رهبران 2 کره در یک منطقه غیر‌نظامی اولین گام‌ها برای صلح را در کنار یکدیگر برداشتند

«این» به «اون» رسید

دیروز رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در منطقه غیرنظامی شده بین دو کره دیدار و یک نشست گرم و دوستانه با یکدیگر برگزار کردند. این نشست‌ها و دیدارها که به دور از دخالت‌های مستقیم آمریکا صورت می‌گرفت فضایی از امید به صلح و آرامش را در شبه جزیره کره پدید آورد. انتظار می‌رود تداوم این نشست‌ها به کاهش تنش‌ها و اجرای خلع سلاح کامل هسته‌ای در شبه جزیره کره منجر شود. محافل خبری و مقامات سیاسی کشورهای مختلف از این دیدار استقبال و آن را مثبت ارزیابی کردند. پس از یک سال پر تنش، اولین نشست بین دو کشور با دست دادن رهبران دو کره صبح دیروز به وقت محلی آغاز شد. رهبر کره‌شمالی در میان محافظان پر تعداد و دیگر اعضای هیاتش از ساختمانی بزرگ در طرف شمالی مرز در دهکده صلح پانمونجوم خارج شد و با اعتماد به نفس به سمت رئیس‌جمهور کره‌جنوبی حرکت کرد تا دیداری تاریخی را رقم بزند. رهبران دو کره خندان احوالپرسی کردند و برای مدتی طولانی دست دادند و ظاهر آنها از دور شبیه دو دوست قدیمی بود. مون در «ساختمان آزادی» که در طرف جنوبی منطقه خلع سلاح است، منتظر رهبر کره‌شمالی بود. دست دادن آنها در مکانی بسیار سمبلیک رخ داد چرا که هر کدام از این مقام‌ها در طرف خطی ایستاده بودند که دو کره را از هم جدا می‌کند و سپس رهبر سئول، کیم جونگ اون را برای اولین بار به خاک کشورش دعوت کرد و رهبر کره‌شمالی هم با پای پیاده وارد خاک کره جنوبی شد و با طرف مقابل خود دست داد.
کد خبر: ۱۱۳۷۸۶۷

سپس رهبر کره شمالی نیز همتای جنوبی خود را به خاک کشورش دعوت کرد و آنها در سوی شمالی مرز نیز با یکدیگر دست دادند. اخبار مربوط به دیدار رهبران دو کره دیروز در صدر اخبار جهان قرار گرفت و تصاویر متعددی از این دیدار در رسانههای خبری منتشرشد. یون یونگ چان، سخنگوی ریاست جمهوری سئول تاکید کرد، رهبر کرهشمالی با اشاره به مساله فراریان کرهشمالی گفته است آنها انتظار زیادی دارند که این نشست، ترمیمی بر زخمها باشد و روابط میان دو رقیب را ارتقا دهد. در همین حال سخنگوی مون جائه این، رئیس جمهور کرهجنوبی نیز گفت رهبر کرهشمالی بابت آزمایش هستهای سال گذشته و از خواب بیدار کردن مون عذرخواهی کرده است. او گفت: «ما دیگر خواب صبحگاهی شما را مختل نمیکنیم.» این سخنان در واقع تاکید مجددی بر قول پیونگیانگ برای توقف آزمایشهای هستهای است. طبق گزارش کرهجنوبی، مون جائه این گفته است «امروز مذاکرات بسیار خوبی» داشته و این «هدیهای به جهان» است.

رئیسجمهور کرهجنوبی همچنین به همتای کرهشمالی خود پیشنهاد داد، یک خط راهآهن ارتباطی میان دو کره کشیده شود، چراکه این مساله مقدمهای برای راهاندازی قطارهای سریعالسیر بین دو کشور خواهد بود. کیم جونگ اون نیز گفت: در صورتیکه از من دعوت شود آمادهام هر زمان به «کاخ آبی»، مقر ریاستجمهوری کرهجنوبی در سئول بروم. رهبران دو کره همچنین به پیگیری صلح پس از چندین دهه درگیری متعهد شدند. طرفین پس از مذاکرات صبحگاهی درباره خلع سلاح هستهای، ادامه رایزنیهایشان را با کاشت یک درخت آغاز کردند که روی پلاک سنگی پایین این درخت عبارت «صلح و سعادت کاشته شد» حکاکی شده بود. این مقامها سپس دیدار رو در روی خودشان را در فضای باز آغاز کردند. گفتوگوهای دوجانبه آنها 90 دقیقه به طول انجامید.

متن توافق 2 کره

روز گذشته رئیسجمهور کره شمالی و رهبر کرهشمالی پس از امضای یک توافق مشترک، در یک کنفرانس خبری حاضر شدند. رئیسجمهور کرهجنوبی در این نشست گفت دو کره توافق کردند به منظور کاستن از تنشها، ماه آینده مذاکرات سطوح بالای نظامی بین دو کشور برگزار شود. به گفته او، دو کشور توافق کردند اقدامات خصومتآمیز علیه یکدیگر را متوقف کنند. وی همچنین خبر داد در پاییز از پیونگ یانگ، پایتخت کرهشمالی دیدن خواهد کرد. دو طرف همچنین در زمینه ارتباط دائمی میان شهرها و روستاهای مرزی توافق کردند.

رهبر کرهشمالی هم در این کنفرانس خبری مواضع خود را درباره توافق با همسایه جنوبی و راهکار حصول به توافق صلح پایدار بین دو کشور مطرح کرد. خبرگزاری یونهاپ کرهجنوبی درباره توافق امضا شده بین سران دو کشور گزارش داد: رهبران کره جنوبی و کره شمالی تعهدشان را درباره عاری سازی کامل شبه جزیره کره اعلام کردند. آنها همچنین توافق کردند با توجه به نتیجه تلاشهای مشترکشان برای کاستن از تنش نظامی و رسیدن به صلح پایدار در شبه جزیره کره، تسلیحات متعارفشان را هم کاهش دهند. بنا بر این گزارش، در بیانیه مشترک سران دو کشور آمده است: دو رهبر رسما در مقابل 80 میلیون نفر از ملت ما و تمام جهان اعلام می کنند هیچ جنگی در شبه جزیره کره وجود نخواهد داشت و یک فصل تازه از صلح آغاز شده است.

دو کشور دیگر از هیچ نوع توسل به زوری علیه یکدیگر استفاده نخواهند کرد و به این توافق متعهد خواهند ماند. از دیگر محورهای مورد توافق دو کشور، کاهش تدریجی تسلیحات نظامی در صورت برداشته شدن تنشهای نظامی و برقراری اعتماد است. در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده که کرهشمالی و جنوبی توافق کردند برای آغاز مذاکرات سه یا چهارجانبه شامل آمریکا و چین تلاش کنند و توافق متارکه جنگ بین دو کره را با معاهده صلح جایگزین کنند.

واکنشهای مثبت

کاخ سفید نشست میان رهبر کره شمالی و رئیسجمهور کره جنوبی را یک اقدام تاریخی توصیف، اما همچنان با بدبینی به آن نگاه کرد. سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیهای پیش از نشست رهبران دو کره گفت: درباره دیدار تاریخی مون جائه این، رئیسجمهور کره با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ما آرزوی موفقیت برای آنها داریم. ما همچنین امیدواریم این مذاکرات نهایتا به سمت آینده مملو از صلح و سعادت برای کل شبه جزیره کره بینجامد. همزمان اعلام شد آمریکا و کره جنوبی رزمایش نظامی خود را متوقف میکنند.

دونالد ترامپ نیز پس از بیدار شدن از خواب، در توییتی نوشت: «پس از یک سال متلاطم پر از شلیک موشک و آزمایش هستهای، دیداری تاریخی بین کرهشمالی و کرهجنوبی در حال انجام است. اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، اما فقط گذر زمان نتیجه را مشخص میکند». رئیسجمهور آمریکا در توییت دومش در این باره نوشت: «جنگ کره پایان مییابد! آمریکا و همه مردم بزرگش باید به خودشان به دلیل آنچه هم اکنون در کره در حال اتفاق است، افتخار کنند».

قرار است اواخر ماه جاری یا اوایل ماه آینده میلادی، ترامپ با رهبر کره شمالی دیدار دوجانبهای
داشته باشد.

البته مشخص نیست که آمریکا بعد از صلح دو کره حاضر به خارج ساختن نظامیان خود از منطقه میشود یا خیر.

از سوی دیگر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با استقبال از دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور کره جنوبی آن را گامی مثبت دانست و گفت: کشورش بر سر مساله کره شمالی روابط نزدیکش را با آمریکا و کره جنوبی حفظ میکند و قطعا از فرآیند خلع سلاح هستهای کنار نخواهد کشید.

همچنین کاخ کرملین نیز دیروز نشست تاریخی رهبران دو کره را به عنوان رخدادی بسیار مثبت ستود و گفت رئیسجمهور روسیه همواره از مذاکرات مستقیم میان این دو کشور حمایت میکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها