واکنش سران قوا به شرایط اخیر اقتصادی در همایش سراسری قوه قضاییه

توضیح روحانی؛ هشدار آملی و راهکار لاریجانی

همایش سراسری قوه قضاییه دیروز با حضور سران سه قوه و مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشگری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه برگزار شد و سران قوا در سخنان خود در این مراسم به تبیین شرایط کشور بویژه مشکلات اقتصادی اخیر و راهکارهای آن پرداختند.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۱۰

حسن روحانی، رئیسجمهور در این همایش اظهار کرد: در شرایط پیروزی سیاسی و حقوقی هستیم اما آمریکا میخواهد با جنگ روانی و اقتصادی ملت ما را بشکند. روحانی اضافه کرد: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاهنمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. وی با بیان اینکه چرا امروز بعضی از مردم نسبت به آینده نگرانی دارند و ناامید هستند، گفت: آیا جنس در بازار کم شده است؟ آیا درآمدهای ارزی و ریالی ما کم شده است؟ درآمد امسال ما در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها 44 درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است. ما امسال مشکل آب داریم که برای آن هم هزارمیلیارد تومان برای تامین آب روستاها و شهرهای کم آب اختصاص دادیم، اما مشکل کمبود ارز نداریم. رئیسجمهور ادامه داد: هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ این همان چیزی است که اقتصاددانان آن را انتظارات تورمی توصیف میکنند و بنده به زبان سادهتر آن را سیاهنمایی آینده و ترساندن و نگران کردن مردم حتی بیش از واقعیت نسبت به آینده مینامم.

روحانی اظهار کرد: متأسفانه عدهای افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزیی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی صد در صدی تبدیل میکنند. امروز در خدمت شما مسئولان شریف قوه قضاییه و ملت بزرگ ایران میگویم که مردم تحت هیچ شرایطی برای تأمین نیازمندیهای ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت. وی بیان اینکه اگر میخواهیم به مردم اطمینان دهیم که ارز کافی در کشور وجود داشته و هر جا لازم بوده به اندازه کافی تخصیص یافته است، بهترین وسیله برای این کار استفاده از فضای مجازی است، تصریح کرد: به مسئولان دستور دادهام هر مقدار ارز که برای تأمین کالا تخصیص مییابد، با ذکر جزئیات درباره میزان ارز تخصیص یافته و کالایی که قرار است وارد شود، در فضای مجازی منتشر شود.

هشدار شدید رئیـس قوه قضاییه به اخلالگران اقتصادی

آیتا... آملیلاریجانی، رئیس قوه قضاییه هم در مراسم دیروز با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر گفت: در این چند روز اخیر وضع متلاطم در بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن را دیدید و البته برخی مولفههای واقعی داخلی در اینجا دخالت دارند که از جمله آنها وجود نقدینگی بسیار زیاد است.

وی با تأکید بر اینکه در کنار نقدینگی مساله روانی یک مساله بسیار اساسی است و نباید از آن غافل شویم، تاکید کرد: شما در روز گذشته دیدید که برخی راه افتادند و میخواستند بازارها را به تعطیلی بکشانند. کارهایی انجام دادند که با هوشیاری نیروی انتظامی و بخش اساسی و اصلی بازار این توطئهها منتفی شد.

رئیس قوه قضاییه خطاب به کسانی که در نظام اقتصادی اخلال میکنند گفت: ما در عین اینکه پارهای از مشکلات اقتصادی و وجود نقدینگی زیاد که موجب اشکال در کار بازار شده است را اذعان میکنیم، اما از آن طرف برای ما مسلم است که عدهای با سرمایههای کلان خود برای سوءاستفادههای کلان، تلاطم در بازار ایجاد میکنند. خودشان وارد بازار میشوند؛ دلارها را جمع میکنند و بعد در فرصت مناسب دلارها را با قیمت بیشتر به بازار میآورند. برخی از کسانی که دستگیر شدهاند، از این قبیل هستند. امروز نیروهای امنیتی موظفند اخلالگران نظام اقتصادی کشور را شناسایی کنند. وی تصریح کرد: سخن بنده با اخلالگران این است که این کار شما خیانت به کشور و مردم است و نظام جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با این موضوع کنار نخواهد آمد؛ خصوصا قوه قضاییه به نحو قاطع با آنها برخورد خواهد کرد.

آملیلاریجانی ضمن هشدار به اخلالگران نظام اقتصادی گفت: خوب گوش کنید، پنبهها را از گوش بیرون بیاورید و چشمهایتان را باز کنید. این کارها تحت قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مجازاتهای بسیار سنگینی دارد. در این قانون دیده شده که اگر این کار مصداق «افساد فیالارض» باشد، حکم اعدام دارد و اگر غیر از این باشد تا ۲۰ سال حبس دارد و تمام اموالی که از این راه به دست میآید، مصادره میشود. ما در اجرای این قانون هیچ تردیدی نداریم. فردا به ما نگویند که ما نمیدانستیم که اخلال در نظام اقتصادی کشور چنین مجازات سنگینی دارد.

مجرمان اقتصادی نباید به سادگی آزاد شوند

علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در این همایش با تأکید بر اهمیت مبارزه با اخلالگران اقتصادی تصریح کرد: اخیرا جریانهای سازمانیافتهای اقدام به اخلال کردهاند و این حجم از تغییرات متناسب با شرایط کلان کشور نیست البته تعداد اخلالگران نیز زیاد نیست از این رو قوه قضاییه با اشراف اطلاعاتی که دارد باید برخورد جدی صورت دهد.

رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه قضات باید اخلالگران اقتصادی را مجازات کنند، گفت: در این زمینه قانون وجود دارد و مجرمان اقتصادی نباید به سادگی با وثیقه آزاد شوند که این موضوع نیز خود معضلی است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه دشمنان به دنبال توطئه هستند اما نواقصی نیز در داخل داریم، ابراز کرد: زمانی در بازار ارز تزریق میشد که مشکلی وجود نداشت اما زمانی که تزریق ارز قطع شد، توطئهگران به سمت سکه رفتند و بعد از آن بازار مسکن و خودرو را هدف گرفتند لذا باید ریشههای کار حل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی و بخش اقتصادی دولت باید راهکارهایی در این زمینه ارائه کند، عنوان کرد: نقدینگی باید به سمت امور ثروتزا برود تا مخرب نباشد. لاریجانی در ادامه تصریح کرد: مشکل اقتصادی صرفا جو روانی نیست بلکه بسیاری افراد به دنبال منفعت خود هستند از این رو به سمت افزایش نقدینگی میروند پس باید با هوشیاری و همگرایی با آشفتهسازی مبارزه و طبیبانه با مسائل برخورد کرد که در این زمینه لازم است بخشهای امنیتی فعال باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها