دختر خانم‌های 9 ساله و آقا پسرهای 15 ساله‌ای که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند و قرار است ماه رمضان امسال، اولین روزه خود را بگیرند، نیاز جدی به همکاری و همیاری والدین دارند.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۹۶

شما بهعنوان پدر و مادری که سالیان سال است روزهگرفتن را تجربه کردهاید با درستی رفتار و اعمال خود میتوانید خاطرهای خوش همراه با علاقهمندی به انجام این فریضه و عبادت را در فرزندتان پرورش داده و تقویت کنید. برای حصول این خواسته لازم است به نکات مهمی که در ادامه این مطلب اشاره میشود، توجه کنید تا اولین سال روزه داری کودک را به بهترین شکل ممکن سپری نمایید.

آموختن فلسفه روزه به کودک

در ماه مبارک رمضان یا پیش از حضور در این ماه، از تشویقهای درونی یا بیرونی برای روزه گرفتن فرزندتان استفاده کنید. مثلا میتوانید از ارزش روزه، فواید و ثواب آن برای کودک خود سخن بگویید یا از تشویقهای بیرونی چون دادن پول و هدیه به فرزندتان او را به گرفتن روزه تشویق نمایید، بی تردید زمانی در تربیت دینی فرزندتان موفق خواهید شد که بتوانید او را با عبادت مانوس کنید. صرف گرفتن چند روزه به خودی خود اهمیت چندانی ندارد، پرهیز از افراط و تفریطهای آموزشهای دینی و عجین کردن حلاوت حس پرستش و عبادت با روح و جان کودک، بسیار حائزاهمیتتر از هر موضوعی است. برای حصول این هدف باید اجازه دهید کودکتان، خود، تصمیم به روزه بگیرد. هر چند در این مسیر باید او را یاری کنید تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرند اما هرگز نباید متوسل به اجبار و سلطه گری شوید. اگر درست عمل کنید بیشک، با افزایش سن کودک و قرار گرفتن در مرتبه عقلانی بالاتر، نه تنها به تدریج تشویقهای بیرونی تان کم رنگتر شده بلکه اندک اندک میتوانید کودک خود را متوجه فلسفه اصلی روزه که همان رسیدن به تقوا و اطاعت از دستور الهی است، سوق دهید.

استراحت روزه اولیها

با مقارن شدن فصل امتحانات با ماه مبارک رمضان لازم است به منظور حفظ سلامت روان و جسم آنان، به میزان خواب روزه اولیهای نوجوان توجه ویژهای داشته باشید. خواب کافی باعث میشود فرزند روزه دارتان در طول روز کمتر دچار احساس ضعف و سستی شود و برای بیدار شدن و سحری خوردن نیز مشکلی نداشته باشد، میزان خواب روزه اولی نباید کمتر از 8 ساعت در طول شبانه روز باشد.

اولین روزه، اولین خاطره معنوی

اولین سحری و افطاری کودک روزهدارتان را خاطره انگیز کنید؛ سورپرایز کردن کودک یکی از مهمترین روشهای ارزشگذاری این عمل معنوی کودک است. تدارک یک سحری یا افطاری که بهطور کودکانه طراحی شده است یا فضای نشاطآوری که موید تبریک اولین روزه به کودک است باعث ارزشمندی این رفتارعبادی در ذهن کودک میشود و ناخودآگاه او را مشتاق به ادامه انجام این امورات مذهبی و معنوی میکند. بهتر است با جشنی کوچک و دعوت از دوستان نزدیک کودک تان یا بستگان درجه اول مانند پدربزرگها و مادربزرگها، عمه، عمو، خاله، دایی و... شعف ورود به دنیای معنوی بزرگسالانه را دو صدچندان و برای همیشه در ذهن کودکتان، پایدار و ماندگار کنید.

بخور نخورهای روزه اولیها

تغذیه روزه اولیها از دیگر موارد مهم و حائز اهمیتی است که نقش بسیار حیاتی در حفظ سلامت جسم و روان فرزند شما دارد. با توجه به اینکه دختران و پسران در این سن، در دوره رشد خود هستند و باید از چهار گروه اصلی مواد غذایی (نان و غلات، میوهجات و سبزیجات، گوشت و حبوبات، تخم مرغ و لبنیات) استفاده کنند، توصیه میکنیم در وعدههای سحری، از غذاهای دیرهضم و غذاهایی مشابه وعده ناهار مصرف کنند، از پلوهای مخلوط استفاده نمایید یا در کنار غذای نوجوان، فرنی و سیبزمینیهای پوره شده همراه با شیر سرو کنید یا حتی میتوانید با افزودن تخممرغ یا پنیر پیتزا به ماکارونی، پروتین غذا را افزایش دهید. توصیه میکنیم از مصرف غذاهای سرخ شده، پرچرب و شیرین یا مصرف گوشت زیاد به شکل چلوکباب، چلوگوشت و چلو مرغ که باعث تشنگی میشوند، بشدت اجتناب کنید یا در صورت تمایل به مصرف، حتما استفاده از سبزی و سالاد فراموش نشود. البته بهتر است همیشه سالاد همراه غذای نوجوان را با موادی مانند پنیر رندهشده، ماست چکیده، خلال مغزها، گوجهفرنگی، کشمش، حبوبات پخته شده، سس انار و... طعمدار کنید. هنگام افطار نیز باید وعدهای مشابه صبحانه بخورند تا معده آمادگی پذیرش غذا را پیدا کند. مصرف مواد غذایی زودهضمی چون شیر یا فرآوردههای لبنی یا انواع آبمیوههای طبیعی به همراه نان، پنیر و گردو توصیه میشود و صد البته مصرف حلیم منبع عالی پروتئین و خرما نیزکه منبع عالی قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم است، برای روزه اولی بسیار مورد تاکید است؛ بعد از یک ساعت و نیم نیز میتوانید از وعده شام استفاده کنید. ساندویچ تخممرغ، املت سبزیجات، کوکو و... بسیار مفید هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها