ائتلاف حزب‌ا... با توجه به پیروزی‌های خود در سوریه برنده شدن خود را قطعی می‌داند

انتخاباتی متفاوت در لبنان

امروز میلیون‌ها لبنانی به پای صندوق‌های رای می‌روند تا پس از سال‌ها تعلیق پارلمان جدیدی را برای خود برگزیده و سرنوشت کشورشان را به دست نمایندگانی متفاوت بسپارند. گروه‌های عمده لبنان ازجمله ائتلاف بزرگ حزب‌ا... و جریان المستقبل طی روزهای گذشته کوششی نفسگیر داشتند تا بتوانند بیشترین رای را به دست آورند. در این میان، گروه‌های مسیحی و نامزدهای مستقل بخصوص جوانان نیز برای خود جای پایی پیدا کرده و به نتایج صندوق‌های رای چشم دوخته‌اند. آنچه این دوره بر اهمیت انتخابات پارلمانی لبنان افزوده است، در وهله اول برگزاری آن برای اولین بار از سال 2009 میلادی ـ یعنی پس از تقریبا سه دوره تمدید ـ است که می‌تواند تغییرات غافلگیرکننده‌ای به همراه داشته باشد. مساله دیگر برگزاری انتخابات براساس قانون جدید انتخابات موسوم به قانون نسبیت به جای قانون انتخابات قبلی است و همین امر می‌تواند تغییرات غیرمنتظره‌ای را در ساختار مجلس آینده پدید آورد و باعث ورود جریان‌های سیاسی جدید به این مجلس و کاهش یا افزایش میزان کرسی جریان‌های بزرگ در آن شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۴۷

قانون نسبیت

مجلس نمایندگان لبنان از 128 کرسی تشکیل شده و کسب فراکسیون اکثریت در پارلمان نیازمند حداقل 65 کرسی است که با توجه به ساختار پیچیده، ائتلافی و طائفهای لبنان به دست آوردن این اکثریت بسیار دشوار و نیازمند رایزنی و چانه زنیهای بسیار تا رسیدن به نتیجه است. انتخابات مجلس چهار ساله لبنان تا پیش از این بر اساس قانون انتخابات 60 برگزار میشد که ماهیت آن طوری بود که گروهها و جریانهای سیاسی اصلی لبنان همواره پیروز آن بودند و به مجلس راه مییافتند، اما احزاب و گروههای کوچک سیاسی در سایه این قانون به حاشیه رانده میشدند و توان ورود به مجلس را نداشتند که این خود باعث میشد گروههای اصلی همواره نقش تعیین کننده در پارلمان ایفا کنند. قانون 60 براساس الگوی اکثریت بنا شده بود که در آن، هر حوزه انتخابی همه اعضای لیستی که حائز اکثریت شوند، به پارلمان راه پیدا میکنند و احزاب دیگر در آن حوزه از ورود به مجلس باز میمانند.

انتخابات جدید قرار است بر اساس قانون نسبیت برگزار شود. قانون نسبیت به این معناست که هر گروه و حزبی در حوزه انتخابی خود به اندازه درصد آرای خود در پارلمان نماینده داشته باشد، ولو این که جزو لیستهای پیشتاز در آن حوزه نباشد. البته هر لیست برای داشتن حداقل یک کرسی در پارلمان باید تعداد آرای کسب شده اش بالاتر از عددی باشد که حاصل تقسیم تعداد شرکتکنندگان در انتخابات بر تعداد کرسیهای آن حوزه انتخابی است.

قانون نسبیت کشور لبنان را به
15 حوزه انتخابی تقسیم کرده است. این قانون 128 کرسی مجلس را بهطور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم کرده و براساس آن، 64 کرسی به مسلمانان و 64 کرسی دیگر به مسیحیان میرسد. از مجموع 64 کرسی مسلمانان، 27 کرسی به شیعیان و 27 کرسی به اهل سنت، هشت کرسی به دروزیها و دو کرسی به علویها اختصاص یافته است. از مجموع 64 کرسی مسیحیان
34 کرسی به مسیحیان مارونی، 14 کرسی به مسیحیان ارتدوکس، هشت کرسی به مسیحیان کاتولیک، شش کرسی به ارامنه، یک کرسی به انجیلیها و یک کرسی نیز به دیگر اقلیتهای مسیحی اختصاص یافته است. یکی دیگر از ویژگیهای قانون انتخابات جدید لبنان، فراهم شدن امکان رای دادن شهروندان لبنانی مقیم خارج کشور بدون نیاز برای سفر به لبنان برای اولین بار است.

ائتلافهای انتخاباتی

جریان حزبا... با جنبش امل در تمامی حوزهها ائتلاف کرده اما در عین حال تأکید دارد که قصدش کسب اکثریت کرسیهای پارلمان با هدف سیطره بر دولت نیست. جمعیت شیعیان اکنون در جنوب لبنان و البقاع بیشتر است، اما عدهای بیروت و جبل لبنان هم هستند، ائتلاف حزبا... و امل در حوزههای 6 گانه البقاع و جنوب، حوزههای بعبدا و جبیل ـ کسروان در جبل لبنان و حوزه بیروت دوم است. جریان المستقبل نیز با القوات اللبنانیه و جریان آزاد ملی در برخی حوزهها ائتلاف و خود را برای ورود به کارزاری سخت در حوزههای دارای اکثریت سنی آماده کرده است. این جریان در حوزههای عکار و طرابلس بدون ائتلاف با شخصیتهای سنی قدیمی وارد گود انتخابات میشود. در این میان جریانهای مسیحی نصف کرسیهای پارلمان یعنی 64 کرسی را در اختیار خواهند داشت و جبل لبنان، شمال و بیروت شرقی مرکز ثقل آنها به شمار میرود. بارزترین احزاب مسیحی عبارتند از: القواتاللبنانیه به رهبری سمیرجعجع، الکتائب به رهبری سامی الجمیل، جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون رئیس جمهور فعلی لبنان و المرده به رهبری سلیمان فرنجیه .

شانس حزبا...

به صورت کلی، جریانهای وابسته به 8 مارس به استثنای جریان ملی آزاد از قانون جدید انتخابات لبنان بهره خواهند برد. این به آن معنا نیست که جنبش امل و حزبا... در برخی حوزههای انتخاباتی ضرر نخواهند کرد؛ اما آنها این ضرر را در حوزههای دیگر و از طریق متحدان خود جبران خواهند کرد. جریان 8 مارس به تفرقهای که جریان 14 مارس طی دو سال اخیر با آن مواجه بوده، دچار نیست. احزاب متحد مقاومت با دستاوردهای میدانی در سوریه و ثابت کردن درست بودن گزینه مقاومت در مقابله با تکفیریها و نیز شکست آنها در لبنان، روزبهروز متحدتر شدهاند. انتخابات پارلمانی پیشروی لبنان، ایستگاه جدیدی برای نشان دادن اتحاد تیم 8 مارس خواهد بود و بسیاری از کارشناسان پیروزی این ائتلاف را قطعی میدانند. سیدحسن نصرا... طی روزهای گذشته بارها بر مشارکت حداکثری مردم لبنان در این انتخابات تاکید کرد. برخی اطلاعات میدانی نیز نشان میدهد جریان آزاد ملی و المستقبل بزرگترین بازندگان انتخابات پیشرو در مقایسه با قانون انتخابات قبلی خواهند بود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها