در نتیجه مطالعات محققان دانشگاه کردستان ابداع شد

آپتا حسگر تشخیص سرطان تخمدان

محققان دانشگاه کردستان موفق به ساخت آزمایشگاهی آپتاحسگری شده‌اند که می‌تواند بروز سرطان تخمدان را در مراحل ابتدایی و تنها از طریق بررسی نمونه خون افراد تشخیص دهید.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۴۳

به گزارش جامجم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، این آپتاحسگر طراحی سادهای داشته و از دقت و صحت و عملکرد بالایی برخوردار است.

به گفته دکتر عبدا... سلیمی، عضو هیأت علمی گروه شیمی تجزیه دانشگاه کردستان هدف از انجام اینکار، دستیابی به روشی با حساسیت و گزینشپذیری بالا برای تشخیص این بیماری در مراحل اولیه ابتلا بوده است. سلیمی در معرفی آپتاحسگر طراحی شده گفت:در این کار تحقیقاتی، تلاش شده است برای آشکارسازی بدون نیاز به برچسب و اندازهگیری آنتیژن اختصاصی سرطان تخمدان 125 (CA125)، در برابر سایر آنتیژنهای مشابه موجود در محیط سرم خون، یک آپتاحسگر بسیار حساس و انعطافپذیر مبتنی بر ترانزیستور اثر میدان طراحی شود و مورد بررسی قرار گیرد. این آپتاحسگر از نانوورقههای اکسید گرافن احیا شده روی فیلم پلیمر انعطافپذیری از جنس پلی متیل متااکریلات ساخته شده است.وی عنوان کرد:همچنین سعی شده است حساسیت آپتاحسگر در حدی باشد که بتوان غلظت آنتی ژن تولید شده در نمونههای سرطانی را در مقادیر بسیار کم و در محدوده خطی وسیع اندازه گیری کرد؛ زیرا هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، برنامههای درمانی و جلوگیری از انتشار آن موفقیت آمیزتر خواهد بود.

به گفته سلیمی، طبق نتایج حاصل شده این آپتاحسگر، تشخیص سریع نشانگر مرتبط با سرطان تخمدان را با دقت و حساسیت بالا در مراحل اولیه ابتلا امکانپذیر میسازد. در واقع آپتاحسگر پیشنهادی، قابلیت اندازهگیری در محدوده خطی گسترده و حد تشخیص پایینی داشته است. همچنین کارایی آن برای آنالیز این نشانگر سرطانی در نمونههای بالینی و مایعات بیولوژیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است. گفتنی است پس از بررسی آزمایشگاهی زیست حسگر ساخته شده، صحت نتایج بهدست آمده برای اندازگیری آنتیژن CA125در نمونههای سرم خون حاوی این آنتیژن، از روش استاندارد الایزا مقایسه و صحت نتایج تائید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها