه بدهیم.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها