عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قیمت دستوری 4200 تومانی برای دلار یک رقم من‌درآوردی است که مطابقت آنچنانی با اصول و فرمول‌های اقتصادی ندارد و این نرخ اشتباه است و به طور کلی باید گفت تعیین نرخ ارز کار بسیار پیچیده‌ای است.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۸۵

به گزارش تسنیم، دکتر احمد توکلی، اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: 86 درصد واردات ما مربوط به کالاهای واسطهای و ماشینآلات ضروری است، بنابر این اگر دلار گران شود کالای مصرفی ما گران نمیشود بلکه کالاهای اساسی و ماشینآلات سیر صعودی پیدا میکند و باعث ضربه خوردن تولید میشود. وی افزود: دولتها چون کسری بودجه دارند به نوعی از افزایش دلار استقبال میکنند، زیرا در بازار ارز ایران بزرگترین عرضهکننده و مصرفکننده ارز خود دولت است و در یک بررسی و پژوهش به اثبات رسیده است که دولت و پتروشیمیها بزرگترین تصاحبکنندگان ارز هستند، بنابر این بازار ارز در ایران رقابتی نیست.

توکلی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها راه رفع بحران ارز بحث مدیریت تقاضاست و نه تمرکز روی عرضه ارز، گفت: دولت در این باره درست تصمیم گرفته اما متاسفانه دیر شروع کرده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من در جلسهای که با دولت و با حضور معاون اول داشتم به این نکته تاکید کردم که دولت باید هر چه سریعتر مستقیما به بازار ارز ورود کند و در آن جلسه تمامی افراد نیز با من هم نظر بودند. بنابراین من این نکته را چند ماه پیش به آقای جهانگیری گوشزد کرده بودم، اما متاسفانه دولت در این باره دیر اقدام کرد. توکلی گفت: وضعیت کنونی ارز در آینده، هم رکود به همراه دارد و هم تورم؛ چرا که اولا هزینه تولید را بالا میبرد و ثانیا انتظارات بازار را افزایش میدهد، یعنی هنگام معامله خریداران سعی در عجله برای خرید خود دارند از ترس اینکه قیمت دلار افزایش پیدا کند و در مقابل فروشندگان صبر اختیار میکنند برای اینکه بتوانند کالای خود را به قیمت بیشتری عرضه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها