بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین دستگاه نقشه‌برداری قلب در ایران

نامنظمی‌های ضربان قلب یا به اصطلاح علمی عارضه قلبی از بیماری‌های شایع قلبی بوده و انواع مختلف داشته که در هر سنی می‌تواند بروز کند. در این بیماری یک یا چند کانون غیرطبیعی در قلب شروع به فعالیت کرده و امواج الکتریکی را به سایر قسمت‌های قلب فرستاده و مانع فعالیت طبیعی آن می‌شود. به گزارش جام‌جم، دکتر مسعود اسلامی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از بهره‌برداری پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستگاه نقشه‌برداری قلب در ایران در بیمارستان امام خمینی (ره) خبر داد و اعلام کرد: این دستگاه کاربرد تشخیصی و درمانی دقیقی در جهت کمک به بیماران دچار آریتمی قلبی دارد. این دستگاه با کمک خیریه بیمارستان امام خمینی(ره) تهران در بخش قلب بیمارستان امام(ره) آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۰۱

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این مشکلات تعداد ضربان غیرطبیعی را خیلی زیاد کرده و ممکن است به مرگ در اثر ایست قلبی منجر شود. با استفاده از دستگاه نقشهبرداری قلب میتوان با دقت نزدیک به صددرصد محل بروز نامنظمی را تشخیص و بعد از طریق امواج رادیویی آن را از بین برد. در افرادی که دچار سکته قلبی شده، عضله قلب ضعیف و آسیبپذیر میشود که این مسأله ضربان غیرطبیعی و احتمال مرگ ناگهانی را به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران در ادامه درباره کاربرد تشخیصی و درمانی این دستگاه توضیح داد: به طور مثال فردی که در 50 سالگی دچار سکته قلبی شده، دو سال بعد ناگهان به دلیل نامنظمی شدید ضربان قلبی دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست میدهد. در حالی که با استفاده از این دستگاه میتوان مانع این اتفاق شد. همچنین افرادی که به صورت مادرزادی در قلب خود اعصاب اضافی دارند به دلیل ایجاد نامنظمی و تپش شدید قلب دچار مشکل شده که میتوان توسط این دستگاه تشخیص و درمان بیماریشان را انجام داد. افرادی که ضربان اضافه قلب یا ریزش قلب دارند، اگر بیش از 15 درصد ضربان طبیعی را قلب آنها شامل شود دچار نارسایی و گشادی قلب شده که این مسأله با این دستگاه قابل تشخیص و درمان است. قبل از برجام به دلیل تحریمهای شدید تنها کشورهای آمریکایی و اروپایی مجهز به این دستگاه بوده که خوشبختانه امروز پیشرفتهترین و جدیدترین دستگاه نقشهبرداری سهبعدی قلب به کشور وارد شده و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: از سالهای گذشته پزشکان با مطالعه امواج الکترونیک قلب (EPS) سعی در یافتن کانونهای غیرطبیعی در قلب داشته سپس با امواج رادیویی تلاش کردهاند این کانونها را نابود کنند که خوشبختانه در این بیماران موفقیت درمان بستگی به یافتن دقیق و صد درصد محل کانونها در قلب بود که دستگاه نقشهبرداری سهبعدی جدید با دقت بسیار زیاد قادر به یافتن کانونهای آریتمی بوده و سرعت و دقت تیم پزشکی را به طور چشمگیر افزایش میدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها