آیا دیدار تاریخی بین رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا بی دردسر خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۴۷۰۰۳

عصر شنبه یک هواپیمای ترابری ساخت روسیه که گمان میرفت حامل اقلام غذایی، خودرو، سلاحهای مجاز و سایر تجهیزات مورد استفاده رهبر کرهشمالی باشد، وارد فرودگاه چانگی سنگاپور شد. روز گذشته نیز اعلام شد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با هواپیمای شخصی خودش رهسپار سنگاپور شده است. قرار است فردا وی با دونالد ترامپ، رئیسجمهور جنجالی آمریکا برای نخستین بار با هم دیدار رودررو داشته باشند. پرسشی که درحال حاضراذهان ناظران و شبکههای خبری را به خود معطوف داشته اینکه آیا دیدار تاریخی این دو شخصیت غیر متعارف بدون دردسر خواهد بود؟ آیا این دیدار به ایجاد صلح در شبه جزیره کره منجر خواهد شد یا اینکه سرآغازی خواهد بود برای دور تازهای از تنشها و جنگها؟

تدابیر شدید امنیتی

برخی رسانه هاگفتند هواپیمای حامل رهبر کرهشمالی یک بوئینگ ۷۴۷ چین بوده است. درهمین حال برخی دیگر گفتند هواپیماهای چینی برای اسکورت هواپیمای شخصی رهبر کره شمالی عازم این کشور شده بود. به گزارش خبرگزاری یونهاپ آخرین هواپیمایی که پیونگیانگ را ترک کرد، یک هواپیمای ساخت شوروی موسوم به ایلیوشین ایل-۶۲ بود. به گزارش همین منبع، کامیونهای یخچالدار از ۱۰ صبح به وقت محلی برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی در محوطه فرودگاه مستقر شده بودند. همزمان با ورود رهبر کره شمالی به سنگاپور تدابیر امنیتی بیسابقهای اتخاذ شد. علاوه بر استفاده از خودروی ضدگلوله برای حمل کیم جونگ اون، تدابیر امنیتی شامل استقرار لایههای مختلف محافظتی در اطراف محل اقامت رهبرکره شمالی و تلاش برای منحرف کردن توجهها از خودروی حامل
کیم جونگ اون هنگام حرکت بود. چائه کیو چیر، مدیر اجرایی شرکت امنیتی و حفاظتی برجسته «تاپ گارد» در کره جنوبی اظهار کرد: به احتمال خیلی زیاد شاهد حفاظت زمینی، هوایی و دریایی بیسابقهای خواهیم بود چرا که این نشست هماکنون بزرگترین مساله در جهان است. همچنین امکان دارد غذای رهبر کره شمالی از سوی آشپزی که از این کشور به سنگاپور برده شده، تهیه شود. همچنین گفته میشود احتمال دارد کیم جونگ اون محافظان زن زیبایی را به همراه آورده باشد تا تصویر دوستانهتری از خود نشان دهد. در نشست ماه آوریل بین رهبران کره شمالی و جنوبی صندلیای که کیم جونگ اون ممکن بود روی آن بنشیند به همراه خودکار ش ضدعفونی شده بود. در آن زمان ماموران امنیتی همه جا را بررسی کردند تا در آن دستگاههای ضبط یا مواد منفجره وجود نداشته باشد. گفته میشود دولت سنگاپور، جزیره سنتوزا واقع در جنوب این کشور را به دیدار رودرروی کیم جونگ اون و دونالد ترامپ اختصاص داده است. این جزیره هم اکنون به فهرست مناطق ویژه اضافه شده و نیروهای پلیس بررسیهای سختگیرانهتری را روی مردم و املاک شخصی و همچنین سیستمهای صوتی عمومی و پرواز هواپیماها صورت میدهند نخست وزیر سنگاپور می گوید هزینه این دیدار برای کشورش 20 میلیون دلار خواهد بود .

دلشورههای ترامپ

دونالد ترامپ در آستانه نشست تاریخی روز سهشنبهاش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تاکید کرد میتواند مسیر این نشست و اینکه بینتیجه خواهد بود یا خیر را حدس زده و «زمان کیم جونگ اون را تلف نکند». این اظهارات بیانگر نگرانی دونالدترامپ از نتایج مذاکراتش با رهبر کره شمالی است. ترامپ یک بار دیگر نیز به دلیل همین حس نگرانی و سوءتفاهم دیدارخود با کیم جونگ اون را لغو کرده بود اما بلافاصله برگشت و آن را مورد تاکید قرار داد. این نوسانات رفتاری دونالد ترامپ موجب شده است تا بعضی از ناظران به این باور برسند که ترامپ در دامی افتاده و از سوی رهبر کره شمالی بازی خورده است. روز شنبه ترامپ که با هواپیمای شخصی اش از کانادا راهی سنگاپور شده بود در یک اظهار نظر گفت: این یک فرصت تکرار نشدنی است و من فکر میکنم که خیلی خوب پیش خواهد رفت. وی افزود او «هدف روشنی در سر دارد» و آن متقاعد کردن کیم جونگ اون به کنار گذاشتن سلاحهای هستهای خود در ازای «حمایتهایی» از جانب آمریکا است. ترامپ درعین حال یاد آور شد: لیکن مسیر این نشست غیرقابل پیشبینی و وابسته به اتفاقات لحظهای است ! او تاکید کرد: ممکن است به جایی نرسیم و این احتمال وجود دارد که در نهایت چنین خلع سلاح هستهای کامل عملی نشود. البته این مساله نیاز به مدت زمانی طولانی خواهد داشت. ترامپ تصریح کرد: «اون» واقعا یک شخصیت ناشناخته است. من فکر میکنم او قرار است در مسیری مثبت شگفتی ایجاد کند. او همچنین گفت «در همان دقیقه اول » خواهد فهمید که آیا نشست سنگاپور موفقیتآمیز خواهد بود یا خیر. در خبر دیگری دیروز گفته شد رئیسجمهور آمریکا به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با کره شمالی و حتی گشایش سفارت ایالات متحده در این کشور آسیایی است.

ناکامی روسای جمهور سابق

دونالد ترامپ دست به تجربهای زده است که تاکنون 11 رئیسجمهور سابق آمریکا در آن ناکام بودهاند. آیا این بار موفقیتی درکار خواهد بود؟ آیا آمریکا حاضر خواهد شد به کره شمالی ضمانتهای امنیتی لازم را بدهد؟ در مقابل آیا پیونگ یانگ در صورت عدم دریافت چنین تضمینی حاضر است زرادخانه هستهایاش را برچیند؟ دولتهای قبلی آمریکا در اعطای ضمانتهای امنیتی مورد قبول کره شمالی ناکام بوده اند. به همین دلیل تاکنون بارها فرصت دستیابی به توافق با کره شمالی از دست رفته است. یکبار کیم ایل سونگ رهبر سابق کره شمالی ایده توافق صلح با جیمی کارتر، رئیسجمهور پیشین آمریکا را مطرح کرد. ولی این پیشنهاد نیز نتیجهای نداشت. آن زمان هرچند سیاست کارتر مبتنی بر کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در کره جنوبی بود ولی پنتاگون با آن مخالفت کرد. زمانی که رونالد ریگان در سال 1981 به قدرت رسید، تعداد نظامیان آمریکایی در کره جنوبی را افزایش داد. جورج بوش (پدر) نیز پس از به قدرت رسیدن، تسلیحات هستهای مستقر در کره جنوبی را خارج کرد و تعداد نظامیان آمریکایی در این کشور را تا حدی کاهش داد، ولی هیچگونه جدیتی برای مذاکرات صلح با کره شمالی نداشت.

بیل کلینتون نیز نسبت به سایر روسای جمهور قبلی آمریکا به دستیابی به یک توافق برای پایان دادن به منازعه شبهجزیره کره نزدیک شد. ولی علیرغم یک دهه مذاکرات مقامهای ارشد دو کشور، روابط پیونگ یانگ و واشنگتن با به قدرت رسیدن جورج بوش (پسر) و سیاست خارجی افراطی وی، بار دیگر متشنج شد. وی تصمیم گرفت تا کره شمالی را در بین کشورهای موسوم به محور شرارت قرار دهد. زمانی که اوباما در سال 2009 به قدرت رسید، به طور جدی به تعامل و برخورد با کره شمالی نپرداخت و ترجیح داد تا سیاست صبر راهبردی را اتخاذ کند که مبتنی بر تحریم بود. دولت اوباما امیدوار بود تا تحریمهای بینالمللی موجب سرنگونی نظام کره شمالی شود. ولی این سیاست نیز به هیچ وجه کارایی نداشت.

رحیم محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها