شفیعی کـدکنی در نمایشگاه کتاب

محمدرضا شفیعی کدکنی نام بزرگی در ادبیات فارسی محسوب می‌شود که آثار پژوهشی و همچنین شعرهایش همگی شناخته شده است و برای فارسی‌زبانان و فارسی‌پژوهان منبع مهمی به شمار می‌رود. هر چند اغلب آثارش پژوهش‌های دانشگاهی است و چندان به کار دیگر افراد جامعه نمی‌آید اما شعرهای زیبایش موجب شده بسیاری او را با منظره «گون و نسیم» یا اشعارش برای حسین منصوربن حلاج عارف بزرگ بشناسند. ناگفته نماند پژوهش‌های عرفانی او نیز از اتفاقات خوب عرفان و ادب فارسی محسوب می‌شود و علاقه مندان زیادی در میان اقشار مختلف جامعه دارد.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۶۹

شفیعی کدکنی سرودن شعر را از جوانی به شیوه قدمایی آغاز کرد و پس از چندی به سبک نو مشهور به نیما یوشیج روی آورد. وی با انتشار دفتر شعر «در کوچه باغ‌های نشابور» نام‌آور شد.

آثار شفیعی را می‌توان به سه گروه انتقادی و نظری و مجموعه اشعار خود وی تقسیم کرد. آثار انتقادی این نویسنده، شامل تصحیح آثار کلاسیک فارسی و نگارش مقالاتی در حوزه نظریه ادبی می‌شود که بخشی از آنها در زیر آورده شده‌اند. در میان آثار نظری شفیعی کدکنی کتاب موسیقی شعر جایگاهی ویژه دارد و در میان مجموعه اشعارش در کوچه باغ‌های نشابور آوازه بیشتری دارد. زمزمه‌ها، شبخوانی، از زبان برگ، بوی جوی مولیان، از بودن و سرودن، مثل درخت در شب باران، هزاره دوم آهوی کوهی، صور خیال در شعر فارسی، موسیقی شعر، با چراغ و آینه (در جست‌وجوی ریشه‌های تحول شعر معاصر ایران)، تصحیح اسرارالتوحید نوشته محمدبن منور، تصحیح تاریخ نیشابور نوشته حاکم نیشابوری، تصحیح آثار عطار نیشابوری، تصحیح مختارنامه، تصحیح مصیبت‌نامه، تصحیح منطق‌الطیر، تصحیح اسرارنامه، تصحیح دیوان عطار و ترجمه آفرینش و تاریخ نیز از جمله آثار محمدرضا شفیعی کدکنی است.

شفیعی کدکنی را باید در زمره شاعران اجتماعی دانست. او در اشعار خود تصویری از جامعه ایرانی در دهه 40 و 50 خورشیدی را بازتاب می‌دهد و با رمز و کنایه، آن دوران را به خواننده نمایانده، دلبستگی و گرایش فراوان به آیین وفرهنگ ایرانی و بخصوص خراسان را نشان می‌دهد.

تصحیحات او نمونه اعلای تصحیح انتقادی متن است، اسرارالتوحید، مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، منطق‌الطیر، اسرارنامه، مقامات و حالات ابوسعید، نوشته بر دریا (مقامات ابوالحسن خرقانی) و مرموزات اسدی در مرموزات داوودی، بهترین نمونه‌های تصحیح انتقادی متن در ادبیات فارسی هستند. کتاب‌های دیگر او مثل موسیقی شعر، صور خیال، ادوار شعر فارسی، زمینه‌های اجتماعی شعر فارسی، از جامی تا روزگار ما، امروزه از کتاب‌های کلاسیک نقد ادبی محسوب می‌شود.

او علاقه‌مند به شعر فارسی است و علاقه او به عرفان و نقد ادبی هم از همین‌جا نشأت گرفته و به خلق آثار ارزشمندی هم انجامیده است.

اما خبر خوش این‌که امسال در نمایشگاه کتاب تهران که از 12 اردیبهشت به مدت ده روز در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود، قرار است آثار تازه محمدرضا شفیعی کدکنی عرضه شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد. آن‌طور که اعلام شده، این اثر پژوهشی تازه از سوی انتشارات سخن روانه بازار کتاب می‌شود و «این کیمیای هستی» نام دارد. جمال‌شناسی و جهان شعری، درس‌گفتارهای دانشگاه تهران و یادداشت‌ها و نکته‌ها موضوعات این سه جلد را تشکیل می‌دهد و از اتفاقات خوب نمایشگاه کتاب امسال خواهد بود که در کنار دیگر آثار مشهور و شناخته شده شفیعی کدکنی عرضه می‌شود.

زینب مرتضایی‌فرد

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها